همشهری آنلاین: رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با انتقاد شدید از عملکرد بانک‌ها در پرداخت تسهیلات به تولیدکنندگان، گفت: هم اکنون در چین حداقل ۲۲ میلیارد دلار ارز برای ایران وجود دارد که باید چند برابر آن را فاینانس دریافت کنیم که به نظر می‌رسد باید در این زمینه فعال‌تر عمل کرد.

رفسنجانی

به گزارش مهر، آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی  در همایش 50 سال تلاش سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران در تهران گفت: هم اکنون کشور در شرایط مناسبی قرار ندارد و بسیاری از شهرک‌های صنعتی یا تعطیل و یا نیمه تعطیل هستند و براساس گزارشی که از سوی کارگروهی به منظور بررسی صنایع کوچک در شهرک‌های صنعتی تهیه شده، وضعیت این واحدها "حزن آور" است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: در سایر کشورهای پیشرفته دنیا از صنایع کوچک غفلت نکرده‌اند؛ علی رغم اینکه صنایع بزرگ و های‌تک آنها در سطح بالایی قرار دارد.

وی تصریح کرد: ضروری‌ترین اقدام در شرایط فعلی، حل معضل رکود تورمی است، چرا که این معضل به صورت جدی هم اکنون وجود دارد و باید برای جلوگیری از خطر آن به سرعت راهکارهای موثر را اجرایی کنیم.

هاشمی رفسنجانی افزود: تجربه تاریخی در خصوص چنین وضعیتی وجود دارد و البته وزیر صنعت معدن و تجارت نیز تجربه کافی در این زمینه داشته و به خوبی می داند چه باید بکند.

وی اظهار داشت: وضع ایران در شرایط کنونی از موقعیت بعد از جنگ بدتر نیست، چرا که هم اکنون بسیاری از زیربناها و امکاناتی وجود دارد که در شرایط جنگ موجود نبود.

به اعتقاد رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، بیکاری هم اکنون مشکل و عیب بزرگ برای کشور است در حالی که در شرایط پس از جنگ نیز 16 درصد بیکاری وجود داشت و بنابراین، شعار اول کشور تولید و رفع معضل بیکاری بود.

هاشمی رفسنجانی ادامه داد: در شرایط پس از جنگ سال‌ها از بانک مرکزی منابع مالی قرض می‌گرفتیم و سال آخر جنگ نیز ارزی برای واردات نداشتیم و تنها یک میلیارد دلار ارز در خزانه موجود بود و در مقابل 12 میلیارد دلار بدهی سررسید شده برای ایران به چشم می خورد.

وی اظهار داشت: هم اکنون در چین حداقل 22 میلیارد دلار ارز برای ایران وجود دارد که باید چند برابر آن را فاینانس دریافت کنیم و البته به نظر می‌رسد که باید در این زمینه فعال تر عمل کرده، چرا که چینی ها در شرایط تحریم از ایران بسیار استفاده کرده اند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: در شرایط پس از جنگ ظرف دو سال توانستیم تورم را به زیر 10 درصد رسانده و بیکاری را به سرعت مهار کنیم، ضمن اینکه بازار نیز با تولیدات داخلی و واردات اشباع شده بود؛ اگر چه آن زمان ارز دولتی وجود نداشت و مردم با منابع ارزی خود کالا وارد می کردند.

هاشمی رفسنجانی ادامه داد: چنانچه میدان را باز کنیم و اجازه دهیم بخش خصوصی وارد شده و به موازات آن نیازهای واحدهای تولیدی را تامین کند، به سرعت از رکود خارج خواهیم شد، ضمن اینکه در لوایح پیشنهادی دولت و بسته خروج از رکود نیز این موضوع دیده شده اما نحوه اجرا بسیار مهم است.

به اعتقاد وی، بعد از جنگ همدلی و همکاری وجود داشت که اکنون کمتر به چشم می خورد، ضمن اینکه بعد از جنگ مشاجرات جناحی وجود نداشت و همه چیز بین دولت و مجلس با حمایت قاطع مقام معظم رهبری حل و فصل می‌شد.

هاشمی رفسنجانی ادامه داد: در شرایط پس از جنگ به دلیل فضای میانه روی و سیاست درستی که ایران در قبال جنگ آمریکا در عراق و کویت اتخاذ کرد، دنیا ما را بهتر شناخت و می‌دانست که ایران نمی خواهد نظم منطقه را به هم زده و خواهان آرامش منطقه است.

وی تصریح کرد: حرکتی که دولت برای خروج از رکود آغاز کرده، می تواند به سرعت کشور را از رکود خارج کند و البته نقش بانک‌ها در این میان مهم است و دلیلی ندارد در شرایطی که وزیر امور اقتصادی و دارایی می گوید امسال 28 درصد بیش از سال گذشته نقدینگی جذب شده است، بانک‌ها از تولید حمایت نکنند.

به گفته رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، ملاحظاتی که بانک‌ها در ارائه اعتبارات به تولید دارند، بی‌حساب است و هم اکنون باید خروج از رکود اولویت اول کشور قرار گرفته و مورد حمایت همه جانبه بانک‌ها باشد.

کد خبر 268474

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha