ضرغام صادقی: انقلاب اسلامی ایران یک حرکت عمیق فرهنگی بود و براساس همین فرهنگ اسلامی نهضت ما به پیروزی رسید.

بعد از پيروزي انقلاب دشمنان پي بردند كه 3عامل مكتب، امام و امت نقشي مهم و مؤثر در پيروزي انقلاب داشته به همين‌خاطر تصميم گرفتند تا از همان ابتداي پيروزي انقلاب حركت‌هاي فرهنگي ما را متوقف و عوامل ضد‌فرهنگي خودرا به جامعه تزريق كنند. رهبر معظم انقلاب در آن شرايط به درستي و به موقع بحث شبيخون فرهنگي و تهاجم فرهنگي را مطرح كرده و تأكيد داشتند كه اقدامات و فعاليت‌هاي مسئولان به اين سمت معطوف شود.

در كنار تهاجمات فرهنگي، دشمن بحث اختلافات دروني و حتي جنگ تحميلي را هم دنبال كرد اما به نتيجه نرسيد. تا اينكه در اين چند سال اخير روي تشديد تحريم‌هاي اقتصادي عليه كشورمان متمركز شدند كه باز هم رهبر انقلاب با هوشمندي از چند سال قبل شعارهاي اقتصادي و تكيه به توان داخلي را محور نامگذاري سال‌ها عنوان كردند تا مشكلات اقتصادي كشور رفع شد.
مقام معظم رهبري در سال 93يك اقدام نو، دقيق و تلفيقي انجام دادند كه در دل آن هم حركت نرم افزاري وهم سخت افزاري نهفته است. شعاري كه تلفيقي از فرهنگ و اقتصاد بود.

البته در سال‌هاي گذشته هم ايشان بر موضوع اقتصادي تأكيد داشتند اما شعار امسال ايشان آميخته و ممزوج شده با 2شرط اساسي بود كه مي‌تواند ناجي ملت، كشور و شرايط خاص ما باشد؛‌يعني عزم ملي و مديريت جهادي؛ معني اين شعار اين است كه ما بايد در حوزه‌هاي اقتصادي و فرهنگي پيشرفت داشته باشيم و براي تحقق اين امر همه مردم بايد در يك كار جمعي شركت كنند؛ از طرفي چاشني اين كار عمومي و عزم ملي و مهم‌ترين راهبرد ما مديريت جهادي است.

مديريت جهادي را خوشبختانه ما در مراحل مختلف انقلاب امتحان كرديم و نتيجه مطلوب را هم گرفته‌ايم. در شكل‌گيري انقلاب اسلامي عوامل مهمي چون رهبري امام، همراهي مردم و عزم ملي تاثير‌گذار بود اما اگر نبود حركت جهادگونه ملت شايد انقلاب اسلامي به ثمر نمي‌نشست. تبلور اين كار جهادي را در دفاع‌مقدس هم شاهد بوديم؛ جايي كه شهدا و رزمندگان ما با تاسي از قرآن و اهل‌بيت كار را شروع كردند.

وقتي همه در مسير جهاد گام برداشتند ديديم با اينكه همه قدرت‌هاي جهان مقابل ايران ايستاده بودند، براي نخستين بار بود كه در 100سال اخير جنگي رخ مي‌داد و كشور ما نه‌تنها شكست نخورد بلكه پيروز هم شد؛ حتي در مجامع بين‌المللي هم كشور متجاوز محكوم شد. نكته مهم‌تر اينكه به واسطه حركت‌ها و مديريت جهادگونه يك وجب از خاك كشورمان را به دشمناني كه تا بن دندان مجهز به انواع تسليحات پيشرفته بودند نداديم و تسليم نشديم.

در بحث‌هاي اقتصادي و مديريت دروني كشور هم ديديم هر مسئولي كه مديريت جهادي را در كارنامه خود به ثبت رساند و در اين مسير حركت كرد موفق بوده است. به‌نظر مي‌رسد در شرايط كنوني هم تنها راه و چاره براي برون رفت از مشكلات اين است كه با نگاه فرهنگي براي رفع مشكلات اقتصادي حركت كرده و همه با عزم ملي وارد ميدان شويم و اين در حالي است كه شاكله كار ما بايد مديريت جهادي باشد تا به سرانجام برسيم. در طول سي و چندسالي كه از عمر انقلاب اسلامي مي‌گذرد بارها مشاهده كرديم، مديراني را كه با روحيه جهادي وارد كار شده منشا و مبدا تحولاتي عظيمي در كشور شدند.
عضو هيأت رئيسه مجلس

کد خبر 265179

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha