هفته گذشته شاخص کل بورس تهران بیشترین رشد را از ابتدای سال تاکنون ثبت کرد، همه این رشد به‌دلیل اجرای مصوبات جدید دولت برای آزاد‌سازی‌ فروش محصولات پتروشیمی دربورس کالا، کاهش نسبت کفایت سرمایه بانک‌ها و همچنین اعطای مجوز جدید قیمت‌گذاری خودرو از سوی شورای رقابت بود.

به گزارش همشهري، شاخص كل بورس تهران هفته گذشته پس از مدت‌ها نزول 2540واحد رشد كرد؛ اين يعني آنكه سهامداران هفته گذشته به‌طور ميانگين 3.5 درصد سود كرده‌اند. نمودار‌هاي آماري بورس تهران نشان مي‌دهد كه شركت‌هاي توليد‌كننده محصولات پتروشيمي، بانك‌ها و همچنين خودروسازان بيشترين نقش را در صعود شاخص بورس داشته‌اند و بخش زيادي از رشد 2540واحدي شاخص بورس ناشي از رشد قيمت سهام شركت‌هاي اين گروه بوده است.

سهامداران با توجه به اجراي سياستگذاري جديد دولت براي قيمت‌گذاري به آينده بازار سهام اميدوار‌تر شده‌اند، دولت از يك سو قيمت خوراك پتروشيمي را كاهش داد، از سوي ديگر به اين شركت‌ها مجوز داد محصولات‌شان را در بورس كالا به قيمت ارز مبادله‌اي بفروشند. در واقع اين بار دولت در يك تغيير سياست آشكار گام‌هاي محكمي براي حمايت از صنايع پتروشيمي برداشت، حتي به شركت‌هاي پتروشيمي اجازه داده شد درصورتي كه تا 2روز محصول‌شان در بورس كالا فروخته نشد آن را خارج از بورس بفروشند كه البته اين مصوبه مي‌تواند در آينده دردسرهاي بزرگ و رانت‌هاي زيادي ايجاد كند.

رشد حاشيه سود ايران خودرو

در كنار آوانتاژ‌هاي دولت به صنعت پتروشيمي 2صنعت خودرو‌سازي و بانكداري نيز به‌دليل اعمال مصوبات با شرايط بهتري در درآمد‌زايي مواجه شدند. شوراي رقابت هفته گذشته شركت‌هاي خودروساز را مجاز كرد بين 5تا 30درصد محصولاتشان را گران كنند. اطلاعات آماري استخراج‌شده از صورت‌هاي مالي شركت ايران خودرو نشان مي‌دهد كه حاشيه سود اين شركت از 5درصد در سال 91به 12درصد در سال 92رسيده است بنابراين با احتساب افزايش حاشيه سود شركت ايران خودرو با توجه به صادر شدن مجوز افزايش قيمت 5تا30درصدي قيمت خودرو، واضح است سهامداران براي خريد سهام اين شركت صف ببندند. شركت ايران‌خودرو در سال 1391، 416هزار دستگاه خودرو فروخته بود كه از مجموع اين فروش 6353ميليارد تومان درآمد به‌دست آورده بود كه اين ميزان در سال‌92 با فروش 377هزارو503دستگاه به 8195ميليارد تومان رسيد.

به اين ترتيب اين آمار نشان مي‌دهد كه حاشيه سود ايران‌خودرو در سال92 به‌دليل رشد قيمت‌ها افزايش يافته است. به اين ترتيب با اعمال مصوبه شوراي رقابت سود اين شركت باز هم افزايش خواهد يافت. به‌همين دليل شركت ايران‌خودرو يكي از شركت‌هايي بود كه هفته گذشته سهامش با استقبال بسيار زيادي در بورس مواجه شد و بيشترين حجم معاملات در هفته گذشته به اين شركت اختصاص يافت.

آخرين خبرها نيز حاكي از آن است كه شركت ايران‌خودرو با فروش بخشي از دارايي‌هاي ثابتش 1300ميليارد تومان به خط توليد خودتزريق كرده تا از اين طريق ظرفيت توليد را به 750هزار دستگاه برساند. صنعت ديگري كه در مبادلات هفته گذشته رهبري بازار سهام را در دست داشت و منجر به رشد شاخص شد، بانكداري بود. كاهش نسبت كفايت سرمايه بانك‌ها عمده‌ترين دليل استقبال از سهام اين شركت‌ها بود. اكنون بانك‌ها مي‌توانند منابع بيشتري را جذب كنند و اين در سود سهام آنها اثر دارد.

کد خبر 265552

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha