همشهری‌آنلاین: سخنگوی حادثه هواپیمای آنتونوف ۱۴۰ با بیان اینکه به احتمال زیاد امکان خواندن اطلاعات جعبه سیاه در ایران وجود دارد، گفت: بررسی اجساد این سانحه نیز در پزشکی قانونی از نظر اقدامات قضایی در حال انجام است که به مرور تحویل خانواده‌های آنها می‌شود.

سقوط هواپیما

شهروندان نوشت: احمد مجیدی درباره اخرین جزئیات بررسی سانحه هواپیمای انتونف 140 گفت: دیروز جعبه سیاه هواپیما پیدا شد؛ به دلیل اینکه کاربر از نحوه کار با این جعبه اطلاعتی ندارد به جعبه سیاه معروف است اما در اصطلاح علمی وظیفه این جعبه ثبت و ضبط حرکات هواپیما و کابین هواپیما است.

وی با تاکید بر اینکه جعبه Cvr مکالمات درون کابین خلبان را ضبط و جعبه FDR نیز تمام حرکات هواپیما، سرعت، جهات مختلف و همه حرکات فیزیکی هواپیما را ثبت می‌کند، افزود: طبق قانون و مقررات ایکائو (سازمان بین المللی هوانوری) کشور طراح، کشور سازنده، کشور ثبت کننده، کشور بهره بردار و نماینده کشوری که هواپیما در آن سقوط کرده می‌تواند در کمیسیون بررسی سانحه شرکت کنند. در این راستا ما به کشور اوکراین که کشور طراح و سازنده هواپیما است اعلام می‌کنیم که آیا تمایل به شرکت در کمیسیون سوانح دارند یا خیر؛ اگر این شرکت تمایلی برای شرکت در کمیسیون سانحه داشته باشد با حضور آنها جعبه‌های سیاه هواپیما بازگشایی و نوارها خوانده می‌شود.

سخنگوی حادثه هواپیمای آنتونوف 140 با یادآوری سقوط هواپیمای توپولف کاسپین در سال 89 در قزوین که منجر به کشته شدن همه مسافران این هواپیما که 168 نفر بودند شد، تصریح کرد: در زمان سقوط هواپیمای توپولف در قزوین، کشور روسیه به عنوان سازنده توپولف 16 نفر از کارشناسان خود را به ایران اعزام کرد.

وی با بیان اینکه کارشناسان سازمان هواپیمایی اعلام کردند که به احتمال زیاد امکان خواندن نوارهای مقناطیسی جعبه‌های سیاه در ایران وجود دارد، ادامه داد: در تمامی سوانح هوایی که تا کنون داشتیم به دلیل اینکه جعبه‌ها صدمه زیادی می‌دیدند برای خواندن اطلاعات به کشور سازنده ارسال می‌شد اما خوشبختانه جعبه سیاه هواپیما سانحه دیده دیروز آسیب زیادی ندیده و از این جهت احتمال خواندن اطلاعات نوارهای جعبه‌های سیاه این هواپیما در ایران وجود دارد.

مجیدی افزود: ما طبق قانون 400 روز فرصت داریم تا علت وقوع حادثه بررسی و اعلام کنیم اما با توجه به سوابق سوانح قبلی همیشه زودتر از این مدت دلیل وقوع این حادثه را اعلام کردیم و طبق قانون تنها مرجع بررسی و اعلام علت وقوع حادثه کمیسیون بررسی سوانح هوایی سازمان هواپیمایی کشوری است.

آخرین وضعیت مجروحان

معاون مدیریت بحران وزیر راه و شهرسازی درباره آخرین وضعیت مجروحان نیز گفت: از تعداد 9 مجروح در بیمارستان سه نفر دچار سوختگی هستند که در کما به سر می‌برند اما 6 نفر دیگر احتمالا طی چند روز آینده از بیمارستان مرخص می‌شوند.

وی افزود: بررسی اجساد این سانحه نیز در پزشکی قانونی از نظر اقدامات قضایی در حال انجام است که به مرور تحویل خانواده‌های آنها می‌شود.

سخنگوی سانحه هوایی آنتونف 140 با بیان اینکه 5 فروند آنتونف در کشور وجود دارد، تصریح کرد: یک فروند فعال و 4 فروند دیگر در مرحله تعمیر بودند که با دستور رئیس جمهور از پرواز این 4 فروند تا زمان بررسی‌های دقیق جلوگیری شده است.

مجیدی درباره اظهار نظر برخی نمایندگان مجلس مبنی بر این که آنتونف 140 مجوز پرواز نداشته است، گفت: این هواپیما مدل 2008 و جدید بود که تاکنون 1350 ساعت پرواز داشته است؛ بدون شک هر هواپیمایی که قصد پرواز داشته باشد حتما باید استانداردهای پرواز را داشته باشد به همین دلیل از مجموع حدود 247 فروند هواپیما که در کشور وجود دارد 100 فروند پرواز نمی‌کنند و در مرحله تعمیر و نگهداری هستند؛ بنابراین تا زمانی که از ایمنی پرواز هواپیماها اطمینان حاصل نشود اجازه پرواز داده نمی شود.

وی با بیان اینکه در کمیسیون بررسی سانحه 11 کارگروه تخصصی وجود دارد که یک گروه سوابق این هواپیما را بررسی می‌کنند، درباره اظهار نظری مبنی بر اینکه "این هواپیما به دلیل حساسیت به فشار هوا و گرما نمی‌تواند بعد از ساعت 8:30 صبح پرواز کند" گفت: در بعضی از فرودگاه‌ها به دلیل ارتفاع کم فرودگاه از سطح دریا محدودیت وزن داریم به طوری که مسافر کمتری باید سوار این نوع هواپیما می‌شد اما اینکه هواپیمایی در ساعاتی از شبانه روز می‌تواند پرواز کند یا نمی‌تواند پرواز کند چیزی نشنیده‌ام.

معاون مدیریت بحران وزیر راه و شهرسازی در با بیان اینکه فکر نمی‌کنم تحریم تاثیری در این سانحه داشته باشد، گفت: باید بپذیریم که بیشتر سوانح هوایی در ایران ناشی از خطاهای انسانی است چون در هواپیماهای دنیا بسیاری از کنترل‌های کامپیوتری انجام می‌شود اما کنترل هواپیماهای موجود در ایران از سوی خلبان انجام می‌شود.

کد خبر 268489

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha