جمعه ۲۴ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۰
۰ نفر

زهرا رفیعی : خورد و خوراک ایرانی‌ها چند وقتی است که به‌شدت زیر ذره‌بین متخصصان علم تغذیه، مهندسان صنایع غذایی، مسئولان وزارت بهداشت و سازمان‌های مختلف ناظر بر کیفیت آنها قرار گرفته است.

هنوز موضوع مصرف بيش از اندازه و غيرمجاز پالم در لبنيات داغ است.افشاگري وزير بهداشت در مورد برخورد با كارخانجاتي كه از اين روغن استفاده مي‌كنند باعث شد مردم در جريان استفاده گسترده از اين محصول قرار بگيرند و آگاهانه بين محصولات پرچرب و كم‌چرب يكي را انتخاب كنند.اگرچه هنوز نامي از كارخانجات استفاده‌كننده از اين روغن افشا نشده است اما مقامات مسئول براي برخورد با توليد‌كنندگان لبنيات حاوي پالم جدي هستند. پورمحمدي وزير دادگستري چندي پيش اعلام كرد كه جلوي محصولات ناسالم گرفته مي‌شود و هر كسي كه مشخص شود از اين روغن استفاده كرده، معرفي خواهد شد.

با اين حال برنامه‌هاي دستگاه‌هاي دولتي در برخورد با متخلفان حوزه محصولات خوراكي چندان شفاف نيست. مدت‌هاست كه كارشناسان صنايع غذايي نسبت به آلوده بودن محصولات مزارع و باغات به سموم دفع آفات و مواد شيميايي هشدار داده‌اند.
در اين بين بسياري از مردم با اين استدلال كه گياهان سالم‌ترند، خوردن آن را به مصرف گوشت و لبنيات ترجيح مي‌دهند غافل از اينكه بسياري از محصولات كشاورزي نيز آلود‌گي‌هاي خاص خود را دارد؛ آلودگي‌‌هايي كه ناشي از بي‌اطلاعي كشاورز از مضر بودن‌ مصرف بيش از اندازه سم در بدن انسان و طمع فروشنده از سود حاصل از فروش زودهنگام محصولات زراعي پيش از سپري شدن مدت انتظار دفع سم از گياه است.

همچنين به‌احتمال زياد سازمان‌هاي متولي نظارت بر توليد غذاي سالم در كشور در تمام اين مدت كارشان را به دقت انجام نداده‌اند كه محصولي با 16برابر حد مجاز سموم شيميايي به ميادين ميوه و تره بار وارد شده است.اعتبار دستگاه‌هاي ناظر به اعتمادي است كه مردم به آنها دارند. روند رو به رشد انواع سرطان‌ها و بيماري‌هاي صعب‌العلاج كه بيشتر متخصصان به مؤثر بودن مواد خوراكي نا سالم در ايجاد و بروز آنها تأكيد دارند، اعتماد مردم را به دستگاه‌هاي ناظر بر سلامت همگاني مخدوش مي‌كند. انتظار مي‌رود كه مسئولان وزارت بهداشت با همه متخلفان مانند آنچه در پرونده پالم ديده شد برخورد كنند و مردم را در جريان قرار دهند.

کد خبر 268851

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha