همشهری آنلاین: مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل گفت: در سال‌های اخیر زیستگاه‌های گونه‌های جانوری با حضور شکارچی‌ها ، تخریب ، برداشت نابه جا و ساخت وسازها تقریبا درحال از بین رفتن است و امروز جزیره‌ای شدن زیستگاه‌ها ، این گونه‌ها را تهدید می‌کند.

جزیره‌ای شدن زیستگاه‌ها گونه‌های جانوری استان اردبیل را تهدید می‌کند

به گزارش ایرنا، 17 گونه جانوری این استان در فهرست سرخ اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت و منابع طبیعی ثبت شده است.

بر اساس این فهرست، از میان گونه‌های شناسایی شده در استان 14 گونه جانوری آسیب پذیر، دو گونه بالابان و عروس غاز در معرض خطر و یک گونه درنای سیبری به شدت در معرض انقراض قرار دارند.

از میان یک هزار و 140 گونه جانوری شناسایی شده در کشور، 309 گونه در استان اردبیل وجود دارد که شامل 46 گونه پستاندار، 207 گونه پرنده، 29 گونه خزنده، هشت گونه دو زیست و 19 گونه ماهی می‌باشد.

سیدرضا موسوی روز یکشنبه در بازدید از پاسگاه محیط بانی قره آغاج واقع در حوزه حفاظت محیط زیست شهرستان گرمی افزود: سیاست سازمان حفاظت محیط زیست در شرایط کنونی محدود کردن مجوزهای شکار است و تلاش می‌شود با برگزاری دوره‌های آموزشی برای شکارچیان پیش از صدور مجوز، آگاهی لازم به آنها در زمینه حفاظت از محیط زیست وگونه‌های جانوری در خطر انقراض داده شود.

وی بیان کرد: هم اکنون سه هزار شکارچی ثبت شده در استان اردبیل وجود دارد و یک هزار و 200 مجوز شکار در استان صادر شده که بیشتر برای شکار پرندگان و صید ماهیان است.

وی تاکید کرد: تعدد و تنوع گونه‌های گیاهی و جانوری در استان اردبیل لزوم حفاظت هر چه بیشتر از این گونه‌ها را ضروری کرده است.

موسوی اظهار کرد: پاسگاه محیط بانی قره آغاج با توجه به گستردگی و وسعت زیاد منطقه انگوت و تنوع گونه‌های گیاهی و جانوری موجود در منطقه و لزوم حضور مستمر و به موقع ماموران محیط زیست برای حفاظت بهتر و مناسب از زیستگاه‌ها و حیات وحش منطقه احداث شده است.

وی گفت : با توجه به بعد مسافت بین مرکز شهرستان تا مناطق دور دستی از جمله منطقه شکار ممنوع گندیمن و روستاهای موجود در داخل منطقه شکار ممنوع نظیر دمولی و زاویه سنگ واقع در انگوت غربی و اهمیت زیست محیطی بیشتر مناطق بخش انگوت از دیگر مزایای احداث پاسگاه محیط بانی قره آغاج است.

وی افزود: احداث پاسگاه محیط بانی قره آغاج واقع در حوزه حفاظت محیط زیست شهرستان گرمی به پایان رسیده و در هفته دولت افتتاح خواهد شد.

استان اردبیل با توجه به اقلیم و آب و هوای متنوع دارای زیستگاه‌ها و منابع طبیعی خدادادی بکر است، در این استان گونه‌های غنی جانوری و گیاهی در زیستگاه‌های کوهستانی، جنگلی، مرتع و دریاچه‌ها وجود دارد.

کد خبر 267624

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha