چهارشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۷
۰ نفر

نرخ رسمی ارز از ابتدای سال جاری تاکنون، ۵ درصد توسط بانک مرکزی افزایش داشته‌تا به نرخ محاسباتی قانون بودجه ۹۳ نزدیک شود.

 نرخ رسمي ارز در سال‌جاري طبق بودجه سال93، 2هزارو650تومان درنظر گرفته شده است. سال گذشته نرخ 2هزارو‌500توماني براي بهاي رسمي ارز درنظر گرفته شده بود اما بانك مركزي كه در طول يك سال گذشته موفق به ايجاد آرامش در بازار ارز و كاهش نسبي قيمت‌ها شده، تصميم گرفت با آغاز سال جديد يكباره اين افزايش 150توماني نرخ ارز را روي تابلو بانك مركزي اعمال نكند به‌همين‌دليل از ابتداي امسال رفته رفته به نرخ رسمي ارز اضافه شد تا در فاصله يك‌ماه و نيم مانده به نيمه سال، نرخ رسمي ارز به نزديكي ‌2هزارو650تومان برسد.

در اين مدت بانك مركزي براي جلوگيري از ايجاد شوك به بازار ارز، قيمت فروش ارز در اتاق مبادلات را به‌طور تدريجي افزايش داده است با وجود اين از ابتداي سال‌جاري شرايط تورمي كشور و همچنين اجراي فاز دوم هدفمندي يارانه‌ها موجب افزايش نرخ ارز در شروع سال شد. بهاي دلار در بازار آزاد اواخر سال گذشته حول 2هزارو950تومان در نوسان بود اما از ارديبهشت‌ماه قيمت آن يكباره افزايش يافت و در مقاطعي تا كانال 3هزارو300تومان هم بالا رفت اما پس از ايجاد آرامش نسبي در فضاي اقتصادي بار ديگر بهاي آن كاهش يافت تا اين روزها قيمت آن حول 3هزارو130تومان در نوسان باشد.

بانك مركزي روز گذشته نرخ دلار را به‌طور رسمي افزايش داد و آن را به 2هزارو‌641تومان رساند تا تنها 9تومان تا رسيدن به نرخ رسمي در بودجه سال‌جاري فاصله داشته باشد. سال گذشته رئيس‌كل بانك مركزي وعده داد كه در نيمه دوم سال‌جاري نظام ارز تك‌نرخي اجرايي خواهد شد. به‌نظر مي‌رسد ولي‌الله سيف براي تحقق اين امر روي نهايي شدن توافق هسته‌اي حساب باز كرده است كه تمديد 4ماهه مذاكرات تا حدودي اين هدف را به تعويق انداخته است.

كارشناسان اقتصادي معتقدند تا زماني كه ورودي ارز به كشور تقويت نشود و دست بانك مركزي براي عرضه آن باز نباشد، امكان تك‌نرخي كردن ارز وجود ندارد. دولت مصمم است با كاهش فشار تحريم‌ها بتواند چنين شرايطي را فراهم سازد تا نرخ دلار در بازار آزاد به نرخ رسمي نزديك‌تر شود. در حال حاضر فاصله اين دو نرخ به حدود 490تومان رسيده است كه كمترين ميزان طي 2سال اخير محسوب مي‌شود.

 

نمودار

کد خبر 267999

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha