سه‌شنبه ۲۶ تیر ۱۳۸۶ - ۱۵:۵۱
۰ نفر

بعد از این همه چک و چانه زدن برسراینکه ریشه کمردرد از کجاست و چرا به وجود می‌آید، دانشمندان دریافته‌اند که علت کمر دردی که در میان انسان‌ها هم بسیار شایع است، به نحوه تکامل انسان باز می‌گردد.

به گزارش رویترز از واشنگتن، یک متخصص ستون فقرات که مطالعات خود را در جهت دستیابی به علت ابتلای بیشتر مردم به کمر درد متمرکز کرده است، معتقد است که به نظریه جدیدی درباره زمان و چگونگی تکامل انسان‌های اولیه برای مستقیم راه رفتن دست یافته است.
دکتر آرون فیلر، از مرکز پزشکی سدارز ساینای در لس‌آنجلس، می‌گوید: اولین سرنخ در این زمینه را ستون فقرات فسیل21میلیون ساله موجودی ارائه می‌دهد که جد مشترک انسان‌ها و بوزینه بوده است.
فیلر ادامه می‌دهد: ایجاد یک تغییر عمده در مهره کمر این جد انسان که به آن اجازه داده مستقیم بایستد و وسایل  را حمل کند، موجب شده است که صفحات اسفنجی میان مهره‌ها آسان تر تحت فشار یا کشش قرار گیرند و این موضوع به نوبه خود توضیح می‌دهد که چرا کمر درد یکی از دلایل اصلی معلولیت هاست.
فیلر که مطالعه خود را در مجله Neurosurgical Focus نوشته است، گفت، یک سرنخ مهم برای پی بردن به این نکته، زایده‌هایی استخوانی است که از دو طرف مهره‌های توخالی و گرد کمر به خارج رشد کرده‌است، یعنی درست همان نقاطی که ماهیچه‌ها به ستون فقرات متصل می‌شوند.  فیلر می‌گوید، این مهره به روشی تغییر شکل می‌دهد که حرکات مکانیکی ستون فقرات را عملا بر عکس می‌کند. وی می‌افزاید، کار اهرم استخوانی مهره کمر از خم کردن ستون مهره‌ها به سمت جلو برعکس شده و ستون مهره‌ها را به سمت عقب خم می‌کند.
کد خبر 26800

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز