۱۰۸روز پس از ربوده شدن قهرمان سابق شمشیربازی و دوستش در سیستان و بلوچستان، مأموران پلیس و اطلاعات در عملیاتی مشترک توانستند به این گروگانگیری خاتمه دهند.

شمشیر باز

به اين ترتيب حامد صداقتي و دوستش پس از تحمل هفته‌ها شكنجه و دوري از خانواده، روز‌گذشته از اسارت گروگانگيران رهايي يافتند. صبح 5 ارديبهشت ماه، حامد صداقتي همراه 2 دوستش سوار قطار شدند و براي سفري تفريحي به سمت بندرعباس حركت كردند و اين آخرين باري بود كه خانواده‌هايشان آنها را مي‌ديدند. آنها بعد از اينكه چند روزي را در بندرعباس و قشم گذراندند، تصميم گرفتند راهي استان سيستان و بلوچستان شوند و از آنجا به تهران برگردند. بنابراين سوار بر خودروي پژو پرشياي خود به سمت چابهار حركت كردند و دهم ارديبهشت‌ماه زماني كه قصد داشتند از آنجا به زاهدان بروند در حوالي خاش دچار حادثه‌اي عجيب شدند.

  • حادثه چه بود؟

ساعت 22 چهارشنبه 10 ارديبهشت، مأموران نيروي انتظامي سيستان و بلوچستان در جريان حمله افراد مسلح به يك خودروي پژو پرشياي سفيد رنگ در محور ايرانشهر- خاش قرار گرفتند. بلافاصله تيمي از ماموران، راهي محل حادثه شدند و در آنجا با يك خودروي پژو كه 5گلوله به لاستيك و شيشه‌هاي آن برخورد كرده بود روبه‌رو شدند. داخل ماشين، جسد غرق خون پسر جواني بود كه با شليك 2گلوله به پا وسرش به قتل رسيده بود، به اين ترتيب، ماجرا به بازپرس جنايي گزارش شد و با حضور او و تيمي از كارآگاهان در محل حادثه، تحقيقات براي كشف راز اين جنايت هولناك شروع شد.

طولي نكشيد كه هويت قرباني مشخص شد او جواني به نام محمد علي غفاري، ساكن تهران بود كه همراه قهرمان سابق شمشيربازي و دوست ديگرشان براي سفر تفريحي راهي سيستان و بلوچستان شده بودند. نخستين نظريه كارآگاهان پليس، از يك سرقت مسلحانه حكايت داشت، اما وقتي مأموران خودروي مورد نظر را بازرسي كردند، متوجه شدند هيچ‌چيزي از داخل خودروي پژو به سرقت نرفته است. حتي گوشي‌هاي موبايل، لپ‌تاپ و همه خريدهاي قهرمان سابق شمشيربازي و دوستانش داخل خودرو دست نخورده باقي مانده بود و به اين ترتيب فرضيه سرقت مسلحانه از بين رفت. حالا مهم‌ترين سؤالي كه مطرح بود، اينكه چه بلايي سر حامد و ديگر دوستش آمده است.

  • درخواست 5 ميليون دلاري

درحالي‌كه احتمال مي‌رفت حامد و دوستش هدف حمله گروگانگيران قرار گرفته‌اند، يك‌ماه بعد از ناپديد شدن آنها فيلمي در يوتيوب به اشتراك گذاشته شد كه حامد صداقتي و مهدي حسيني را نشان مي‌داد كه زنجير به پايشان بسته‌ شده بود. در اين فيلم فقط حامد صداقتي-جوان شمشيرباز- صحبت مي‌كرد و درخواست كمك داشت. او مي‌گفت كه آدم ربايان آنها را ربوده‌اند و براي آزادي‌شان درخواست پول كرده‌اند. مبلغي كه آنها از خانواده حامد و دوستش مي‌خواستند 5 ميليون دلار بود.

با مشخص شدن سرنوشت 2مرد ناپديد شده تحقيقات پليس و نيروهاي امنيتي براي يافتن ردي از آنها شروع شد. با گذشت هفته‌ها از اين ماجرا آدم‌ربايان همچنان به دريافت مبلغ هنگفتي در ازاي آزادي گروگان‌هايشان اصرار داشتند و اين در حالي بود كه خانواده حامد پولي براي پرداخت به آنها نداشتند.

  • پايان 108روز گروگانگيري

اسماعيل غنييان، شوهر خاله حامد صداقتي كه پيگيري پرونده او را به‌عهده داشت در گفت‌وگو با همشهري مي‌گويد: هفته‌ها از زماني كه متوجه شديم حامد و دوستش ربوده شده‌اند مي‌گذشت. در اين مدت آدم‌رباها بارها با من تماس گرفتند و درخواست خود را مطرح كردند. شماره‌اي كه با آن تماس مي‌گرفتند متعلق به افغانستان و پاكستان بود و به‌نظر مي‌رسيد كه آنها حامد و دوستش را از مرز خارج كرده‌اند.او ادامه مي‌دهد: در اين مدت به درخواست تيم تحقيق، ما با آنها چانه‌مي‌زديم تا مبلغ درخواستي‌شان را كم كنند. تماس‌ها ادامه داشت و ما از آنها خواستيم براي اطمينان از سالم بودن حامد و دوستش برايمان فيلمي تازه از آنها بفرستند. به اين ترتيب قرار شد كه آنها اين فيلم را تهيه و در فيس بوك منتشر كنند.

غنييان مي‌گويد: اين اواخر تماس‌هاي آنها بيشتر شده بود اما از آنجا كه پيش شماره‌ها متعلق به ايران نبود ردگيري آنها سخت بود. با اين حال مأموران با بررسي‌هاي تخصصي توانسته بودند اطلاعاتي كسب‌كنند كه نشان مي‌داد آدم‌ربايان در داخل ايران حضور دارند و گروگان‌ها را در داخل كشور نگهداري مي‌كنند. سرانجام قرار شد كه آنها بعدازظهر جمعه برايمان فيلم‌ تازه‌اي از گروگان‌ها بفرستند.

اين بهترين زمان براي يافتن آنها بود. درست زماني كه آنها با در اختيار داشتن فيلمي 10دقيقه‌اي قصد داشتند آن را در فيس‌بوك منتشر كنند، مأموران توانستند هر دو نفر آنها را دستگير كنند. متهمان اعتراف كردند كه حامد و دوستش را در كلبه‌اي بالاي كوهي در 10كيلومتري همان محلي نگهداري مي‌كنند كه به‌خودروي حامد و دوستانش حمله كرده بودند. به اين ترتيب نيروهاي امنيتي راهي آن منطقه شدند و ديگر اعضاي باند گروگانگيري را شناسايي كردند. با اقدامات انجام شده از سوي ماموران، بزرگان و ريش سفيدان با آدم‌ربايان وارد مذاكره شدند و به اين ترتيب آدم‌ربايان كه مي‌ديدند راهي براي فرار ندارند و كاملا شناسايي شده‌اند، گروگان‌ها را آزاد كردند. حدود ساعت يك ظهر ديروز بود كه خبر آزادي حامد و مهدي را به ما دادند و حالا آنها در اختيار مأموران هستند تا پس از تحقيقات تخصصي به آغوش خانواده‌هايشان بازگردند.

کد خبر 268974

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha