شنبه ۲۱ تیر ۱۳۹۳ - ۰۶:۴۶
۰ نفر

مریم سعیدنژاد: حتما تا به حال اسم قاره هفتم به گوشتان خورده؛ همان حجم زیاد زباله‌ای که در آب‌های اقیانوس آرام شناور است و آنقدر زیاد و پراکنده است که اسم قاره روی آن گذاشته‌اند.

دورریز امــا پول‌ریز!

 پس شما ديگر زباله اضافه‌اي به اين قاره و ديگر زباله‌هاي دنيا اضافه نكنيد و به جايش دست به‌كار ساخت وسايل به درد بخور شويد. براي اين كار كافي است تمام كشوها و كمدها، حتي همين دور و اطراف اتاق و حياط خانه را بگرديد، كلي وسايل ريز و درشت به درد نخور پيدا خواهيد كرد كه سرنوشت‌شان چيزي جز سطل زباله نيست ولي خيلي از اين وسايل نه‌تنها دور ريختني نيستند بلكه با كمي خلاقيت و ذوق و حوصله مي‌توانند تبديل به وسايل زيبايي شوند كه مشتري‌ها براي خريدشان صف بكشند. يك نمونه موفق از كساني كه با خلاقيت و هنرشان از وسايل دورريختني كسب و كار جالبي راه انداخته‌اند، مريم فرزانه است. او فارغ‌التحصيل رشته گرافيك است و با برند «ويليكا»، از بازيافتي‌ها محصول‌هاي مشتري‌پسند مي‌سازد.

فكر خلاق و جمع‌آوري وسايل

از اتاق و خانه خودتان شروع كنيد. هر وسيله به درد نخوري ديديد فكر كنيد كه با آن‌چه كالاي هنري مشتري پسندي مي‌توان ساخت؛ «وقتي از وسايل به درد نخور اشياي جديد مي‌ساختم خانواده و فاميل خيلي تعجب مي‌كردند. وقتي هم پايم به دانشگاه هنر رسيد خيلي بيشتر به اين جور كارها علاقه‌مند شدم. از زمان نوجواني وارد گروه‌هايي شده بودم كه دغدغه محيط‌زيستي داشتند. همين باعث شد كه مشكلات مربوط به محيط‌زيست و يافتن راهكارهاي احتمالي، تبديل به يكي از مهم‌ترين مسائل زندگي‌ام شود. زماني كه دانشجو بودم براي نخستين بار با پارچه‌هاي اضافه و دكمه‌هاي لباس‌هاي قديمي عروسك‌هايي به شكل حيوانات ساختم تا از وسيله‌هاي دورريز استفاده كرده باشم. همين‌ها را در يك نمايشگاه كه درخود دانشگاه برگزار مي‌شد فروختم. وقتي ديدم هم‌دانشگاهي‌ها و اساتيدم نسبت به كارها ابراز علاقه مي‌كنند، براي پيشرفت، انگيزه خيلي بيشتري پيدا كردم و تصميم گرفتم از كاري كه عاشقش هستم كسب درآمد كنم.» شما هم مي‌توانيد دورريزهاي مختلفي مثل پارچه، چوب، دكمه، كاغذ، پلاستيك و هر چيزي كه فكر مي‌كنيد به دردتان مي‌خورد و البته سالم و تميز است را جمع‌آوري كنيد و آماده يك كار مفيد و در عين حال با درآمد خوب شويد.

توليد محصول هنري و كاربردي

حالا بايد فكر كنيد چه چيزهايي و چطور بسازيد كه هم مشتري پسند باشد و هم هنري. خوبي اين كار اين است كه تنوع زيادي در مواداوليه و توليد محصول مي‌توانيد داشته باشيد و تقريبا هيچ محدوديتي در توليد نخواهيد داشت. سعي كنيد محصولات‌تان كاربردي باشد يا حداقل جنبه تزييني داشته باشد؛ «من محصولات متنوعي درست مي‌كنم. از زيورآلات، وسايل تزييني و عروسك تا انواع كيف و حتي تصوير‌سازي‌ داستاني. با نگاه كردن به طبيعت، زل زدن به وسايل مختلف، ديدن نمونه كارهاي خوب و تفكر روي هر كار به نتيجه خوبي مي‌رسم. بيشتر از حيوانات در كارها استفاده مي‌كنم چون دوست‌داشتني، باارزش، زيبا و معصومند؛ نمي‌توانند حرف بزنند و از خودشان دفاع كنند و ما آدم‌ها خواسته و ناخواسته، مستقيم يا غيرمستقيم آزارشان مي‌دهيم.»

برآورد هزينه‌ها

بعضي چيزها را مجبوريد بخريد ، ولي آنقدرها نيست كه فكرش را بكنيد. چون مهم‌ترين فاكتور در اين مدل كارها خلاقيت است: «تا مدت‌ها هيچ هزينه خاصي براي كارهايم نمي‌كردم و بيشتر از شاخه خشك درختان، پارچه‌هاي دور ريز خياطي، لباس‌هاي غيرقابل پوشيدن و طلق‌هايي كه براي فرم‌هاي اداري و دانشجويي استفاده مي‌كردم، حالا هم فقط يكسري مواد مثل سوزن گوشواره، بعضي پارچه‌ها و نخ‌ها و اين جور چيزها را مي‌خرم تا نو باشند. براي اين خريدها هم به‌طور ميانگين شايد براي مصرف 6‌ماه حدود 300هزار تومان هزينه مي‌كنم.»

مشتري‌يابي و فروش

براي فروش اين مدل كارها بايد خلاق باشيد. بايد دنبال مشتري‌هايي باشيد كه كارهاي خاص را دوست دارند و حاضرند برايشان پول خرج كنند. اين مدل كارها چون بيشتر جنبه تزييني دارند، براي هديه دادن خيلي مناسب هستند. پس براي مناسبت‌‌هاي مختلف كه هديه‌هاي زيادي در آن رد و بدل مي‌شود آماده باشيد و محصولات خاص و زيبايي بسازيد؛«خوشبختانه تا الان استقبال خوبي از كارهايم شده و بيشتر خانم‌هاي جوان مشتري كارهايم بوده‌اند. زياد به اين فكر نمي‌كنم كه مشتري چي دوست دارد ولي از طريق ارتباط با آدم‌ها به‌صورت ناخودآگاه متوجه مي‌شوم از چه چيزهايي استقبال مي‌كنند. براي فروش از نمايشگاه‌هاي دانشجويي شروع كردم و بعد وارد دنياي مجازي شدم و الان بيشتر فروشم از طريق فروش آنلاين است. با توجه به سرمايه كمي كه روي كار گذاشتم سود زيادي داشتم و راضي هستم. البته زمان زيادي برايشان صرف مي‌كنم. به كساني كه مي‌خواهند اين مدل كسب و كارها را شروع كنند چند توصيه دارم: براي پرفروش شدن هرگز از ديگران تقليد محض نكنيد و فقط ايده بگيريد. به مشتري احترام بگذاريد و هميشه كار خوب و با كيفيت تحويلشان بدهيد.»

کد خبر 265590

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha