چهارشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: ۱۰۰ گرم از کره بادام ‌زمینی ۵۸۸ کالری انرژی دارد. حاوی ۲۰ گرم کربوهیدرات، ۲۵ گرم پروتئین و ۵۰ گرم چربی می‌باشد و نیز سرشار از ویتامین‌های B۵،B۶،B۳، E، فولات، منیزیم، مس، آهن، پتاسیم، روی و سلنیوم است.

کره بادام ‌زمینی؛ صبحانه‌ای متفاوت

بسیاری از کودکان و نیز بزرگسالان میلی برای خوردن صبحانه ندارند. یکی از علت‌های اصلی بی‌علاقگی نسبت به مصرف صبحانه یکنواختی برنامه غذایی صبحانه می‌باشد. ایجاد کمی تنوع در برنامه غذایی صبحانه، شما را نسبت به آن متمایل خواهد کرد.

در این مقاله سعی داریم از خواص نوعی کره گیاهی به نام کره بادام‌زمینی که می‌تواند پیشنهادی متفاوت برای صبحانه باشد، نکاتی را عنوان کنیم. با ما همراه باشید.

بهترین گزینه برای کودکان کم اشتها و بد غذا

کودکان به علت قرار داشت در سنین رشد نیاز به مواد غذایی با پروتئین و انرژی بالا دارند. در مورد کودکانی که اشتهای کمی دارند و تمایل به غذا خوردن ندارند، بهتر است از مواد غذایی با چگالی انرژی و پروتئین بالا استفاده شود؛ یعنی مواد غذایی که در حجم کم، کالری و پروتئین فراوانی داشته باشند. تا همان مقدار کمی از غذا که این کودکان مصرف می‌کنند نیاز پروتئین و انرژی‌شان را تامین کند.

یکی از مواد غذایی که برای این منظور بسیار مناسب می‌باشد، کره بادام‌زمینی است زیرا 2 قاشق سوپ‌خوری از آن، 7 گرم از نیاز پروتئین روزانه را تامین می‌کند. در حقیقت کودکی با 16 کیلوگرم وزن به حدود 16 گرم پروتئین در طول روز نیاز دارد. لازم به ذکر است، با اینکه بادام‌زمینی سرشار از پروتئین می‌باشد اما از نظر منابع اسیدآمینه لیزین (از اجزای پروتئین‌ها) محدود می‌باشد و برای دریافت کامل پروتئین بهتر است به همراه منابع غنی از لیزین، مانند کمی گوشت، پنیر و یا سایر لبنیات مصرف شود.

سرشار از ویتامین و املاح

کره بادام‌زمینی بسیار مغذی و مقوی می‌باشد. به گونه‌ای که 100 گرم از کره بادام‌زمینی 588 کالری انرژی دارد و حاوی 20 گرم کربوهیدرات، 25 گرم پروتئین و 50 گرم چربی می‌باشد و نیز 45 درصد از نیاز روزانه به ویتامین ای، 67 درصد ب3، 18 درصد فولات، 39 درصد منگنز، 24 درصد مس و 73 درصد منیزیم را تامین می‌کند. علاوه بر این سرشار از B5 ،B6، آهن، پتاسیم، روی و سلنیوم است. همه این موارد نشان می‌دهد که کره بادام‌زمینی از ارزش غذایی بالایی برخوردار است و مصرف متعادل آن بسیاری از نیازهای پروتئینی، ویتامینی، املاح و ... را تامین می‌کند.

دوست قلب، به شرط تعادل

کره بادام‌زمینی مانند روغن زیتون سرشار از اسیدهای چرب پلی اشباع‌نشده (PUFA) و مونو اشباع‌نشده (MUFA) است. در حقیقت چربی موجود در کره بادام‌زمینی به صورت 20 در صد اشباع، 50 درصد مونو غیراشباع و 30 درصد پلی غیراشباع است. مقادیر بالای اسیدهای چرب چند اشباع‌نشده که در روغن زیتون نیز وجود دارد، چربی‌های مناسبی برای سلامت قلبی عروقی می‌باشد.

همچنین این کره گیاهی، سرشار از پتاسیم می‌باشد که برای تنظیم فشارخون مناسب می‌باشد؛ اما در مصرف کره بادام‌زمینی نباید زیاده‌روی نمود؛ زیرا 30 درصد چربی موجود در کره بادام‌زمینی امگا 6 است و افزایش نسبت امگا 6 به نسبت امگا 3 در رژیم غذایی فرد را مستعد ابتلا به بیماری‌های قلبی می‌کند. مگر اینکه متناسب با افزایش مصرف منابع امگا 6 (که بیشتر در روغن‌های گیاهی وجود دارد) مصرف چربی‌های امگا 3 (مانند ماهی، میگو و ...) نیز افزایش یابد.

کره بادام‌زمینی بر ضد بیماری‌های مزمن

کره بادام‌زمینی سرشار از رزوراترول می‌باشد که باعث کاهش ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی می‌شود. کره بادام‌زمینی هم چنین، آنتی‌اکسیدان کوماریک اسید دارد که منجر به کاهش خطر سرطان معده می‌شود. Q10 (کیوتن) شبه ویتامین موثر در متابولیسم انرژی می‌باشد که در بادام‌زمینی به وفور یافت می‌شود.

بتاسیتوسترول از دیگر مواد موجود در بادام‌زمینی است که اثرات ضدسرطانی آن به اثبات رسیده است. به نظر می‌رسد کره بادام‌زمینی به منظور پیشگیری از بیماری‌های مختلف مانند دیابت، سرطان کولورکتال، بیماری‌های قلبی و سایر بیماری‌های مزمن اثرات مفیدی داشته باشد.

کره بادام‌زمینی، منبع بالقوه آفلاتوکسین

کره بادام‌زمینی با وجود مقوی و مغذی بودن، ممکن است دارای موادی به نام آفلاتوکسین باشد که آسیب‌زا هستند. بادام‌زمینی درون خاک رشد می‌کند که محل رشد کولونی کپک آسپرژیلوس می‌باشد. این کپک‌ها آفلاتوکسین تولید می‌کنند که بسیار سمی و سرطان‌زا است. خوشبختانه در فرآیند تبدیل بادام‌زمینی به کره بادام‌زمینی 89 درصد از آفلاتوکسین از بین می‌رود.

چگونه یک کره بادام‌زمینی مناسب را از بین مارک‌های مختلف تشخیص دهیم؟

کره بادام‌زمینی غیرارگانیک از موادی تشکیل یافته تا طعم آن را افزایش دهند و با کره بادام‌زمینی ارگانیک که به طور طبیعی از بادام‌زمینی تهیه می‌شود و بدون هیچ‌گونه افزودنی می‌باشد متفاوت می‌باشد. کره بادام‌زمینی غیر ارگانیک در هر قاشق 250 میلی‌گرم شکر بیشتر از موارد طبیعی دارد.

همچنین نمک اضافه‌شده به برخی مارک‌ها زیاد است. مشخص است که کره بادام‌زمینی طبیعی به مراتب بهتر از کره‌ای است که به آن افزودنی‌های متعدد اضافه کرده باشند، اما اگر نتوانستید کره بادام‌زمینی طبیعی را بیابید. مصرف روزانه 2 قاشق سوپ‌خوری از این کره‌های دارای افزودنی، مشکلی را ایجاد نمی‌کند و می‌توانید در حد متعادل از آن‌ها بهره‌مند شوید.

منبع: تبیان

کد خبر 267936

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha