اسدالله افلاکی: بیش از ۲۵۰هزار هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد مستعد کشت گیاهان صنعتی و دارویی است اما با وجود این قابلیت بی‌نظیر تنها ۱۲هزار هکتار از این عرصه‌ها با مشارکت مردم به کشت گیاهان صنعتی و دارویی اختصاص یافته است.

گیاهان-لاله واژگون

مهندس محمدرضا جهان آرا، مديركل منابع طبيعي استان كهگيلويه و بويراحمد با اعلام اين آمار گفت كه حفظ و صيانت از جنگل‌ها ومراتع در گرو ايجاد شغل جايگزين براي جنگل‌نشينان است؛ مادامي كه نتوانيم براي جنگل نشينان شغل ايجاد كنيم حفاظت از جنگل‌ها و مراتع كاري دور از انتظار خواهد بود. اين مسئول محلي، كشت گياهان صنعتي و دارويي را جايگزيني مناسب براي اشتغال جنگل‌نشينان عنوان مي‌كند و مي‌گويد: اگر اعتبارات لازم تأمين شود هم چراي دام در جنگل و مرتع به تعادل مي‌رسد و هم زمينه احيا و توسعه جنگل فراهم مي‌شود.

جهان آرا در جمع خبرنگاران اعزامي به استان كهگيلويه و بويراحمد از كشت گياهان صنعتي و دارويي به‌عنوان يكي از شاخص‌ترين اقدامات اجرايي منابع طبيعي ياد كرد و گفت كه 12هزار هكتار از مراتع مناطق ييلاقي در شهرستان‌هاي بويراحمد، دنا، كهگيلويه و چرام با مشاركت بهره‌برداران سامان‌هاي عرفي (جنگل‌نشينان دامدار) در قالب طرح احيا و اصلاح مراتع به كشت گياهان صنعتي و دارويي ازجمله آنغوزه و باريچه اختصاص يافته است. به گفته وي، هر هكتار آنغوزه براي بهره‌بردار 4ميليون تومان درآمد دارد.

كاهش جمعيت دام در جنگل

آنطور كه مديركل منابع طبيعي استان مي‌گويد در مراتعي كه به كشت گياهان صنعتي و دارويي اختصاص يافته جمعيت دامي به ميزان60درصد كاهش داشته است علاوه براين، خانوارهايي كه تاپيش از اجراي اين طرح، معيشت‌شان وابسته به دام بود درآمدشان تا دوبرابر افزايش يافته است.

مهندس جلال رسولي، مشاور و قائم‌مقام مديركل منابع طبيعي استان هم توسعه گياهان صنعتي و دارويي را يكي از راه‌هاي توانمندسازي جوامع محلي عنوان كرد وگفت كه اجراي طرح توسعه گياهان دارويي وصنعتي باعث غني شدن پوشش گياهي و كاهش فشار دام در مرتع وجنگل مي‌شود.

جلالي به اجراي طرح گياهان صنعتي و دارويي در منطقه تنگ سرخ در عرصه‌هاي جنگلي شهرستان بويراحمد اشاره كرد و گفت كه در سال68 و پيش ازكاشت گياهان صنعتي و دارويي 30هزار واحد دامي در منطقه تنگ سرخ وجود داشت اما امروز تعداد اين دام‌ها به 8هزار واحد كاهش يافته است. به گفته جلالي در حال حاضر اجراي طرح گياهان دارويي در عرصه‌اي به وسعت 20هزار هكتار دردستور كار منابع طبيعي قرار دارد اما با وجود تمام مزايايي كه اين طرح در حفظ وصيانت از رويشگاه‌هاي مرتعي و جنگلي دارد و باعث اشتغال جوامع بومي مي‌شود هنوز 4ميليارد تومان اعتبار مورد نياز براي اجراي اين طرح پيش‌بيني نشده است.

استقبال جوامع بومي از گياهان دارويي

مهندس گودرز باقري‌فر، معاون فني اداره كل منابع طبيعي كهگيلويه و بويراحمد نيز با تأكيد براينكه كشت گياهان صنعتي و دارويي باعث كاهش فشار بر رويشگاه‌هاي مرتعي وجنگلي مي‌شود، مي‌گويد كه مهم‌ترين اولويت براي توسعه گياهان صنعتي و دارويي تخصيص رديف مستقل اعتبار است. به گفته وي، در حال حاضر در ازاي هر 3هكتار كشت گياهان صنعتي و دارويي يك شغل ثابت و 10شغل جانبي ايجاد شده و جوامع بومي در انتظار توسعه گياهان صنعتي و دارويي هستند. باقري‌فر تأكيد مي‌كند كه درصورت تأمين اعتبار امكان ايجاد 83هزارشغل ثابت و 830هزارشغل جانبي وجود دارد.

مهندس سعيد نظري، رئيس اداره منابع طبيعي وآبخيزداري شهرستان بويراحمد هم كه منطقه تنگ سرخ در حوزه مسئوليت وي قرار دارد حين بازديد از اين منطقه به خبرنگار همشهري گفت كه براساس ماده 15قانون افزايش بهره‌وري دولت مكلف است طي 10سال سطح جنگل‌هاي كشور را حدود 6 ميليون هكتار افزايش دهد تا سرانه جنگل از 17/0درصد به 25/0 برسد. علاوه براين، بنا به ماده 14قانون افزايش بهره‌وري دولت بايد سالانه 3ميليون واحد دامي را از مراتع و جنگل‌هاي كشور خارج كند تا چراي دام در اين عرصه‌ها به تعادل برسد. اين اهداف را مي‌توان با كاشت و توسعه گياهان صنعتي و دارويي تأمين كرد؛ مشروط برآنكه اعتبارات لازم تأمين شود.

نظري با اشاره به اينكه كشت گياهان دارويي در منطقه تنگ‌سرخ به‌عنوان الگوي توسعه گياهان دارويي در استان شناخته شده است، مي‌گويد: كشت آنغوزه، باريجه و كرفس در استان كهگيلويه و بويراحمد نمونه موفقي است كه باعث خروج دام از جنگل و ايجاد اشتغال براي جنگل نشينان شده و تثبيت آب وخاك وحفاظت واحياي جنگل ومرتع را درپي داشته است.

بادام كاري راهكاري براي احيا وحفاظت جنگل‌ها و مراتع

كاشت بادام اسكوپاريا (بادام تلخ) ازديگر اقدامات كارسازي است كه با اجراي آن از يك سو، براي مردم بومي اشتغال و درآمد ايجاد شده و ازسوي ديگر، دست متجاوزان و متصرفان از عرصه‌هاي منابع طبيعي كوتاه شده است. علاوه براين، اجراي اين طرح باعث حفظ آب و خاك در عرصه‌هاي مورد نظر شده به‌طوري كه در اين عرصه‌ها فرسايش خاك از 40تن در هكتار به 10تن در هكتار در سال كاهش يافته است. به گفته مديركل منابع طبيعي استان كهگيلويه و بويراحمد، 26هزار هكتار از عرصه‌هاي منابع طبيعي استان بادام كاري شده كه 22هزار هكتار آن با مشاركت مردم صورت گرفته است.

جهان آرا مي‌گويد كه درصورت تأمين اعتبار امسال نيز 25هزار هكتار ديگر جنگل كاري مي‌شود. به گفته وي اعتبار مورد نياز براي اجراي طرح بادام‌كاري در سال جاري، 12ميليارد تومان برآورد مي‌شود كه درصورت همكاري بانك‌ها 70درصد آن در قالب تسهيلات بانكي تأمين مي‌شود و سهم مردم نيز 30درصد خواهد بود.

مهندس رحمان خادمي، رئيس اداره جنگل‌داري و جنگل‌كاري استان كهگيلويه و بويراحمد هم درباره طرح بادام كاري به همشهري گفت كه بادام كاري در سال ششم به‌ثمر مي‌رسد و با احتساب توليد 60كيلوگرم بذر در هر هكتار و از قرار هر كيلوگرم 7هزار تومان، درآمدي معادل4ميليون و 200هزارتومان براي مردم محلي ايجاد مي‌كند. اين درآمد باعث شده تا جوامع محلي (بهره‌برداران) با دل و جان از عرصه‌هاي بادام كاري حفاظت كنند. به گفته وي هر هكتار بادام كاري 10شغل براي بوميان ايجاد كرده است.

 

کد خبر 268124

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha