سه‌شنبه ۱۷ تیر ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۴
۰ نفر

اعضای کابینه دولت این روزها عموماً اظهارات خود را حول موضوع خروج از رکود اقتصادی متمرکز ساخته‌اند تا نشان دهند خروج از رکود در سال‌جاری به اصلی‌ترین برنامه دولت تبدیل شده است.

پس از آنكه مهار تورم به‌عنوان نخستين هدف اقتصادي دولت در مسير منطقي قرار گرفت، فعالان اقتصادي در انتظار بازگشت رونق به اقتصاد هستند تا رشد منفي اقتصاد به رشد مثبت تبديل شود. معاون اول رئيس‌جمهور در اين زمينه از اعلام برنامه‌هاي خروج از ركود تا پايان تيرماه خبر داد. اسحاق جهانگيري گفت: قرار است با استفاده از منابع بانك‌ها، منابع خارجي، فاينانس و ديگر راهكارها شرايط لازم براي خروج از ركود فراهم شود. وي در مراسم بازديد از پژوهشكده بيوتكنولوژي كشاورزي ايران گفت: يكي از اولويت‌هاي دولت از ابتدا خروج از شرايط ركود تورمي بوده و بر اين باور بوديم كه پيش از هرگونه اقدام، ابتدا بايد كشور را به‌وضعيت ثبات برگردانيم كه خوشبختانه با انضباط مالي دولت و عدم‌دست‌اندازي به منابع بانك مركزي موفقيت‌هاي خوبي در كنترل تورم صورت گرفت.

اصلاح سيستم بانكي

وزير امور اقتصادي و دارايي نيز روز گذشته به نقش سيستم بانكي براي خروج از ركود اشاره كرد و گفت: برنامه‌اي براي اصلاح وضعيت سيستم بانكي كشور طراحي شده كه با عملياتي شدن آن مشكلات ناشي از عدم‌اجراي دستورات از سوي نظام بانكي رفع مي‌شود. علي طيب نيا در واكنش به رابطه مهار تورم با تشديد ركود به خانه ملت گفت: تورم يكي از دلايل پيدايش ركود اقتصادي محسوب مي‌شود، بنابراين لازمه رشد اقتصادي ايجاد يك محيط باثبات است. براي خروج از ركود فعلي اقتصاد بايد تورم مهار شود، البته مشكلاتي در بخش توليد وجود دارد كه بايد اين مشكلات نيز در نخستين فرصت ممكن رفع شوند. اين عضو كابينه دولت يازدهم يادآور شد: براي اصلاح وضعيت فعلي سيستم بانكي كشور برنامه‌ريزي‌هايي انجام شده كه اجراي آن گام به گام صورت خواهد گرفت.

بسته حمايتي براي صنايع كوچك

وزارت صنعت هم برنامه‌‌اي ويژه براي خروج از ركود طراحي كرده است كه در بخش‌هاي مختلف وارد فاز اجرايي خواهد شد. معاون وزير صنعت، معدن و تجارت با اشاره به برنامه دولت براي خروج صنايع كوچك از ركود گفت: صنايع كوچك در قالب 3اولويت بندي مورد حمايت دولت قرار مي‌گيرند. سيدمحمدعلي سيدابريشمي به مهر گفت: صنايع كوچك دسته‌بندي شده‌اند كه براساس اين دسته‌بندي مشخص شده، از 62هزار واحد مستقر در شهرك‌هاي صنعتي، 31هزار واحد به بهره‌برداري رسيده است؛ اما حدود 5400واحد از اين صنايع، به‌خصوص در فاصله سال‌هاي 84تا 91متوقف شده‌اند. وي اظهار داشت: نخستين برنامه براي خروج واحدهاي توليدي از ركود، راه‌اندازي و به دور توليد آوردن آن واحدهايي است كه محصولات رقابتي دارند و قابل عرضه به بازار هستند.

کد خبر 265300

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha