زهرا رفیعی: ۷ محصــول کشاورزی پرمصرف که برخی گزارش‌ها از احتمال بالای آلوده بودن آنها به سموم شیمیایی خبر می‌دهند، توسط وزارت بهداشت هنگام عرضه آزمایش می‌شوند و درصورتی که آلوده‌بودن آنها اثبات شود از عرضه آنها جلوگیری می‌شود.

محصول کشاورزی

وزارت بهداشت براي بررسي باقيمانده‌ها، آفت‌كش‌ها و فلزات سنگين روي اين محصولات كشاورزي چند برنامه در دستور كار خود دارد و با توجه به‌وجود 10قطب كشوري تعيين شده براي انجام پايش محصولات كشاورزي در سال‌جاري، در مجموع 7560نمونه از اين محصولات مورد آزمايش و بررسي قرار خواهند گرفت.

معاون فني نظارت و ارزيابي فرآورده‌هاي غذايي سازمان غذا و دارو در گفت‌و‌گو با همشهري گفت: با توجه به اطلاعات موجود و نتايجي كه از پيش اعلام شده بود در ارگان‌هاي مختلف و تازه‌خوري اين محصولات، مصرف بالا و فصلي كه در آن كشت مي‌شوند، به اين نتيجه رسيديم كه با مراجعه به ميادين مركزي و اصلي ميوه‌و‌تره‌بار كشور، باقيمانده‌هاي سموم آفت كش از 4محصول خيار، گوجه فرنگي، سيب درختي و برنج مورد پايش قرار بگيرند و 3محصول سيب‌زميني، پياز و كاهو ميزان نيترات و فلزات سنگين، سرب و كادميوم آنها در هر‌ماه نمونه‌برداري شود. اين تحقيق جنبه پايلوت دارد و در آينده محصولات ديگر و به‌صورت فراگير بررسي خواهند شد.

دكتر سهيل اسكندري از انعقاد تفاهمنامه‌اي با سازمان ميادين ميوه و تره‌بار شهرداري تهران خبر داد و گفت: قرار است اختصاصا حدود 20محصول را به‌صورت فصلي بررسي كنيم و در پايان هرفصل گزارش آن را ارائه دهيم. وي در پاسخ به اين مسئله كه مردم نياز دارند زودتر از سالم بودن محصولات اطمينان حاصل كنند و پايان فصل براي اعلام نتايج ديرهنگام است، گفت: روي تعدادي از محصولات تست‌هاي سريع انجام خواهد شد و درصورت آلوده بودن مانع از عرضه آنها خواهيم شد.

وي مجوز فروش محصولات را منوط به اخذ كد 16رقمي از سازمان حفاظت نباتات دانست و گفت: با توجه به اين كد هم نمونه‌برداري محصول به دقت صورت خواهد گرفت و هم وزارت جهاد نظارت خود را با جديت انجام خواهد داد. پايش محصولات به‌خصوص آن دسته كه چندبار در سال برداشت مي‌شوند، دائما انجام خواهد شد. براي گوجه فرنگي طرح مشتركي را با سازمان حفظ نباتات طراحي كرده‌ايم كه با توجه به مناطق و حجم كشت در 5 استان بوشهر، خوزستان، هرمزگان، فارس و كرمان كد 16رقمي براي اين محصول صادر شود.

وي با اشاره به اينكه قرار است محصولات كشاورزي پس از اين با بسته‌بندي ارائه شوند، گفت: در اين شرايط محصولي كه كد 16رقمي روي بسته‌بندي آن درج شده باشد در سازمان ميادين ميوه و تره‌بار عرضه مي‌شود.اين 7 محصول كشاورزي به‌عنوان محصولات استراتژيك كه بيشترين مصرف را در سبد خانوار دارند انتخاب شده‌اند. دكتر حسين جعفري معاون سابق سازمان ميادين ميوه و تره‌بار تهران با اشاره به تحقيقي كه در سازمان ميادين ميوه و تره‌بار انجام شده است، گفت:

برخورد منطقي با موضوع آلوده‌بودن محصولات كشاورزي بايد از ابتدا صورت بگيرد. در پروسه توليد تا مصرف سازمان ميادين مسئوليت توزيع محصولات را دارد. با توجه به اختياراتي كه اين سازمان دارد ميزان تأثيرگذاري‌اش در حدي است كه براي يكسري از محصولات ممانعت‌هايي ايجاد كند تا محصولات سالم‌تري به دست مردم برسد. اين در حالي است كه محصول سالم بايد توليد بشود تا در مراكز عرضه مشكلي وجود نداشته باشد.

اخيرا منبع موثقي به خبرنگار همشهري از وجود سموم شيميايي تا حداقل 16برابر حد مجاز در برخي خربزه‌هاي توزيع شده در شهر مشهد خبر داده است. دليل وجود اين سموم تمايل توليد‌كننده براي ارائه سريع‌تر محصول زودتر از دوره انتظاري كه بايد سپري شود به بازار است. حسين جعفري در اين‌باره گفت: در فضاي رقابتي كشور، زودتر به بازار عرضه شدن محصولات با خود سود سرشار خواهد داشت. انواع سرطان‌هايي كه در كشور بروز پيدا مي‌كند، تأخير در رشد دختران و عدم‌باروري ناشي از عناصر و فلزات سنگيني است كه در سموم و كودهاي شيميايي وجود دارد.

وي سموم شيميايي در كشور را از واردات تا مصرف آن توسط كشاورز قابل رديابي دانست و گفت: وزارت جهاد مي‌تواند آموزش‌هاي لازم براي استفاده از سموم كشاورزي و دوره تجزيه‌پذيري سم در گياه را آموزش دهد. محصولات به‌دست آمده اگرچه ارگانيك نخواهد بود ولي آسيبي به مردم نخواهد رساند. سازمان ميادين نيز مي‌تواند به محصولاتي كه با شرايط ارگانيك توليد شده باشد تسهيلات ويژه بدهد، اما در توليد اين محصولات نيز شبهاتي وجود دارد.وي تأكيد كرد: وقتي شفاف‌سازي در مورد نحوه تهيه محصولات ايجاد شده باشد و توليد‌كننده ملزم به ارائه شاخص‌هاي خود براي توليد محصول باشد، مردم آگاهانه انتخاب خواهند كرد.

کد خبر 268383

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha