کاخ سلیمانیه ازجمله موزه‌های دیدنی استان البرز که مدت‌ها به‌دلیل بازسازی و مرمت و برخی مشکلات درهایش به روی مردم بسته بود به گفته مسئولان میراث فرهنگی با پیشرفت مرمت در اغلب طبقات هم‌اکنون درهای آن به روی مردم باز است و می‌توانند از نزدیک نقاشی‌های منحصر به فرد این کاخ را که متعلق به دوران قاجار است، تماشا کنند.

کاخ سلیمانیه


خبرگزاري مهر ديروز در گزارشي با اشاره به گشودن درهاي مجموعه كاخ سليمانيه پس از سال‌ها اعلام كرد كه اين مجموعه بين سال‌هاي 1225تا 1227هجري قمري به دستور فتحعلي شاه قاجار در يكي از منزلگاه‌هاي حد فاصل تهران و چمنگاه سلطانيه زنجان در ميان باغ بزرگي در نزديكي رودخانه كرج، توسط معمار برجسته قاجار، محمدحسين خان نظام الدوله اصفهاني معروف به صدر اصفهاني، طراحي و بنا شد. ساخت اين بنا نيز همزمان با تولد پسر سي و چهارم فتحعلي‌شاه به نام سليمان ميرزا بود.بناي كاخ در شكل اوليه داراي ساختمان‌هاي متعدد ازجمله عمارت گلشن، عمارت در قرمز، باغ فرش‌آباد، باغ اول و دوم، ساختمان كلاه فرنگي و برج 5طبقه بوده است. از اين مجموعه بناها تنها عمارت كوشك آن برجاي مانده است.

ساختمان اصلي كاخ با مساحت 616متر از نخستين بناهايي است كه روي پايه ساخته شده و داراي تزيينات ارزشمندي از دوره قاجاريه است كه شامل ديوار نگاره، گچبري، مقرنس كاري، كاشيكاري، آرايه‌هاي سنگي با حاشيه نقاشي و تزيينات چوبي است.شاخص‌ترين ويژگي كاخ سليمانيه مربوط به 2تابلوي ديوارنگاره از بنيانگذاران سلاطين قاجار است كه به لحاظ نوع تصوير، تكنيك هنري و رنگ‌هاي خاص منحصر به فرد است.

نقاشي‌هاي ديواري تالاراصلي در جبهه غربي نيز فتحعلي‌شاه را به همراه 14تن از پسرانش و در جبهه شرقي آقامحمدخان سرسلسله قاجار را به همراه سران ايل قاجار كه توسط عبدالله خان نقاشباشي سومين نقاش دربار به تصوير كشيده شده، نشان مي‌دهد.كاخ سليمانيه در 2اسفند سال 1327در فهرست آثار ملي به ثبت رسيد و در سال 89به كاخ موزه سليمانيه تبديل شد.

نقاشي‌هاي اين كاخ به دستور فتحعلي شاه قاجار، در1228هجري قمري برابر با 1192خورشيدي كشيده شد. هنگامي كه نقاش به كاخ آمد هيچ فضايي را براي نقاشي مهيا نديد، بنابراين دستور داد كه فضاي ديوارهاي شرقي و غربي شاه‌نشين را بپوشانند و سپس روي گچ‌هاي ديوارها نقاشي را كشيد. رنگ‌هاي به‌كار رفته در اين نقاشي‌ها رنگ‌هاي معدني است. نقاشي‌ها با روش ايراني كشيده شده و رنگ‌ها روي يكديگر نيستند و دركنار هم قرار گرفته‌اند. اندازه نقاشي‌ها 6متر و 85سانتي‌متر در 2متر و 40سانتي متر است.

در نقاشي ديوار غربي، فتحعلي‌شاه به همراه پسرانش، محمدتقي ميرزا، حسينعلي ميرزا، محمدعلي ميرزا، عباس ميرزا وليعهد، محمدولي ميرزا، علي خان، شيخعلي ميرزا، حيدر قلي ميرزا، حسنعلي ميرزا، سليمان ميرزا، محمدقلي ميرزا، محمدنقي ميرزا و امام قلي ميرزا حضور دارند. فتحعلي شاه روي تخت پادشاهي نشسته و 14تن از پسرانش كنار او هستند كه مهم‌ترين پسرانش عباس ميرزا وليعهد، علي خان و شاهزاده محمدعلي ميرزا بودند.

نقاشي ديوار شرقي آغامحمدخان قاجار يا همان محمدشاه بنيانگذار سلسله قاجار را به همراه پدرش محمدحسن قاجار، برادرانش جهانسوز شاه، جعفرقلي و مهدي خان، وليعهد فتحعلي خان و بزرگان قاجار به نام‌هاي رضا قلي‌خان، عباس قلي خان، علي نقي‌خان، جعفر قلي‌خان، مرتضي قلي‌خان، مهدي قلي‌خان، مصطفي قلي‌خان، شاه قلي‌خان و محمد ولي‌خان نشان مي‌دهد. در اين ديوار، نقاشي‌ها از روي تصوير واقعي افراد كشيده شده است.در اين نقاشي فتحعلي خان وليعهد به نشان صلح و دوستي بين «قاجار» و «زند» كلاه زندي بر سر دارد زيرا نمي‌خواستند كينه‌اي كه بين اين دو خاندان وجود داشت را عيان كنند.

مسئول امورموزه‌هاي استان درباره بازگشايي كاخ سليمانيه به مهر مي‌گويد: از نوروز امسال مرمت كاخ تا حدي تمام‌شده وكاخ سليمانيه آمادگي پذيرايي ازميهمانان را داشت بنابراين تصميم گرفته شد در نيمه اول سال‌جاري در كاخ به روي مردم باز شود.

هما رضادربندي با اشاره به حضور مردم به كاخ موزه سليمانيه گفت: تاكنون آنچنان كه بايد حضور مردم در كاخ پررنگ نبوده و مردم استان از بازگشايي كاخ باخبر نيستند. قرار است از اين موزه به‌عنوان موزه نقاشي‌هاي دوره قاجار استفاده شود و به‌عنوان كاخ موزه به مردم شناسانده شود.

کد خبر 267037

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha