یکشنبه ۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۱:۴۷
۰ نفر

نیلوفر قدیری: تأثیر هر جنگی را باید بعد از خاموش‌شدن آتش آن، ارزیابی کرد.

غزه

جنگ غزه هنوز تمام نشده اما در همين وقفه چندساعته‌اي كه از صبح ديروز به نام آتش‌بس انسان‌دوستانه ايجاد شده، مي‌توان به اين قضاوت رسيد كه جهان بعد از اين جنگ، ديگر مانند روزهاي قبل نيست.

ارزيابي تأثير اين جنگ را با طرف‌هاي مستقيم آن شروع كنيم. از كرانه باختري خبر مي‌رسد كه پرچم‌هاي حماس در دست مردم و در كوچه و خيابان برافراشته شده و جوانان به‌دنبال ثبت‌نام براي پيوستن به گروه‌هاي مسلح براي مقاومت دربرابر رژيم‌صهيونيستي هستند. رژيم‌صهيونيستي با حمايت و توصيه ديگران، سال‌هاست تلاش مي‌كند با جدا نگه‌داشتن غزه و كرانه باختري، فلسطين را دوپاره نشان دهد. بعد از اين جنگ، اكنون فلسطين از هميشه يكپارچه‌تر است.

در طرف مقابل اين جنگ، رژيم‌صهيونيستي اگرچه با قواي نظامي برتر، تا اينجا پيروزي تاكتيكي به‌دست آورده و به قول سخنگوي ارتش چنان ضربه‌اي به حماس زده كه بعدها شدتش معلوم مي‌شود، اما دراستراتژي چنان شكستي متحمل شده كه آثار آن همين حالا هم معلوم است. درباره حاميان رژيم صهيونيستي در جهان جمله معروفي وجود دارد كه مي‌گويند، 99درصد جهانيان مخالف اسرائيل هستند اما قدرتشان كمتر از آن يك درصدي است كه از اسرائيل حمايت مي‌كند.

اين جنگ اين معادله را برهم زده‌است. آمريكا به‌عنوان طبيعي‌ترين و قدرتمندترين شريك، حامي و هم‌پيمان اسرائيل، در اين شراكت متزلزل شده‌است. لغو پروازهاي آمريكا به اسرائيل در ميانه جنگ غزه، اعتراض‌هاي گسترده مردم و برخي رسانه‌ها در ايالت‌هاي مختلف، سخنان كهنه‌كاران سياست خارجي آمريكا از برژينسكي تا مادلين آلبرايت درباره انزواي اسرائيل و ضرورت تغيير رفتارش و مهم‌تر از همه اينها، زمزمه كاهش كمك‌هاي مالي آمريكا به اسرائيل نشانه‌هاي قابل توجهي از تغيير اوضاع است.

آمريكا نه فقط به‌خاطر تصاوير خانه‌هاي ويران شده و كودكان كشته شده غزه كه به‌خاطر سنگين‌شدن صورتحساب خسارت‌هاي سياسي كه اسرائيل به واشنگتن تحميل كرده، مي‌خواهد از تل‌آويو فاصله بگيرد. اين يك نمايش برنامه‌ريزي شده نيست؛ واقعيتي انكارناپذير است.

تأثير جهاني‌تر جنگ غزه را مي‌توان در نشستي جست‌وجو كرد كه از ديروز در پاريس با حضور نمايندگاني از آمريكا، اروپا و طرف‌هاي عربي آغاز شده‌است. اين نشست قرار است تضميني بين‌المللي براي رفع حصر غزه ارائه كند. اين آغازي جديد براي فلسطين خواهد بود. حضور و نظارت بيشتر جامعه بين‌المللي در فلسطين، دست اسرائيل را در جناياتش هم مي‌بندد و هم رو مي‌كند.
ارزيابي پيامدهاي جنگي كه در 20روز، هزار قرباني به جا گذاشته، آسان نيست اما اين جنگ سرنوشت فلسطين را تغيير مي‌دهد.

کد خبر 267009

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha