همشهری آنلاین: رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران از تصویب اولیه تغییر نام این صندوق در شورای عالی انقلاب فرهنگی خبر داد و گفت: مراحل این تغییر نام در حال انجام است و انتظار می‌رود در آینده‌ای نزدیک با تصویب نهایی این تغییر، نام صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور به بنیاد ملی علم ایران تغییر کند.

به گزارش تسنيم، نصرت‌الله ضرغام با بيان اين مطلب افزود: اغلب کشورهای جهان دارای بنیاد ملی علم هستند که به صورت تخصصی از فعالیت‌های علمی و توسعه آن حمایت می‌کنند در حالی که در صورت استفاده از عنوان صندوق، این استنباط ایجاد می‌شود که فعالیت در این بخش بر مبنای امور بانکی و به دنبال سود است.

وی افزود: هدف صندوق حمايت از پژوهشگران و فناوران كشور، حمایت از فعالیت‌های پژوهشی کشور است که در قالب کمک‌های بلاعوض به انجام می‌رسد و در آن به دنبال سود نیستیم؛ از این رو، با توجه به نگرش‌هایی که به صندوق‌ها وجود دارد، این تغییر نام می‌تواند مهم و موثر باشد.

رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور، اساسنامه این صندوق را برگرفته از اساسنامه بنیادهای ملی علم در جهان عنوان کرد و گفت: این صندوق به امور اجرایی در حوزه علم و فناوری ورود پیدا نمی‌کند بلکه طرح‌های تحقیقاتی و پژوهشی خود را در اختیار پژوهشگران داخلی و ایرانیان مقیم خارج از کشور قرار می‌دهد تا فعالیت‌های علمی و تحقیقاتی را پیگیری کنند. از این رو، این تغییر نام تغییری در رویکردها و برنامه‌های صندوق ایجاد نمی‌کند اما می‌تواند چتر حمایتی بیشتری را در اجرای برنامه‌های مرتبط با این بخش ایجاد کند.

به گزارش فارس، تغییر نام صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران به «بنیاد ملی علم ایران» در جلسه کارگروه مشورتی ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور بررسی شد.

جلسه 132 کارگروه مشورتی ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور، به ریاست دكتر منصور کبگانیان قائم‌مقام این ستاد در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.

تقاضای تغییر مأموریت و عنوان صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران به «بنیاد ملی علم ایران» با اهداف و اساسنامه پیشنهادی جدید، در این جلسه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور، با هدف شکوفایی امور تحقیقاتی در راستای تولید علم، فناوری و تجاری‌سازی و بهره‌مند‌شدن مردم از نتایج آن‌ها از طریق ارائه کمک‌ها و خدمات حمایتی مادی و معنـوی به پژوهشگران و فناوران حوزوی و دانشگاهی کشور تأسیس شده است.

در اين جلسه برخی دلایل درخواست تغییر عنوان صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور به بنیاد ملی علم ایران عنوان شد كه توجه توأمان به حمایت مالی و معنوی، ایجاد اعتبار بین‌المللی برای پژوهشگران و فناوران تحت حمایت، در شرایط جدید و ایجاد هویت متمایز با نهادهای مختلف ملی از جمله اين دلایل برشمرده شد.

همچنین تأکید شد كه عنوان صندوق باید نشان دهد که رسالت اصلی آن کمک به توسعه علم است و صندوق باید با داشتن نقش کلان و فرابخشی، منجر به ثبات در سیاستگذاری علم و فناوری و نیز استمرار کمک‌های مادی و معنوی به توسعه علوم ‌شود که عنوان «بنیاد ملی علوم ایران» چنین مزیتی را خواهد داشت.

کد خبر 265136

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha