پرویز سروری: برای پنجمین سال متوالی است که رهبر معظم انقلاب در نامگذاری سال‌ها موضوع اقتصاد را مورد توجه قرار می‌دهند، اما تفاوت امسال با سال‌های گذشته تأکید ایشان بر مقوله فرهنگ در کنار اقتصاد آن هم با عزم ملی و مدیریت جهادی است.

پرویز سروری

به زبان ساده‌تر یعنی اینکه باید در فرهنگ و اقتصاد اتفاق مهمی بیفتد چرا که کشور ما در این دو زمینه دارای مشکلاتی است که باید برطرف شود. برای رفع این مشکلات نیاز به 2بال و 2موتور محرکه داریم؛ یکی عزم ملی و دیگری مدیریت جهادی. این دو لازم و ملزوم و مکمل یکدیگرند.

اگر مردم همراهی و کمک کنند و اراده و باور داشته باشند و آماده کار باشند، اما دولت و حکومت، اراده و روحیه لازم را نداشته باشند راه به جایی نمی‌بریم و از طرف دیگر اگر مدیریت‌ها اصلاح شود و اراده کند و پای کار باشد اما از پشتوانه مردمی برخوردار نباشد، بازهم اقدام و تحولی صورت نخواهد گرفت.

قرار گرفتن مقوله فرهنگ در کنار اقتصاد در نامگذاری سال جدید، حاوی یک پیام مهم برای مردم و مسئولان است. پیامی که نشان می‌دهد پیشرفت اقتصادی و مقاوم‌سازی‌ اقتصادی درگرو تغییر فرهنگی است. با مروری بر حوادث بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران این موضوع کاملا روشن است که یکی از عوامل پیروزی ملت در برهه‌های حساس و سرنوشت ساز، داشتن روحیه جهادی و دوری از اقتصاد مصرف زده بوده است. در دوران دفاع‌مقدس نیز همین روحیه با ابعادی وسیع‌تر بر سراسر کشور و جبهه‌های جنگ حاکم بود. اقتصاد مقاومتی در کنار مدیریت جهادی و عزم ملی و اسلامی بود که ایران اسلامی را یک تنه در برابر رژیم بعث عراق و دیگر دشمنان انقلاب پیروز کرد.

از آنجا که هر انقلابی به رهبران انقلابی نیازمند است، ایجاد انقلاب یا به تعبیری تحول و اصلاح و تغییر اساسی در حوزه فرهنگ و اقتصاد، نیازمند مدیریتی انقلابی و جهادی است که توان فکری و روحیه خدمت چند برابری داشته باشد و دارای ظرفیت و توان معمولی و ساده نباشد. کارهای بزرگ نیازمند مردان بزرگ است. اقتصاد درون‌زا و متکی به‌خود، فرهنگ درون‌زا و متکی به‌خود هم می‌خواهد.مدیریت جهادی هر چند اصطلاحی جدید در ادبیات انقلابی ما نیست اما انصافا مدیریتی است که در مقطع دفاع‌مقدس بارها با آن مواجه شده‌ایم و کارآمدی آن را تجربه و آزمون کرده‌ایم. مدیریتی که با رهبری امام‌خمینی و سپس مقام معظم رهبری توانست به خوبی در مقطع دفاع‌مقدس کشور را از پرتگاه جنگ، بحران سقوط و براندازی که استکبار جهانی، ایران را به سمت آن کشانده بود نجات دهد و کارایی خود را به خوبی نشان داده است.

شاید به‌کار‌گیری واژه جهاد نشان و اشاره از یک واقعیت مهم باشد که امروز هم نوع دیگری جنگ بر این انقلاب و کشور و مردم تحمیل شده است که بایستی همچون دفاع‌مقدس با یک مدیریت جهادی به مقابله و برخورد با آن پرداخت. رهبر معظم انقلاب نیز در بیانات مختلفشان بر مدیریت جهادی تأکید داشتند و فرمودند: مدیریت برای اینکه جهادی باشد 2شرط مهم برای آن وجود دارد، شرط اوّلِ جهاد این است که در آن، تلاش و کوشش باشد و شرط دومش اینکه، در مقابل دشمن صورت گیرد. مدیریت جهادی در عرصه فرهنگ به این معنی است که در کار فرهنگی باید اولویت ثمره معنوی باشد و نباید لزوما به فکر سود مادی بود.

اگر رسانه‌ها برنامه‌سازی‌ و مدیریت‌شان براساس منافع کمپانی‌های اقتصادی، ثروتمندان بین‌المللی، قدرتمندان تمامیت ‌خواه و انحصارطلب باشد، یقیناً بشر زیان خواهد کرد. مدیریت جهادی نیاز به ابتکار دارد. با نشستن، با خوابیدن، با غفلت از اطراف، نمی‌شود به اهداف عالی دست پیدا کرد و باید جسارت داشته باشد تا ایده‌های خلاقانه و بومی را به‌کار بگیرد چراکه اندیشه‌ ترجمه‌ای برای یک ملت، سرنوشت بسیار سختی را به‌وجود می‌آورد.

به تعبیر روشن‌تر مدیریت جهادی نخ تسبیح و عزم ملی برای رسیدن به یک اقتصاد مقاومتی و فرهنگ متکی بر ظرفیت و توانمندی‌های بومی است. مدیریت جهادی یعنی بسیاری از واقعیت‌های موجود جامعه مقبول و مطلوب نیست و باید برای برون‌رفت از وضع کنونی، زندان واقعیت‌های موجود را شکست و حرکت به سوی وضعیت مطلوب را کلید زد. در یک کلام مدیریت جهادی یعنی ما می‌توانیم.

کد خبر 255650
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز