شورای شهر تهران پس از تعطیلات ۲ هفته‌ای نخستین جلسه خود را برگزار کرد. طرح ارائه بودجه سال ۹۴ شهرداری تهران منطبق بر بودجه‌ریزی عملیاتی مهم‌ترین دستور جلسه شورا بود که تصویب شد.

شورای شهر

طرح ارائه بودجه سال ۹۴ شهرداري تهران منطبق بر بودجه‌ريزي عملياتي مهم‌ترين دستور جلسه  شورا بود كه تصويب شد.در اين جلسه ابتدا عليرضا دبير رئيس كميسيون برنامه و بودجه شوراي اسلامي شهر تهران در توضيح اين طرح گفت: با تصويب اين طرح شهرداري مكلف مي‌شود بودجه سال ۹۴ را صرفا منطبق با عملكرد تدوين و تا پايان مردادماه جاري نيز چارچوب‌هاي تهيه بودجه را به شوراي اسلامي شهر تهران ارائه كند.

دبير با اشاره به اينكه هنوز در شهرداري تهران پيوست‌هاي فرهنگي اجتماعي، مطالعات فني، اقتصادي، زيست‌محيطي و پدافند غيرعامل به‌طور كامل تهيه نمي‌شود، گفت: اين مصوبه كمكي به افزايش جايگاه اين پيوست‌ها خواهد كرد.بنابراين گزارش سال گذشته شهرداري بودجه سازمان‌ها و شركت‌ها را همزمان با بودجه شهرداري ارائه كرد اما شوراي شهر فرصت بررسي همزمان اين دو بودجه را نداشت به همين دليل قرار است در بودجه سال ۹۴ شهرداري چارچوب‌هاي كلي بودجه سازمان‌ها و شركت‌هاي تابعه آن را در قالب لايحه بودجه تقديمي به شورا ارائه كند. در اين جلسه همچنين اقبال شاكري با اشاره به اينكه اين مصوبه مي‌تواند تحول بزرگي در شهرداري تهران ايجاد كند گفت: با اجرايي شدن اين مصوبه نظام مديريت و كنترل هزينه پروژه‌هاي شهرداري به نحو مطلوبي انجام مي‌شود.

اين عضو كميسيون عمران شورا با اشاره به تبصره ۴۵ بودجه ۹۳ مبني بر ضرورت تهيه پيوست‌هاي هفت‌گانه براي پروژه‌ها، توضيح داد: اتفاقي كه الان در سطح كشور مي‌افتد اين است كه اول پروژه تصويب و بعد پيوست‌ها تهيه مي‌شود درحالي‌كه نداشتن اين مطالعات شيرجه زدن در استخري است كه عمق آن را نمي‌دانيم. شاكري پيشنهاد كرد نظام پذيرش پروژه‌هاي جديد مبتني بر تصويب مطالعات پيوست‌هاي پروژه همراه با مبادله موافقتنامه باشد.

علاوه براين، پيشنهاد ديگري نيز از سوي احمد حكيمي پور مطرح شد مبني براين كه در عنوان اين طرح عبارت برنامه ۵ ساله دوم ذكر شود، وي بر ضرورت تكميل پروژه‌هاي نيمه‌تمام قبل از آغاز پروژه‌هاي جديد تأكيد كرد.احمد دنيامالي نيز با اشاره به اينكه بودجه‌ريزي عملياتي بدون همكاري مديران شهرداري محقق نمي‌شود، گفت:‌ براساس توافق انجام شده با شهرداري، مديريت منابع و مشخص‌شدن محل مصرف هزينه‌ها ضروري است چرا كه به‌دليل كمبود منابع، مديريت درست منابع در بودجه‌ريزي عملياتي بايد مدنظر قرار گيرد.

رئيس كميسيون عمران شورا ضمن اينكه بودجه‌ريزي عملياتي را باعث شفافيت در بودجه اعلام كرد خواستار آن شد تا با كمك نظام شوراياري‌ها از مشاركت مردم در اجراي پروژه‌ها استفاده شود.سرخو از ديگر اعضاي شوراي شهر پيشنهاد ارائه گزارش پيشرفت كار به‌صورت ماهانه را مطرح كرد. طلايي نايب‌رئيس شورا نيز با اشاره به اينكه بودجه‌ريزي عملياتي از شوراي سوم مطرح شده و اقدامات كلي و اوليه آن در شهرداري اتفاق افتاده گفت: شهرداري قرار بود از سال ۸۸ بودجه سالانه‌اش را عملياتي بدهد امابه دلايل گوناگون به نتيجه نرسيده است. وي پيشنهاد داد، كميسيون بودجه از شهرداري بپرسد چند درصد آمادگي تطبيق بودجه با بودجه‌ريزي عملياتي را دارد؟

مسجد جامعي نيز با تأكيد بر اينكه اين مصوبه خوب، نخستين سندي است كه در مورد بودجه‌ريزي عملياتي تهيه مي‌شود، افزود:‌ اين كار در كشور ما حركت تازه‌اي است، شوراي چهارم موفق شده برنامه ۵ ساله دوم را به‌عنوان نخستين برنامه ۵ ساله عملياتي در كشور به تصويب برساند. از سوي ديگر مجتبي شاكري هم پيشنهاد كرد، مهلت مقرر براي تفريغ بودجه مشخص شود و اعضاي شورا هم در كميسيون تخصيص حضور داشته باشند. عليرضا دبير هم با تأكيد بر اينكه تغيير قالب بودجه براي سال آينده يكي از افتخارات شوراي چهارم است گفت: اين فرايند بايد طي چند سال انجام شود. بنابراين گزارش محمود صلاحي، معاون برنامه‌ريزي وتوسعه شهري اما گفت: ما براي نخستين بار برنامه ۵ ساله دوم شهرداري را به‌طور كمي تدوين كرده‌ايم و در بودجه‌ريزي عملياتي از ساير دستگاه‌ها يك قدم جلوتر هستيم.

تصويب حضور ناظران شورا در همشهري

در جلسه غيرعلني روز گذشته شوراي شهر تهران طرحي دوفوريتي مبني بر تعيين نمايندگان ناظر از سوي شورا براي نظارت بر عملكرد و فعاليت‌هاي روزنامه همشهري بررسي شد. اسماعيل دوستي طراح اين طرح به همشهري گفت: هدف ما حضور 3عضو شوراي شهر در همشهري به‌منظور نظارت برفعاليت و عملكرد روزنامه همشهري است. رئيس شوراي اسلامي شهر تهران در جريان بررسي اين طرح گفت:

نظارت جزء وظايف ذاتي نمايندگان شوراي شهر است، اما تاكنون فضاي گفت‌وگو بين مسئولان روزنامه همشهري با شوراي شهر تهران ايجاد نشده است. مسجدجامعي به همين‌خاطر پيشنهاد داد كه پيش از هرگونه پيش‌داوري نسبت به عملكرد روزنامه همشهري، اعضاي شورا با مسئولان و دست‌اندركاران همشهري جلسه مشتركي داشته باشند. وي يادآور شد: «نبايد اين نكته را ناديده بگيريم كه روزنامه همشهري، روزنامه بعد از انقلاب است كه ضمن داشتن بالاترين تيراژ، تحولي در فضاي رسانه‌اي كشور ايجاد كرده است. ما بايد به‌وجود اين روزنامه بباليم.»

گفتني است اسماعيل دوستي، نايب‌رئيس كميسيون عمران و حمل‌ونقل شورا از ارائه‌دهندگان اصلي طرح دوفوريتي فوق بود. او در دفاع از اين طرح در جلسه گفت: «روزنامه همشهري يكي از مؤسسات وابسته به شهرداري تهران است، بنابراين لازم است اعضاي شورا با توجه به وظايف نظارتي خود كه در قانون مشخص شده با حضور در اين موسسه بر حسن انجام امور و وظايف اين روزنامه نظارت كنند.» وي خاطرنشان كرد: در ماده واحده اين طرح تعيين 3نفر از اعضاي شورا به‌عنوان نماينده، براي نظارت بر فعاليت و حسن عملكرد روزنامه همشهري درنظر گرفته شده است.

محسن سرخو نيز در دفاع از 2فوريت طرح گفت: از آنجايي كه اثرگذاري اين روزنامه در سطح جامعه بسيار بالاست، به همين دليل حساسيت اعضاي شورا نيز بايد بيشتر باشد. غلامرضا انصاري، عضو كميسيون برنامه و بودجه شورا نيز سخنان سرخو را تاييد و بر ضرورت حضور ناظران شوراي شهر در همشهري تأكيد كرد.البته برخي ديگر از اعضا مخالف مميزي مطالب روزنامه پيش از انتشار بودند.

نايب‌رئيس شوراي شهر تهران اما در مخالفت با اين طرح برآمد و گفت: كميسيون فرهنگي ناظر بر حوزه‌هاي فرهنگي شهرداري تهران است كه مؤسسه همشهري نيز جزء اين حوزه‌هاست؛ بنابراين اين طرح به‌معناي نظارت بر نظارت است كه اين كار موازي‌كاري است. در همين رابطه سخنگوي شوراي شهر در گفت‌و‌گو با خبرگزاري تسنيم اعمال نظارت چند عضو خاص بر روزنامه همشهری را امری غیرمتعارف و ناپسند دانست و گفت: چنین اقدامی با شعار برخی‌ها که می‌گویند دانستن حق مردم است، مغایرت دارد و ما قائل به این نیستیم که یک رده دیگری در حالی که قانون مطبوعات و هیات نظارت وجود داردامر نظارت را بر عهده بگیرد و قطعا با ورود در محتوا مخالف هستیم.

حبيب كاشاني، ديگر عضو شورا هم گفت: در دوره دوم شورا 3نفر از اعضاي شورا (كاشاني، خسروي وفا و دانشجو) به‌عنوان نمايندگان شورا مأموريت داشتند كه سياست‌هاي كلي شورا را به روزنامه همشهري انتقال دهند و كار آنها مميزي يا دخالت در اجراي كار مطبوعاتي نبود.احمد دنيامالي نيز ضمن تأييد كليات طرح، پيشنهاد داد كه 2 فوريت طرح به يك فوريت تبديل شود و طرح براي بررسي و چكش‌كاري بيشتر به كميسيون فرهنگي ارجاع شود. در نهايت با توجه به اينكه 2 فوريت طرح مذكور اكثريت آرا را به‌دست نياورد، طرح به‌صورت يك فوريت مطرح شد و به تصويب اعضاي شورا رسيد. همچنين مقرر شد كه جلسه مشتركي ميان اعضاي شورا و مسئولان همشهري برگزار شود.

تأكيد بر حضور روساي كميسيون‌ها در كميته تخصيص

اسماعيل دوستي، عضو حاضر در جلسه  همچنين درخواستي را مبني بر تجديد نظر شورا بر رفع ممنوعيت فعاليت شركت نوسازان شهر تهران در احياي بافت‌هاي فرسوده شهر مطرح كرد. اين عضو كميسيون عمران و حمل‌ونقل گفت: اين شركت از پتانسيل اقتصادي بسيار قوي و خوبي براي احياي بافت‌هاي فرسوده برخوردار است. رحمت‌الله حافظي، رئيس كميسيون سلامت و محيط‌زيست شورا هم در ادامه جلسه با تكرار تذكرش به شهرداري تهران درباره چرايي دعوت نشدن روساي 5كميسيون‌ شوراي شهر به كميته تخصيص اظهار كرد:

با استناد به متن تبصره 3بودجه سال‌هاي 92و 93 شهرداري تهران ملزم است از روساي كميسيون‌هاي شورا براي حضور در جلسه كميته تخصيص دعوت كند اما اين كار اجرايي نمي‌شود. وي با بيان اينكه در 16ارديبهشت‌ماه امسال فرمانداري به اين موضوع اعتراض كرده و آن را براي شوراي حل اختلاف ارسال كرده است، تصريح كرد: براساس قانون شوراي حل اختلاف ظرف 20روز فرصت دارد و بعد از اتمام آن مصوبه شورا لازم‌الاجراست. وي به جلسه كميته تخصيص در 10تيرماه امسال كه تنها با حضور رئيس كميسيون برنامه و بودجه از شورا برگزار شد اشاره كرد و گفت: خواهان پاسخگويي شفاف از سوي شهردار هستم.

کد خبر 267638

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha