همشهری آنلاین: چهل اثر خطی، تاریخی، قرآنی، فرهنگی و علمی با حضور سفرا، مسئولان و مقامات لشکری و کشوری در هتل استقلال تهران رونمایی شد.

خطاطی

به گزارش مهر، رئیس مرکز دایره المعارف انسان شناسی و موزه آثار خطی با بیان اینکه هر سال تعدادی از آثارخطی رونمایی می‌شود، گفت: سعی می‌کنیم اذهان و اندیشه ها را متوجه این بخش از آثاری کنیم که مورد غفلت واقع شده است.

محمد صادق محفوظی افزود: آثار علمی هنری و فرهنگی معرف اندیشه بزرگانی است که تلاش کرده اند دیدگاه انسان‌ها را عمیق تر مورد توجه قرار دهد چراکه هنر فاخر، جوشان، مواج و سیال برایند اندیشه است و این اندیشه عمیق است که می‌تواند هنر را خلق کند.

رئیس مرکز دائره المعارف انسان شناسی و موزه آثار فرهنگي و نسخ خطی اظهار کرد: بعضی در هنر نقاشی خوشنویسی و ... فقط ظاهر را می‌بینند، اما کسانی توانسته اند اتفاقات بزرگ را برای جامعه بشری رقم بزنند که دیدگاه فلسفی، حکیمانه، اشراقی و عمیق داشته اند، در واقع هنر، معدل سیال اندیشه های فاخر بوده که این معدل‌ها ارزنده است.

وی با انتقاد از اینکه ما منتظر هستیم خالقان این هنرها در بین ما نباشند تا به آثار ارزشمند آنها توجه شود، گفت: این در حالی است که جامعه ما از این چهره ها بهره مند است و می‌توان از محضر آنها استفاده کرد اما به صورت شکلی و صوری از این امر عبور می‌شود.

محفوظی همچنین با اشاره به آثار دوره های تاریخی ایلخانی سلجوقی صفوی و ... گفت: دنیای غرب میراث مکتوب كهن ندارند ولي به خوبي از اندیشه های عمیق عرفان خراسانی متعلق به شرق دنياي اسلام تا تفكرات ابن عربي و صدرالدين قونوي و شهاب الدين سهروردي متعلق به غرب دنياي اسلام بهره برده اند.

وی در پایان افزود: ما بايد هوشمندانه به ميراث مكتوب ايراني اسلامي توجه خاص داشته باشيم و در جهت جمع آوري، بررسي محتوايي، فهرست نگاري و تهيه ميكرو فيلم گوي سبقت را در منطقه برباييم.

رئیس مرکز دایره المعارف انسان شناسی و موزه آثار خطی به عنوان میزبان این مراسم از استاد سید جلال الدین کزازی، آیدین آغداشلو، مهدی محقق، عبدالله انوار، عظیمی، مهدی عتیقي، محمدعلی شیخ و خانم الهی قمشه ای در مراسم رونمایی از این آثار نفیس دعوت به عمل آورده بود.

کد خبر 265370

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha