از ابتدای سال تاکنون در ۴ بورس ایران در مجموع ۲۰‌ میلیارد دلار مبادله انجام شده و در میان این ۴‌ بورس، شگفت‌انگیزترین آمار مربوط به فرابورس است.

بورس

به گزارش همشهري،هرچندبازار سهام از دي ماه سال گذشته تاكنون در ركود به سر مي برد اما ميزان معاملاتي كه در بازار‌ها انجام مي شود اعداد مطلوبي را نشان مي‌دهد، در اين ميان 2 نكته جالب وجود دارد نكته اول اينكه حجم معاملات بازار فرابورس از ابتداي سال تاكنون نسبت به مدت مشابه سال گذشته كه بازار سهام در اوج بود 50 درصد رشد كرده است و نكته دوم اينكه بخش زيادي از معاملات فرا بورس ايران در سال جاري به بازار ابزارهاي نوين مالي اختصاص دارد.

  • در هر بورس چقدر مبادله انجام شده

آمار ها نشان مي دهد از ابتداي سال تاكنون يك ميليون و 600 هزار نفر در مجموع 29 هزارو 196 ميليارد تومان سهام را در بورس تهران كه قديمي ترين بورس ايران است، خريده اند. در بورس كالاي ايران هم كه محصولات كشاورزي، پتروشيمي و فلزي دادو ستد مي شود از ابتداي سال تاكنون 21 هزارو 434 ميليارد تومان محصول دادو ستد شده است. پس از اين دو بورس در بازار فرابورس ايران در مجموع 15 هزارو333 ميليارد تومان سهام مورد مبادله قرار گرفته است.

حجم مبادلات بورس انرژي هم كه جوان ترين بورس ايران است كمتر از 1000 ميليارد تومان بوده است. به اين ترتيب مجموع معاملات بازار سرمايه ايران از ابتداي سال تاكنون به مرز 66 هزار ميليارد تومان معادل 20 ميليارد دلار رسيده است. اما نكته جالب توجه اين است كه آمار ها نشان مي دهد سرعت رو به توسعه بازار فرا‌بورس ايران نسبت به ساير بورس هاي ديگر بيشتر است .

  • پارك پول در بازار ابزار نوين مالي

بازار فرا بورس ايران در حال حاضر به بازارهايي مانند اول،دوم،سوم،پايه و بازار ابزارهاي نوين مالي تقسيم مي شود. ارزش كل معاملات اين بازار امسال نسبت به سال گذشته كه بازار سهام در اوج بود 50 درصد رشد كرده است. بيشترين ميزان معاملات فرا بورس از مجموع 15 هزارو 333 ميليارد تومان دارايي كه در اين بازار ها مبادله شده به بازار ابزار هاي نوين مالي اختصاص داشته است. انواع اوراق اجاره و اوراق مشاركت از جمله ابزار هايي است كه در اين بازار مبادله مي شود. بر اساس آمار موجود ارزش معاملات اين بازار در اين مدت نسبت به مشابه سال گذشته 135 درصد رشد كرده و در مجموع به5 هزارو781 ميليارد تومان رسيده است.

با توجه به اينكه اوراق مبادله شده در اين بازار، اوراق با درآمد ثابت تلقي مي شود به معناي اين است كه سرمايه گذاران به دليل نزول شاخص هاي بورس ترجيح مي دهند دارايي هاي خود را در اين بازار كه ريسك كمتري نسبت به بازار سهام داردوسود ثابتي را نصيب شان مي كند سرمايه گذاري كنند. از اين بازار اصطلاحاً به پاركينگ پول تعبير مي شود چرا كه سرمايه گذاران اصطلاحا پول هاي خود را نزديك بورس نگه مي دارند تا با بهتر شدن شرايط بازار سهام به بورس باز گردند. همچنين ارزش معاملات بازار پايه فرابورس از ابتداي سال تاكنون به 2 هزارو 246ميليارد تومان رسيده كه اين ميزان نيز نسبت به مدت مشابه سال گذشته 565‌درصد رشد نشان مي دهد.

کد خبر 268848

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha