یکشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۷:۵۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: محققان کالج ولزلی ماساچوست آمریکا، با بررسی مغز خرچنگ‌ها، راهکار فوق العاده‌ای را برای تولید نورون‌های جدید شناسایی کردند.

بازسازی مغز با تبدیل خون به نورون

به گزارش ایرنا، محققان دریافتند خرچنگ‌ها قادرند با استفاده از گلبول‌های خون، سلول‌های نورون تولید کنند.

بدن انسان‌ها نیز می ‌وانند نورون‌های جدید بسازد، اما برای این کار به نوع خاصی از سلول‌های بنیادی نیاز دارند. این در حالی است که خرچنگ‌ها سلول‌های خون را به نورون‌هایی تبدیل می‌کنند که اعصاب بینایی و بویایی آنها را ترمیم می‌کند.

سلول‌های بویایی در بدن اغلب جانداران در معرض صدمات جدی قرار دارند و به همین علت بسیاری از جانداران، از پشه‌ها گرفته تا انسان، به طور طبیعی می‌توانند این سلول‌ها را بازسازی کنند؛ بنابر این دور از انتظار نیست که خرچنگ‌ها هم روشی برای ترمیم این سلول‌های عصبی داشته باشند، اما این موجودات در قسمت تحتانی مغز خود یک بستر خارق العاده موسوم به niche دارند که به نوعی زایشگاه نورون‌های جدید محسوب می‌شود.

برای تولید نورون‌های جدید، سلول‌های خون خرچنگ به درون niche جذب می‌شوند و هرسلول به دو سلول دیگر تقسیم می‌شود که هریک از آنها پس از مدتی به یک نورون جدید تبدیل می‌شوند.

با وجود این که در ساختار فیزیولوژیک خرچنگ‌ها و انسان تفاوت‌های بسیاری وجود دارد، این کشف می‌تواند ما را در یافت راهکار جدیدی برای تولید سلول‌های مغزی یاری کند.

کد خبر 269006

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha