همشهری آنلاین: مدیر کل سرمایه گذاری خارجی سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران از صدور مجوزهای لازم برای فروش سهام یک بانک ایرانی به شرکت IFC وابسته به بانک جهانی خبر داد.

مدیر کل سرمایه گذاری خارجی سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران در گفتگو با مهر گفت : براساس قوانین و مقررات موجود، سرمایه گذاران خارجی می توانند تا 40 درصد سهام بانک های ایرانی را خریداری نمایند و برای تاسیس بانک های خارجی در ایران نیز شورای پول و اعتبار لایحه ای را تهیه و تدوین کرد.

احمد جمالی با بیان اینکه هم اکنون این لایحه در شرف ارسال به مجلس برای تصویب است، گفت: در صورت تصویب این لایحه در مجلس حضور بانک های خارجی برای فعالیت در ایران بلامانع خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه تمام بانک‌های خارجی که می خواهند در ایران فعالیت کنند، مشمول قوانین و مقررات ایران هستند، تصریح کرد: این قوانین و مقررات شامل نرخ سود نیز می شود.

مدیرکل سرمایه گذاری خارجی سازمان سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی و فنی ایران از صدور مجوزهای لازم برای خرید سهام بانک سامان توسط چند بانک خارجی طی دو هفته گذشته خبرداد و افزود: عمده خریدار سهام این بانک، شرکت IFC  یک شرکت مالی بین المللی وابسته به گروه بانک جهانی بوده است.

وی گفت: با خرید سهام بانک سامان توسط این شرکت و سه موسسه مالی و بانکی از کشورهای کویت، بحرین و عربستان، عملا حضور سرمایه گذاران  و بانک های خارجی در بانک های ایران آغاز شده است.

جمالی گفت: بانک‌های خارجی که خواهان خرید سهام بانک‌های ایرانی هستند، باید همچون سایر سرمایه گذاران خارجی در سایر بخش ها نظیر فولاد، پتروشیمی، سیمان، خودور و غیره باید تمام فرآیندهای اخذ مجوز را انجام دهند.

وی با تاکید بر اینکه درخواست فعالیت بانک‌های خارجی در ایران یا خرید سهام بانک های ایرانی توسط آنها نیاز به ارائه درخواست به سازمان سرمایه‌گذاری خارجی دارد، تصریح کرد: براساس این درخواست‌ها گزارشی در سازمان تهیه و به هیئت سرمایه‌گذاری خارجی ارسال می‌شود که این هیئت در مورد آنها تصمیم‌گیری می‌کند.

کد خبر 26522

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز