سه‌شنبه ۲۴ تیر ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: طرح دوفوریتی نحوه محاسبه هزینه های حفاری توسط شرکت فاضلاب در شهر تهران امروز با اکثریت آرا به تصویب شورای اسلامی شهر تهران رسید.

به گزارش فارس؛ در جلسه علنی امروز شورای شهر، رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورا به عنوان ارائه دهنده این طرح در توضیح ضرورت دوفوریت آن گفت:‌ با شیوه‌ای که اکنون هزینه حفاری‌ها محاسبه می‌شود، کار فاضلاب تهران قفل شده است. ‌ با فهرست بهایی که در سال 92 ابلاغ شده و سیستمی شدن محاسبات شهرداری، هزینه‌های حفاری شرکت فاضلاب 4 برابر شده است.

علیرضا دبیر تاکید کرد:‌ در چند سال گذشته کار خوبی در توسعه شبکه فاضلاب شهر تهران صورت گرفته و نباید اجازه دهیم این سرعت کم شود. زیرا اگر مساله فاضلاب تهران حل نشود مشکلات آب دو چندان می‌شود.

احمد مسجد جامعی، رئیس شورای شهر نیز در این خصوص گفت: ‌کارهایی که در حوزه استفاده از آب خام توسط شرکت فاضلاب انجام شده، کارهای بزرگی است که با این طرح می‌توانیم این اقدامات را تسریع کنیم.

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورا نیز در ادامه با اشاره به اینکه شهر تهران به بیش از 9 هزار کیلومتر شبکه فاضلاب نیاز دارد، تصریح کرد:‌ 18 سال است که کار شبکه فاضلاب شهر تهران شروع شده، اما تا امروز 5 هزار کیلومتر از این شبکه احداث شده است و با این شیوه تکمیل شبکه فاضلاب، این کار 20 سال دیگر طول می کشد. این در حالی است که لوله فاضلاب بیش از 40 سال عمر مفید ندارد و زمانی که کار تمام شود، دوباره باید از اول لوله ها عوض شود.

محمد سالاری ادامه داد:‌ اعتراضات مردم به سامانه های خوب 137 و 1888 باعث می شود شهرداران مناطق کار حفاری را تعطیل کنند. در حالی که توانمندی فاضلاب، احداث سالانه هزار کیلومتر است. بنابراین از شهرداران مناطق می خواهیم با وجود اعتراضات ناشی از حفاری ها به این شرکت اجازه بدهند کار خود را ادامه دهد.

وی شبکه فاضلاب را فرصت بسیار مهمی برای آبیاری فضاهای سبز شهر تهران دانست و گفت:‌ شاید 10 سال قبل فاضلاب تهدیدی برای جنوب شهر بود، اما الان به فرصت تبدیل شده و به دلیل وجود تصفیه خانه، جنوب شهر شاداب تر از شمال شهر شده است.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و عمران شورا نیز به عنوان یکی از موافقان این طرح از شرکت فاضلاب خواست این رابطه را دو طرفه برقرار کند و گفت:‌ از قدیم با دوستان شرکت فاضلاب بر روی روش های جدید جفاری بحث داشتیم، اما این دوستان با وجود اینکه توان مهندسی لازم برای استفاده از روش های جدید حفاری را در دسترس دارند، هنوز از روش های دستی استفاده می کنند.

احمد دنیامالی با تاکید بر اینکه کلیه محورهای شهر با روش های دستی از بین می رود، بیان داشت: من موافق کمک به شرکت فاضلاب هستم. اما ما شکایات مردمی زیادی داریم به خاطر اینکه این شرکت عرض معبر را می گیرد و مشکلات زیادی برای تردد ایجاد می کنند. آمار سوانح هم در خیابان هایی که فاضلاب کار می کند، بالا است.‌ این در حالی است که استفاده از روش های نوین، این مشکلات را کاهش می دهد.

رییس کمیسیون عمران شورا همچنین از شرکت فاضلاب تهران خواست شبکه های آب و فاضلاب برای طرح های توسعه ای پروژه ها به صورت رایگان منتقل شود. وی در این باره گفت:‌ بر اساس قانون این انتقال باید به صورت مجانی انجام شود؛ در حالی که نه تنها مجانی نیست، بلکه پول های کلانی از شهرداری می گیرند.

دنیامالی در پایان گفت:‌ در چند سال گذشته با تلاشی که این شرکت انجام داده، توانستیم 55 درصد شبکه را ایجاد کنیم و با کمک شورا و دولت ظرف 5 سال آینده می توانیم شبکه فاضلاب را در کل شهر تهران ایجاد کنیم.

اسماعیل دوستی تنها مخالف این طرح بود و در این خصوص گفت:‌ این کار ظلم به شهرداری تهران است.

اقبال شاکری در دفاع از این طرح توضیح داد:‌ شرکت فاضلاب توان و ظرفیت بالایی برای کار دارد و هر اخلالی در روند کار این شرکت، خلاف رفاه شهروندان، بهداشت آینده و آبیاری فضای سبز است.

وی از بازنگری مصوبه شورای سوم برای افزودن نکات تشویقی و کاهش نکات بازدارنده ظرف دو ماه آینده خبر داد.

معصومه آباد به عنوان موافق در ادامه گفت:‌ هزینه های حفاری فاضلاب در نهایت از مردم گرفته می‌شود و چون مردم توانایی پرداخت آن را ندارند، پروژه ها متوقف می‌شود.

رییس کمیته ایمنی شورا از شرکت فاضلاب خواست تقدم و تاخر را در اجرای پروژه ها رعایت کنند و گفت:‌ در بزرگراه امام علی (ع) پروژه فاضلاب شهرداری با کندی انجام می شود و این موضوع ترافیک و مشکلات زیادی را برای مردم ایجاد کرده است.

آباد از شهرداری خواست وقتی یک پروژه عمرانی را انجام می دهد، به موازات آن کار آب و فاضلاب را انجام دهند و افزود:‌ زمانی که این مصوبه تصویب شد، نگاه ما در شورای شهر بهداشتی و زیست محیطی بود، اما الان شهرداری با نگاه درآمدزایی از این مصوبه استفاده می کند.

در پایان با اکثریت آرا این مصوبه تصویب شد تا بر اساس آن ارقام ابلاغی به شرکت فاضلاب از ارقام مصوب سال 92 تجاوز نکند تا زمانی که مصوبه جدید ارائه شود.

کد خبر 265964

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha