یکشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۴:۴۳
۰ نفر

بیــش از ۲۰۰منتقــد و ۱۰۰فیلمساز با شرکت درنظرسنجی نشریه سایت‌اند ساوند برای نخستین‌بار برترین مستندهای تاریخ سینما را انتخاب کردند که فیلم صامت «مردی با دوربین فیلمبرداری» ساخته ژیگا ورتوف با کسب رأی برتر بیش از ۱۰۰نفر بهترین مستند تاریخ لقب گرفت.

بهترین مستند تاریخ سینما


به گزارش همشهري، نشريه انگليسي سايت‌اند ساوند كه سابقه‌اي طولاني در نظرسنجي براي انتخاب برترين فيلم‌هاي تاريخ سينما دارد و معمولا هر 10سال يك‌بار نظرسنجي خود را به‌روز مي‌كند، براي نخستين‌بار اين اقدام را براي انتخاب برترين مستندها و مستندسازان انجام داد و نتايج آن را در 3بخش برترين مستندها از نگاه منتقدان، برترين فيلمسازان از نگاه منتقدان و برترين فيلمسازان از نگاه فيلمسازان در شماره‌ ماه سپتامبر منتشر كرد.

مستند كلاسيك و سوررئاليست مردي با دوربين فيلمبرداري محصول سال 1929است و ورتوف در آن مردي را نشان مي‌دهد كه با يك دوربين براي به تصوير كشيدن زندگي مردم در شهرها مي‌گردد. اين فيلم در شهرهاي اودسا، كيف و خادليف ساخته شده و نكته جالب اينكه درنظرسنجي 2012سايت‌اند ساوند يكي از 10فيلم برتر تاريخ سينما بوده و منتقدان هفته‌نامه معتبر ويليج وويس هم آن را پنجمين فيلم برتر قرن بيستم انتخاب كرده‌اند.

در ميان 9مستند برتر، 5فيلم متعلق به سينماي فرانسه است و 4فيلم ديگر براي فيلمسازان آمريكايي است. ورتوف روسي با كسب 110رأي براي 5فيلم برترين مستندساز از نگاه منتقدان هم هست و پس از او به‌ترتيب كريس ماركر، كلود لانزمن و آلن رنه (سوم مشترك)، ارول موريس، ورنر هرتسوگ، ژان روش، فردريك وايزمن، رابرت فلاهرتي (با 43فيلم مستند!) و پاتريسيو گوسمان در رده‌هاي دوم تا دهم ايستاده‌اند.

در رده‌بندي برترين فيلمسازان از نگاه منتقدان و برترين فيلمسازان از نگاه فيلمسازان چند تغيير جالب و معنادار به چشم مي‌خورد. نكته اول و مهم قرار گرفتن وايزمن بالاتر از ورتوف با 2رأي اختلاف (33در برابر 31) است. هرتسوگ هم خود را تا رده سوم بالا كشيده و پس از فيلمساز شهير آلماني به‌ترتيب ماركر، آلبرت و ديويد مايسلز، ارول موريس، فلاهرتي، رنه، روش و لانزمن رده‌هاي چهارم تا دهم را از آن خود كرده‌اند.

کد خبر 267528

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha