همشهری آنلاین: چهل و یکمین شماره مقاله شفاهی حسن رحیم پورازغدی به مناسبت میلاد مبارک امام حسن مجتبی(ع) به مفهوم‌شناسی « نرمش قهرمانانه» امام حسن(ع)‌‌ و تفاوت آن با «سازش ذلیلانه» اختصاص یافته است.

azghadi

به گزارش خبرگزاری مهر، در اين گفتار به برخي تاكتيك‌هاي سياسي توأم با تقواي الهي امام حسن‌ بن‌ علي(ع) اشاره مي‌شود كه چگونه يك شكست قطعي نظامي را تبديل به يك پيروزي بزرگ سياسي و عقيدتي كرده و اسلام قلابي و اموي را در بن‌بست افشاگر تاريخي قرار داد.

اين شماره از هفته‌نامه صوتي «طرحي براي فردا» به مقولاتي از اين دست پرداخته است:

1-امام حسن(ع) با چه تحليل انتقادي، اوضاع پس از پيامبر(ص) را تشريح كردند؟ و چگونه «جبهه اموي معاويه» را از جريان «خلفای صدر اسلام»، تفكيك و هر يك را جداگانه مورد بحث قرار دادند؟

2- چرا ادبيات امام حسن(ع) حتي هنگام قرارداد صلح، صريح و تند عليه معاويه بود و نه تنها حاكميت او را نامشروع خواندند بلكه آلودگي خاندان او را نيز به رخ كشيدند؟

3- چرا امام حسن فرمودند عليرغم همه انتقادها با ابوبكر و عمر، در گير نشديم ولي با معاويه و بني‌اميه مي‌جنگيم؟

4- برخورد امام حسن(ع) با آنانكه بيعت نكردند چه بود؟ و چرا بيعت مردم با امام حسن(ع) از بيعت‌شان با امام علي(ع) هم گرم‌تر و پرشورتر بود؟‌ چرا بيعت‌ها به عمل كه مي رسيد سست بود ؟

5-عليرغم آنكه اصحاب پيامبر(ص) از بدريّون تا ديگران در كنار امام علي(ع) وامام حسن(ع) بودند چگونه اسلام بَدَلي ، بخش‌هاي وسيعي از مردم را به عملا ترديد انداخت، ترساند و يا وسوسه كرد؟

6- سخنراني امام حسن(ع) پس از شهادت امام علي(ع) (21 رمضان) و سپس نخستين سخنراني ايشان پس از بيعت مردم و آغاز حاكميت، چه مفاهيمي را هدف گرفته بود و چرا؟

7- امام حسن(ع) چه توصيفي از حزب‌ا... و «مرجعيت معرفتي و سياسي» خود و چه ادلّه‌اي را براي روش خود ارائه فرمود؟

8-امام حسن(ع)، چرا حكومت و بيعت مردم را پذيرفت؟ و چرا بلافاصله جنگ را آغاز نكرد؟ و چرا حاكميت معاويه را مشروع ندانست؟ و سپس چرا از جنگ قدرت، كنار كشيد؟

9-چرا مردم حاضر نشدند هزينة عزت خود را بپردازند و تن به اسارت دادند؟ و امام حسن(ع) چگونه اين وضع را پيش‌بيني كرده بود؟

10- چرا امام حسن(ع) پس از صلح فرمودند اگر مجاهديني مي‌بودند، طولاني‌ترين و سخت‌ترين جنگ‌ها را با معاويه در مي‌انداختم و او هرگز شايسته حكومت بر مردم نيست؟

11- ائتلاف عملي «باند فاسد معاويه» و «گروه تروريست خوارج» عليه امام حسن(ع) چگونه، عمل كرد؟

12-شبكه ضدجاسوسي و جنگ رواني جبهه امام حسن(ع)، تيم‌هاي جاسوسي و شايعه‌پراكني معاويه را در پشت جبهه امام حسن(ع) چگونه يك به يك متلاشي مي‌كردند؟

13-وعده‌هاي معاويه،‌ كدام انقلابيون سابقه‌دار اما خسته و كدام سرداران قديم را به طمع مقام و پول و زن از صف امام حسن(ع) خارج كرد و چرا؟

14-امام حسن(ع)، با پذيرش قرارداد صلح، پنج ضربه اساسي به پيكر معاويه وارد كرد و جبهة حق را از هفت دام و مهلكه قطعي رهايي بخشيد اما چرا همچنان كساني جوهره انقلابي آن معاهده را در نيافته و همچنان راحت‌طلبي و تسليم ‌طلبي خود را توجيه مي‌كنند؟

15-اگر صلح با معاويه،‌ «سازش ذليلانه» (نه« نرمش قهرمانانه» ) بود، چرا فشارها و تهمت‌ها و دستگيري‌ها ادامه يافت و عاقبت با همدستي معاويه و خوارج، امام حسن(ع) ترور شده و به شهادت رسيدند؟

هفته نامه صوتی را از http://rahimpour.ir/uploads/haftename_soti_41.mp3 بشنوید!

کد خبر 265891

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha