الهام مصدقی‌راد: طرح ساماندهی و تمرکززدایی و چگونگی انتقال پایتخت سیاسی و اداری از تهران در جلسه علنی ۲۱ مرداد مجلس مورد بررسی قرار می‌گیرد.

ساماندهی پایتخت

كليات اين طرح كه پيش ازاين با نام انتقال پايتخت از آن ياد مي‌شد سال گذشته به تصويب مجلس رسيد اما به‌دليل بارمالي كه به همراه مي‌آورد مغايربا اصل 75قانون اساسي شناخته شد و مورد اخطار تعدادي از نمايندگان قرار گرفت. پس از اين اتفاق طرح دوباره به كميسيون شوراها و امور داخلي كشور بازگشت و مورد اصلاح قرار گرفت كه به موجب اين اصلاحات مقررشد شورايي مركب از مسئولان كشور ازجمله وزراي مربوط، تعدادي ازنمايندگان مجلس، مسئولان امنيتي، شهردار و رئيس شوراي شهر تهران مكلف شوند كه ظرف مدت 2سال چگونگي ساماندهي پايتخت را بررسي كنند.

همچنين قرار است هزينه مطالعاتي اين طرح از بودجه نيم درصد اعتبارات وزارت راه و معاونت راهبردي رياست‌جمهوري تأمين شود. امروز نيز بررسي اين طرح با اصلاحات صورت‌گرفته در دستور كار مجلس قرار دارد و درصورت تصويب نهايي، شوراي بررسي كار خود را آغاز خواهد‌كرد. محمد جواد كوليوند نايب‌رئيس كميسيون شوراها و امور داخلي كشور در گفت‌وگو با همشهري مي‌گويد: اگر شورا درپايان بررسي‌هاي خود به نتيجه جابه‌جايي پايتخت برسد، دولت بايد آن را درقالب لايحه‌اي با ذكر مكان مورد نظر و برآورد اعتبار به مجلس ارائه كند تا اقدامات بعدي انجام شود اما اگرتصميم برعدم‌جابه‌جايي به‌عنوان نتيجه بررسي‌ها اعلام شود، ساماندهي تهران مورد نظر خواهد بود و رئيس‌جمهور به دستگاه‌هاي اجرايي اين موضوع را ابلاغ خواهد كرد.

در يكي‌دو سال اخير و از همان روزهاي ابتدايي كه طرح انتقال پايتخت براي بار چندم، به جريان افتاد با واكنش‌هاي متفاوتي از سوي كارشناسان و مديران كشوري روبه‌رو شد. مخالفان اين طرح به جز هزينه هنگفت آن كه در سال 68حدود 6برابر بودجه عمومي دولت برآورد شد، معتقدند انتقال پايتخت نه‌تنها مشكلي از مشكلات تهران را حل نمي‌كند بلكه اين مشكلات را به پايتخت جديد منتقل خواهد كرد. آلودگي هوا و مشكلات زيست‌محيطي وترافيك ازجمله مواردي است كه به‌عنوان معضل و دليل براي جابه‌جايي پايتخت كشورعنوان مي‌شود.

پيروز حناچي معاون معماري و شهرسازي وزير راه و شهرسازي نيز پيش از اين به‌عنوان يكي از مخالفان اجراي طرح انتقال گفته بود برخي مشكلات مديريتي موجب به‌وجود آمدن اين مسائل در تهران شده است. افزايش يك ميليون مسكن مهر در ورودي اين شهر، افزودن تعداد فرمانداري‌ها و شهرداري‌هاي استان، وجود 8هزار خودروي آلوده‌كننده كه به‌صورت 3شيفته كار مي‌كنند و شماره‌گذاري خودروهاي دودزا ازجمله مسائلي است كه بايد در مورد آن فكر و چاره‌جويي كرد. اما در مقابل موافقان طرح انتقال پايتخت به غيراز ذكر تجربه برخي كشورها در اين زمينه، با اشاره به جابه‌جايي پايتخت از مشهد به شيراز در زمان زنديه و از شيراز به تهران در دوره قاجار، اين اقدام را مسبوق به سابقه مي‌دانند.

برخي اعضاي شوراي شهر ازجمله محسن پيرهادي نيز با اشاره به مشكلات ترافيكي و آلودگي تهران، پيشنهاد دادند بهتر است به جاي صرف هزينه بسيار سنگين انتقال پايتخت، تعهدات مالي به مديريت شهري در حوزه حمل‌ونقل عمومي عملي شود كه اين راه‌حل بهتري براي برون‌رفت از مشكلات موجود در تهران است.

مطالعات جزيره‌اي كنار يكديگر قرار مي‌گيرند

كوليوند نايب‌رئيس كميسيون شوراها و امور داخلي كشور به همشهري گفت: مشكل تهران تنها ترافيك وآلودگي هوا نيست و دلايل جابه‌جايي حدود 15مورد است كه اين تنها يكي‌دو مورد آن است. وي در كنار بهداشت و حوادث طبيعي و غيرطبيعي مهم‌ترين مشكل تهران را هدر رفت انرژي عنوان مي‌كند و دليل بروز تمامي اين مسائل را توسعه بدون برنامه اين كلانشهر مي‌داند.

البته مشكلات عنوان شده از سوي وي به‌ويژه درحوزه انرژي، با شدت كمتر يا بيشتر در ديگر نقاط كشور هم وجود دارد اما نماينده مردم كرج مي‌گويد اين شوراي بررسي است كه در نهايت به نتيجه خواهد رسيد و آن را اعلام مي‌كند؛ شورايي كه برخي از نهادهاي حاضر در آن مانند شهرداري و وزارت راه و شهرسازي مطالعاتي درخصوص مشكلات تهران انجام داده‌اند اما تاكنون همه آنها به‌صورت جزيره‌اي بوده و قرار است با تصويب تشكيل شورا و آغاز فعاليت آن، اين جزيره‌ها در كنار يكديگرموضوع را بررسي كرده و نتيجه را اعلام كنند.

کد خبر 268532

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha