همشهری آنلاین: مریم میرزاخانی، ریاضیدان ۳۷ ساله ایرانی و استاد دانشگاه استنفورد،‌ اولین زنی است که توانسته در طول تاریخ ۸۰ ساله مدال معتبر فیلدز، معتبرترین جایزه در علوم ریاضی، آن را به خود اختصاص دهد. جایزه‌ای که معمولا از آن به‌عنوان نوبل ریاضیات نیز یاد می‌کنند.

مریم میرزاخانی

براساس گزارش گاردين، ارزش مدال فيلدز 15 هزار دلار كانادا است و هرچهار سال يكبار به رياضيدانان نابغه‌ زير 40 سال سن اختصاص مي‌يابد. هر دوره دو تا چهار نفر برنده اين مدال مي‌شوند و امسال نيز در كنار ميرزاخاني سه رياضيدان ديگر، مارتين هايرر از دانشگاه وارويك، مانجول بهارگاوا از دانشگاه پرينستون و آرتور آويلا از موسسه رياضيات ژوسيو در پاريس نيز برنده مدال فيلدز شدند. از سال 1936 كه مراسم فيلدز براي اولين بار آغاز شد تاكنون 55 نفر موفق به كسب اين مدال شده‌اند.

مدال فيلدز به دليل مطالعاتي كه ميرزاخاني در زمينه علوم توپولوژي، هندسه و سيستم‌هاي ديناميكي انجام داده به وي اختصاص يافته‌است. همكاري اخير وي با الكس اسكين درباره ديناميك سطوح آبستره منجر به هدايت ديگر محققان به سوي قضيه دهه شد.

ميرزاخاني اميدوار است اين جايزه بتواند مشوق دختران جوان شود تا علوم بنياديني مانند ‌رياضي، علوم، تكنولوژي و مهندسي را دنبال كنند. وي مي‌گويد اطمينان دارد در سال‌هاي آينده زنان بيشتري موفق به دريافت جوايزي اينچنيني خواهند شد.

رويكرد ميرزاخاني نسبت به علوم رياضي بسيار خلاقانه‌است. او در دوران كودكي‌اش در ايران، مجذوب خواندن رمان‌‌هاي مختلف بود، و اكنون ارقام را به همان چشمي مي‌بيند كه شخصيت‌هاي داستان‌هاي دوران كودكي‌اش را مي‌ديد. به گفته وي همه‌چيز تغيير مي‌كند و زماني كه بازمي‌گردي و شخصيت را دوباره نگاه مي‌كني، نسبت به درك اوليه‌اي كه از آن داشتي كاملا متفاوت شده‌است. از ديگر علاعق او كشيدن شكلك‌هاي مختلف روي كاغذ است تا بتواند فكرش را متمركز نگه‌دارد.

ميرزاخاني زماني كه ايميلي مبني بر موفقيتش در دريافت مدال فيلدز را دريافت كرد،‌ابتدا فكر كرد ايميلش هك شده‌است، زيرا خودش معتقد است كار خيلي بزرگي انجام نداده‌است.

انتخاب يك رياضي‌دان زن براي اولين‌بار در اين مراسم كه در كره جنوبي برگزار شد، بسياري از رياضيدانان بزرگ را هيجانزده كرد. سر تيم گورز برنده فيلدز و رياضيدان دانشگاه كمبريج با ابراز خرسندي از اين موضوع مي‌گويد خوشحال است كه سرانجام اين روز فرا رسيده‌است، زيرا با وجود مشاركت گسترده زنان در سطوح بالاي مطالعات رياضي، نقش آنها براي جامعه ملموس نبوده‌است. وي ابراز اميدواري كرد موفقيت ميرزاخاني بتواند الهام‌بخش زنان جوان رياضيدان شود تا مشاركت بيشتري در مطالعات رياضي داشته باشند.

كريستسان روسو رئيس اتحاديه بين‌المللي رياضي نيز انتخاب ميرزاخاني را لحظه‌اي فوق‌العاده توصيف كرد. به گفته وي ماري كوري در آغاز قرن بيستم موفق به كسب نوبل فيزيك شد، اما در زمينه رياضي اولين باري است كه يك زن موفق به كسب چنين جايزه ارزشمندي مي‌شود.

کد خبر 268693

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha