پنجشنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: متخصص تـغذیه و رژیم درمانی گفت: نوشیدنی مناسب برای وعده سحری آب و همچنین شیر است.

eftar

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی؛ دکتر محسن نعمتی افزود: شیر به دلیل خاصیت نمایه قندی پایین می‌تواند موجب حفظ سیری تا ساعت‌ها بعد از سحر شود و به دلیل پروتئین بسیار کامل موجود در آن سبب تأمین نیاز پروتئین بدن و به ویژه روزه‌داران سال اولی شود.

وی درباره نوشیدنی‌هایی که در ماه مبارک رمضان بهتر است به صورت محدودتر استفاده شود، اضافه کرد: تحریک شدید گرما و سرما می‌تواند آمادگی دستگاه گوارش را برای افطار دچار اختلال کند، بنابراین مصرف آب خیلی سرد یا چای خیلی داغ در افطار به هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود و بهتر است با نوشیدنی نیمه گرم و با دو خرما افطار کرد.

متخصص تغذیه و رژیم درمانی با تاکید بر این که باید از مصرف نوشابه‌های گازدار در وقت افطار پرهیز کرد؛ گفت: این نوشابه‌ها در حالی که معده خالیست، می‌تواند به پرزهای معده آسیب برساند.

دکتر نعمتی با اشاره به این که مصرف دوغ‌های شور در سحر می‌تواند سبب تشنگی زیاد در روز شود، افزود: بیشتر دوغ‌های موجود در بازار دارای نــمک فراوان است و به همین دلیل تهیه دوغ کم نمک در خانه علاوه برتأمین آب، می‌تواند کــــلسیم نوشیدنی خوبی برای سحر یا در فاصله افطار تا سحر باشد.

وی درباره افرادی که دچار اختلالات خواب هستند؛ اضافه کرد: مصرف فراوان چای پررنگ و قهوه غلیظ در فاصله افطار تا پایان شب می‌تواند خواب شب این افراد را دچار اختلال کند و چای کمرنگ می‌تواند جایگزین خوبی باشد.

وی گفت: چای به مقدار کم و نه پرنگ و نه خیلی داغ می‌تواند نوشیدنی خوبی در ماه رمضان برای افراد علاقه‌مند به چای در فاصله افطار تا سحر باشد، اما اگر چای به صورت پررنگ و به مقدار زیاد در سحر میل شود، می‌تواند منجر به کم آبی بدن در روز شود.

دکتر نعمتی با تأکید بر این که شربت‌ها و آب میوه‌های آماده که دارای قند فراوان و خواص آبمیوه‌های طبیعی آماده شده در خانه را ندارد و همچنین انواع شربت‌های تهیه شده از شکر، نوشیدنی مناسبی برای سحر نیست، افزود: این نوع نوشیدنی‌ها با بالابردن قند خون موجب سیری زودرس و متعاقب آن، بعد از یکی دو ساعت به دلیل پایین افتادن قند خون موجب گرسنگی می‌شود و در مجموع می‌توان به جای نوشیدنی‌های نامناسب در وقت افطار، از یک چای کم رنگ با خرما یا شربت عسل یا آب معمولی یا دوغ استفاده کرد.

کد خبر 266143

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha