آرش نهاوندی: آخرین اظهارنظر مسئولان در ارتباط با پروژه ساخت شبکه ملی ارتباطات به این محدود می‌شود که این شبکه در حال ساخت است و نمی‌توان پیشرفت فیزیکی آن را تعیین کرد.

داشتن يك شبكه اطلاعات ملي قوي با يك ديتاسنتر داراي حجم بسيار، ضرورتي است كه احدي با آن مخالفتي ندارد. در واقع با داشتن يك شبكه ملي اطلاعات ما خواهيم توانست به‌طور ويژه بستري را براي مخاطب ايراني فراهم كنيم كه انواع و اقسام اطلاعات مورد نياز داخلي خود را از اين شبكه تأمين و اطلاعات خارجي مورد نيازش را از اينترنت كسب كند.

ويژگي مثبت ديگر شبكه ملي اطلاعات يا اينترانت ملي سرعت بسيار بالا براي تبادل اطلاعات است.

خسرو سلجوقي قائم مقام سازمان فناوري اطلاعات در اين زمينه به مهر گفته: نمي‌توان گفت چند درصد اين پروژه محقق شده است. اين است كه چرا پس از  9 سال از اعلام ايجاد شبكه ملي اطلاعات، اين سامانه عملياتي نشده است و مسئولان امر به‌طور مبهم عنوان مي‌كنند كه نمي‌توان پيشرفت فيزيكي اين طرح را تخمين زد.

آيا دليل اين سخن مسئولان، اجرايي نشدن اين طرح تا به امروز است يا اين مسئله دلايل ديگري دارد؟ در اينجا به‌طور پيش فرض اين سؤال در ذهن ايجاد مي‌شود كه آيا مي‌توان براي طرحي نظير شبكه ملي اطلاعات كه قرار است داده‌هايي را از طريق فضاي مجازي در اختيار كاربران قرار دهد، تعريفي فيزيكي قائل شد.

از سويي ديگر اگر بخواهيم به جزئيات اجراي اين طرح بپردازيم بايد گفت كه اين طرح مانند اجراي طرحي عمراني نظير ساخت يك پل نيست كه پس از اتمام ستون‌هاي آن بخواهيم بگوييم كه اين طرح 40يا 50درصد پيشرفت فيزيكي داشته است. اين طرح درصورت اجرايي شدن محصول فعاليت اجرايي و همزمان تيمي گسترده از كارشناسان فناوري اطلاعات در حوزه‌هاي سخت افزاري، نرم‌افزاري، شبكه و برنامه‌نويسان و طراحان سيستم عامل است كه در نهايت پس از اتمام، محصول اين فعاليت‌هاي مجزا اما همزمان در قالب يك پكيج به نام اينترانت ملي يا شبكه اطلاعات ملي ارائه خواهد شد.

به‌عبارت ديگر طرح شبكه ملي اطلاعات كه قرار است با موتورهاي جست‌و‌جوي پرقدرت تمامي اطلاعات مورد نياز كاربران داخلي را در اختيار آنان بگذارد، طرحي نيست كه اجزاي آن در فواصل مختلف زماني در حال ساخت باشد و بخشي از آن در يك زمان و بخشي ديگر در زماني ديگر ساخته شود؛ به تعبيري ديگر اين طرح بيش از آنكه ابعاد فيزيكي داشته باشد داراي ابعاد مجازي است؛ بنابراين نمي‌توان آن را مانند يك طرح عمراني توصيف كرد‌،اما اين طرح در واقع چرا تا‌كنون اجرايي نشده است؟ مشكل در كجاست؟ شايد مسئولان در 9سال پيش طرحي ارائه داده‌اند و به‌طور كارشناسي مشكلات و موانع اجراي آن را بررسي نكرده‌اند و مسئولان امروزي با بررسي نحوه اجراي اين طرح به اين نتيجه رسيده‌اند كه مشكلات در راه اجراي آن بسيار است!

کد خبر 266429

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ارتباطات و فناوری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha