همشهری آنلاین: رئیس مرکز فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، گفت: تحقیقات برای تولید سوخت‌های زیستی برای جایگزینی سوخت فسیلی در پژوهشکده بیوتکنولوژی از مدت‌ها پیش آغاز شده است.

به گزارش ایرنا، دکتر امید توکلی اظهار کرد: در صورت تولید سوخت‌های زیستی که از دانه‌های روغنی گرفته می‌شود، جایگزین مناسبی برای سوخت‌های فسیلی خواهیم داشت در نتیجه از آلودگی‌های زیست محیطی جلوگیری خواهد شد.

توکلی تصریح کرد: در حال حاضر میزان بالایی از محصولات کشاورزی بیوتکنولوژی به کشور وارد می‌شود در حالی که پتانسیل بالایی از تولید این محصولات در کشور وجود دارد.


استفاده بهینه از ضایعات کشاورزی

رئیس مرکز فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری همچنین عنوان کرد: در حال حاضر مقادیر زیادی از محصولات بتاکاروتن به کشور وارد می‌شود که معادل سالیانه حدود 40 میلیارد دلار است در حالی که این نوع محصولات را با تولید صنعتی از ریزجلبک‌های دریاچه‌ها می‌توانیم تولید کنیم.

وی، با اشاره به موضوع ضایعات پس از برداشت محصولات کشاورزی گفت: در حال حاضر حدود 35 درصد محصولات کشاورزی معادل ضایعات پس از برداشت آن‌ها است که این میزان بالایی است و ما می‌توانیم از این ضایعات بصورت بهینه استفاده کنیم.

توکلی، در خصوص واردات بذرهای کشاورزی به کشور گفت: در حال حاضر حدود 230 میلیون دلار محصولات تراریخته در دنیا تولید می‌شود و ایران نیز سالیانه پنج میلیون دلار واردات تراریخته دارد در حالی که پتانسیل بسیار بالایی در کشور برای تولید این محصولات وجود دارد.

وی ادامه داد: در این پژوهشکده با ایجاد تغیییرات ژنتیکی روی محصولات کشاورزی، آنها را نسبت به برخی از آفات، شوری، سرما و گرما مقاوم و تلاش می‌کنیم تا با شرایط آب و هوایی و جغرافیایی مختلف سازگار شوند.


تدوین پروتکل های زیست فناوری

رئیس مرکز فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، با اشاره به دستاورد دیگر پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی کرج، تصریح کرد: بحث کشت بافت بر روی محصولاتی مانند بذر سیب زمینی، گردو، خرما و گیاهان دیگر در پژوهشکده مورد بررسی قرار گرفته و پروتکل‌های زیست فناوری مربوط به تولید این بذرها یا محصولات اولیه نیز تدوین شده است.

وی افزود: در بخش ژنومیکس پژوهشکده به بررسی ژن‌ها می‌پردازند و بر این اساس می‌توانند محصولات کشاورزی را با آب و هواهای مختلف تطبیق داده و کشت آنها را در این محیط‌ها بررسی کنند.

دکتر توکلی، با اشاره به واحد صنعتی و بیوراکتورهای این پژوهشکده، گفت: در این واحد با کشت میکروبی، طرح حفظ محیط زیست و پالایش خاک‌های آلوده انجام می‌شود، همچنین از طریق پسماندهای خانگی یا زباله‌های خانگی کودهای بیولوژیک تولید می‌کنند که برای محصولات کشاورزی مفید هستند.

کد خبر 266508

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha