چهارشنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۳ - ۱۷:۳۶
۰ نفر

تشکیل صف یک میلیون نفری برای دریافت وام ازدواج و کمبود منابع قرض‌الحسنه، موجب شد تا دولت به‌دنبال راهکاری برای تأمین مالی این نوع تسهیلات باشد.

بانک

سخنگوي دولت در اين زمينه گفت: در يك همكاري مشترك با بانك مركزي، وزارت امور اقتصادي و دارايي و نظام بانكي، پرداخت وام ازدواج بعد از تعطيلات عيد سعيد فطر از سرگرفته مي‌شود.محمدباقر نوبخت يكي از مباحث جلسه هيأت دولت را پرداخت وام ازدواج بيان كرد و افزود: مشكلات نظام بانكي موجب شده بود كه نزديك به يك ميليون نفر از كساني كه ازدواج كرده‌اند در نوبت دريافت وام باشند و از دريافت آن محروم شده باشند. وي تأكيد كرد: با توجه به تأكيدات رئيس‌جمهور، دستگاه‌هاي مرتبط مسئول شده‌اند كه همه موانع موجود را شناسايي و برطرف كنند و وام ازدواج در آينده نزديك و در مدت 7 تا 8 روز آينده به‌دست اين عزيزان برسد.

برداشت 4.1ميليارد دلاري

برداشت 1/4ميليارد دلاري از صندوق توسعه ملي به محل مناقشه اعضاي دولت و نمايندگان مجلس بدل شده است. الياس نادران، نماينده مجلس اعلام كرده است كه دولت برداشتي غيرقانوني از صندوق توسعه ملي داشته است اما سخنگوي دولت چنين موضوعي را رد كرده است. مناقشه بر سر اين ماجرا از مدت‌ها قبل آغاز شده است و هنوز هيچ‌كدام از طرفين موفق به قانع كردن طرف مقابل نشده‌اند. موضوع از آنجا آغاز شده است كه دولت اواخر سال گذشته به مبالغي پول براي مديريت كشور نياز داشته كه روش تأمين آن چند روايت مختلف دارد. برخي از نمايندگان معتقدند كه دولت برداشت از صندوق توسعه را انتخاب كرده تا بعد از وصول درآمدهاي نفتي در ماه‌هاي آينده اين مبلغ را به صندوق بازگرداند اما دولتي‌ها چنين نظريه‌اي را قبول ندارند.

بانك مركزي خريد4.1ميليارد دلار ارز از دولت توسط اين بانك را محل تأمين مبلغ مورد نياز دولت مي‌داند. موضوعي كه در آمار نقدينگي و رشد پايه پولي سال92 نيز نمايان است. طبق آمارهاي رسمي رشد پايه پولي در سال‌1392 به 18درصد رسيد، اين در حالي است كه در 11ماهه اول سال1392 اين شاخص تنها 5.2درصد بود كه نشان‌دهنده وضعيت مساعد در انضباط پولي است اما پس از خريد4.1ميليارد دلار ارز از دولت توسط بانك مركزي در هفته پاياني سال، رشد پايه پولي افزايش يافت و به 18درصد رسيد. اين موضوع كه پيش از اين توسط قائم‌مقام بانك مركزي اعلام شده، روز گذشته در كلام رئيس‌كل بانك مركزي هم جاي گرفت. ولي‌الله سيف گفت: براساس مصوبه ستاد تدابير ويژه 4.1ميليارد دلار را از وزارت نفت خريداري كرده و حتي 26درصد سهم صندوق توسعه نيز واريز شده است. علاقه‌منديم كه مدعي اين برداشت، دلايل خود را بيان كند.

سخنگوي دولت اما واكنش تندتري به اين اظهارات نشان داد: مگر مي‌شود4.1ميليارد دلار از صندوق توسعه ملي برداشت شود و 6وزير ما استيضاح نشوند. محمدباقر نوبخت در حاشيه جلسه هيأت وزيران گفت: با آقاي نادران كه شخصيت محترمي هستند در اين مورد صحبت خواهم كرد كه دلايل خود را از كجا آورده‌اند.

تسهيلات براي توليد

رئيس‌كل بانك مركزي با اشاره به بسته پيشنهادي دولت گفت: پرداخت تسهيلات بانكي با اولويت تأمين سرمايه در گردش واحدهايي است كه به‌دليل كمبود منابع نتوانسته‌اند از ظرفيت‌هاي توليدي خود استفاده كنند. ولي‌الله سيف افزود: در اين بسته بررسي شده كه با توجه به هدف تورمي كه براي سال‌جاري پيش‌بيني شده، حداكثر حجم تسهيلاتي كه نظام بانكي مي‌تواند در جهت رونق بخشي به اقتصاد پرداخت كند چه ميزان است.

کد خبر 266124

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha