روال غلط سال‌های گذشته امسال هم تکرار شد، با وجود توصیه‌های فراوان، شرکت‌های بورس باز هم بخش زیادی از سودشان را تقسیم کردند، براساس اطلاعات موجود ۲۳۱شرکت بورس در فصل مجامع امسال ۲۶ هزارو ۷۰۰ میلیارد تومان از سودشان را تقسیم کرده‌اند، البته این بدون محاسبه سود پالایشگاه‌هاست.

بورس

به گزارش همشهري، مطابق رويه سال‌هاي گذشته امسال هم بخش زيادي از سود شركت‌هاي بورس در فصل مجامع تقسيم شده است، اين كار از يك‌سو چرخه نقدينگي تورم‌زا را تقويت مي‌كند و از سوي ديگر حساب شركت‌ها را كه مي‌تواند صرف تأمين مالي و اجراي پروژه‌هاي جديد شود را خالي مي‌كند.

اين در حالي است كه بخش زيادي از اين شركت‌ها براي تأمين منابع مالي مورد نيازشان در طول سال متوسل به شبكه بانكي مي‌شوند و سالانه هزاران ميليارد تومان از شبكه بانكي وام مي‌گيرند درحالي‌كه ذخيره منابع حاصل از عملكرد شركت‌ها از يك سو منجر به تقويت بنيه مالي واجراي طرح‌ها و پروژه‌هاي جديد‌تر مي‌شود و از طرف ديگر منابع مالي بانك‌ها را كمتر درگير مي‌كند.

در دهه 70شركت‌هاي بورس اختيار داشتند بخش زيادي از سود عملكردشان را در حسابي تحت عنوان اندوخته قانوني طرح توسعه ذخيره كنند اين حساب‌ها كه براي اجراي پروژه‌هاي جديد صرف مي‌شد‍ تا 5سال معاف از ماليات بود. به‌معناي ديگرشركت‌هايي كه درصدد اجراي پروژه جديد بودند مي‌توانستند به شرط اينكه ظرف 5سال پروژه جديد را آغاز كنند اين منابع را بدون كسر ماليات در حساب هايشان ذخيره كنند اين كار مانع از تقسيم سود‌هاي هنگفت در بورس تهران مي‌شد، از سوي ديگر به انباشت سرمايه در اقتصاد كشور و افزايش ارزش روز بازار سرمايه كمك مي‌كرد.

به‌تازگي نيز در بسته سياستي دولت در بخش سياست‌هاي مالياتي بندي درنظر گرفته شده كه براساس آن بر سود تقسيم شده از سوي شركت‌ها با هدف اصلاح ساختار سرمايه شركت‌ها ماليات وضع مي‌شود. اين بند مي‌تواند به روند بهبود وضع تقسيم سود شركت‌ها در بورس كمك كند.

امسال چقدر سود تقسيم شده است

اميرحمزه مالمير معاون ناشران بورس تهران در گفت‌وگو با همشهري درباره ميزان سود تقسيم‌شده از سوي شركت‌هاي بورس در مجامع عمومي امسال گفت: 231شركت بورس در مجامع عمومي درمجموع 26هزارو700 ميليارد تومان سود تقسيم كرده‌اند.
او افزود: البته اين ميزان سود به غير از سود سهام پالايشگاه‌هاست. اين شركت‌ها هم از چند روز گذشته در حال برگزاري مجامع عمومي سالانه‌شان هستند. اطلاعات دريافتي نشان مي‌دهد كه پالايشگاه‌ها نيز ظرف چند روز گذشته با برگزاري مجامع عمومي‌شان در مجموع 3500ميليارد تومان سود تقسيم كرده‌اند با اين حساب با درنظر گرفتن ميزان سود بقيه شركت‌هاي بورس ميزان سود تقسيم‌شده از سوي شركت‌هاي بورس از مرز 30هزار ميليارد تومان هم عبور كرده است.

راهكاري براي كنترل تقسيم سود

براي اينكه جزئيات بيشتري از وضع ماليات براي تقسيم سود كه در بسته خروج از ركود دولت آورده شده به‌دست بياوريم سراغ محمودرضا خواجه نصيري مدير نظارت بر بورس‌هاي سازمان بورس رفتيم و از او پرسيديم وضع ماليات بر سود تقسيم‌شده بين سهامداران كه در بسته خروج غيرتورمي به آن اشاره شده چه هدفي را دنبال مي‌كند؟ او توضيح داد: اين بند براي اين درنظر گرفته شده كه در شركت‌هاي بورس سود كمتر توزيع شود و به سود انباشته تبديل شود.

او در پاسخ به اين پرسش كه چه راهكارهايي براي كنترل تقسيم سود شركت‌ها وجود دارد گفت: درمجموع متد خاصي براي تقسيم سود از سوي شركت‌هاي بورس وجود ندارد اما اين كار مي‌تواند منجر به رشد شركت‌هايي شود كه داراي طرح توسعه هستند.

از خواجه نصيري پرسيدم آيا بهتر نبود كه سياست‌هاي تشويقي به‌عنوان مثال معافيت مالياتي براي ذخيره سود در حساب‌هاي اندوخته طرح توسعه براي شركت‌ها درنظر گرفته شود او توضيح داد: تجربه كشور‌هاي ديگر نشان داده وضع ماليات بر تقسيم سود، روش كاراتري است چرا كه باعث مي‌شود برخي مديران كه دربرابر سياست‌هاي تقسيم سود بي‌تفاوت هستند از اين مواضع خارج شوند.

کد خبر 268098

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha