همشهری آنلاین: آیین داوری شانزدهمین جشن خانه سینما با قول دبیر برای محافظت از آرا هیأت داوران و درخواست مدیرعامل آن برای وفاق و همدلی صنوف آغاز شد.

جشن سینمایی

به گزارش فارس، آیین آغازین داوری‌های شانزدهمین جشن خانه سینما شب گذشته 15 تير ماه با حضور مدیران خانه سینما، روسای صنوف، اعضای هیأت داوران، مسئولان اجرایی جشن و محمد بزرگ‌نیا دبیر جشن شانزدهم در تالار سیف‌الله داد خانه سینما برگزار شد.

در ابتدای این مراسم محمد‌مهدی عسگر‌پور مدیرعامل و فرهاد توحیدی رئیس هیأت مدیره خانه سینما به همراه محمد بزرگ‌نیا از تلاش‌های کیومرث پور‌احمد برای برگزاری جشن پانزدهم تقدیر کردند.

6 سال در آن دوران منحوس گذشته کار نکردم!

کیومرث پوراحمد پس از دریافت لوح تقدیر خود گفت: اختتامیه جشن قبلی که من دبیر بودم یک کیف دارم که همیشه روی شانه‌ام است و با همان کیف روی صحنه آمدم اما یکی از نشریات نوشته بود دبیر جشن با کیفی بر شانه و به شکل عجیب و غریبی روی صحنه آمد و امیدوارم امشب به طرز عجیب و غریبی روی صحنه نیامده باشد.

وی افزود: آن زمان من اولین تجربه تئاتری‌ام را تمرین می‌کردم و گفتم دبیری را بلد نیستم اما آقای عسگر‌پور گفت تو بیا و مازیار میری هست و انصافا در تمام طول جشن مازیار میری مثل شیر بود و من هم سعی کردم نقشم را در حد ممکن خوب اجرا کنم.

این کارگردان سینما خاطرنشان کرد: ما آن زمان به اون آقاهه (شمقدری) می‌گفتیم که تو پشت میز نشین هستی و ما می‌مانیم اما برای ما یک آیه از قرآن خواند که همه می‌رویم و ما هم گفتیم ما اگر برویم حداقل فیلم‌هایمان وجود دارد که یادمان را زنده نگه دارد اما تو چه چیزی داری؟! و اگر کارنامه‌اش را بررسی کنند یک کیفرخواست پروپیمان می‌شود.

همه ما کم سختی نکشیدیم و من شخصا خوشحالم 6 سال در آن دوران منحوس کار نکردم.

همه ما باید از گذشته درس عبرت بگیریم

در ادامه مراسم به دعوت کامران ملکی مجری این برنامه محمد‌مهدی عسگر‌پور مدیرعامل خانه سینما با حضور بر روی صحنه گفت: برای همه ما حتما جای خوشحالی زیادی است که مجددا این آمادگی را داریم و اعلام کنیم که جشن شانزدهم را برگزار می‌کنیم.

سال گذشته در همین ایام ماه مبارک رمضان بود که بخش اعظمی از اهالی خانه سینما جلوی این در برای بازگشایی خانه سینما ایستادگی کردند و امروز ایستادگی‌تان موجب شد جشن شانزدهم برگزار شود.

وی با اشاره به مشکلات سال‌های گذشته خانه سینما اظهار داشت: بخشی از گذشته را می‌توانیم پشت سر بگذاریم و البته باید همه ما از آن درس عبرت بگیریم.

جشن شانزدهم باید محل وفاق مجدد صنوف باشد

مدیرعامل خانه سینما افزود: در چند سال گذشته وضعیت تولید، اکران و نهادهای صنفی آن چیزی بود که دیدید و شنیدید و جشن امسال باید محل وفاق مجدد باشد و این طوفان شن که باعث شد بسیاری از اهالی صنوف خانه سینما مسیرشان را گم کنند و بخشی از این خانواده خواسته یا ناخواسته جدا شدند همه ما باید کمک کنیم تا این وفاق دوباره شکل گیرد که البته بخشی از این موضوع دست اصناف، بخشی دیگر دست مدیریت دولت و بخشی دیگر به عوامل دیگر بستگی دارد.

عسگر‌پور با اشاره به مشکلاتی که هر سال برای برگزاری جشن خانه سینما وجود دارد تصریح کرد: در حوزه جشن هر سال با مشکلاتی مواجه بوده‌ایم که بخشی از این مشکلات به آیین‌نامه جشن برمی‌گشت که باعث می‌شد اساسا داوری در مسیری قرار گیرد که انتقاد به آن وارد می‌شد که بخشی از آن به مسیری برمی‌گردد که اساسا ما در کشورمان جشن را بد برگزار می‌کنیم.

مدیرعامل خانه سینما گفت: البته این مسائل خیلی به داوران ارتباطی ندارد و حتی شاهد هستیم در جشنواره‌هایی که از بهترین ترکیب‌های داوران هم استفاده می‌شود باز هم ممکن است خروجی مناسبی شکل نگیرد که البته سال‌های قبل پس از سفر اعضای آکادمی اسکار سعی شد آیین‌نامه‌ بهتری تدوین شود که دو جشن قبلی وضعیت بهتری داشتیم و امیدوارم امسال از جهت داوری وضعیت بهتری را تجربه کنیم.

وی افزود: من خواهش می کنم این فرهنگ را بین همکاران خود گسترش دهیم که امسال سال وفاق و همدلی است و روز سینما که ان‌شاءالله به تقویم به زودی برخواهد گشت را باید به عنوان روز وفاق و همدلی سینما تبدیل کنیم.

عسگر‌پور همچنین با اشاره به نخستین جلسه شورای سیاستگذاری جشنواره فجر سی و سوم که او و محمد بزرگ‌نیا در آن حضور داشتند خاطرنشان کرد: من نمی‌دانستم این جلسه شورای سیاستگذاری جشنواره است اما از مباحثی که در آن مطرح شد این بود که ممکن است جشنواره فجر یک جراحی بشود نظیر کاری که 10 _ 12 سال قبل انجام شد و جوایز آن محدود‌تر شده بود چرا که در شکل فعلی با هر ترکیبی جشنواره بخواهد برگزار شود به این شیوه فعلی جوابگو نیست و انرژی‌ زیادی را می‌بلعد اما در بازه خروجی و ماهیت آن سوالات بزرگی وجود دارد.

وی ادامه داد: این موضوع که فیلم‌ها همزمان با جشنواره اکران می‌شوند خیلی منحصر به فرد است و فکر کردن به اینکه این انرژی‌ها از جشنواره جدا شود و در طول سال برگزار شود و یا اینکه بخش بین‌الملل کاربردی‌تر شود و یا مسابقه سینمای ایران که معمولا محل دعواست به خصوص جشنواره سال گذشته که جایزه بگیر و جایزه نگیر هر دو معتقد بودند چگونه می‌شود 5 تا 7 نفر همه بخش‌ها را داوری کند.

همه ما باید کمک کنیم تا این بار به مدیران آدرس غلط ندهیم

عسگر‌پور در ادامه بیان داشت: آن سالی که من دبیر جشنواره فجر بودم تغییراتی با این هدف ایجاد شد که جشن خانه سینما خیلی از خلاءهای موجود را پوشش دهد که البته موفق نبودیم چرا که تعدادی از همکاران آدرس غلط به مدیران آن دوره داده بودند و همین آدرس غلط باعث شد تا سیمرغ‌ها حتی بیشتر هم شود و بعدها پراید هم به این جوایز اضافه شد که خیلی از همکاران می‌گفتند اگر شما هم پراید دهید ترجیح می‌دهم به جای جشنواره فجر در جشن خانه سینما حضور پیدا کنید.

مدیرعامل خانه سینما تاکید کرد: بنابراین همه ما باید کمک کنیم تا این بار به مدیران آدرس غلط ندهیم و تغییرات به شکل مناسبی انجام شود.

وی در ادامه تصریح کرد: آقای پورا‌حمد لطف کردند و قبول کردند که آن سال دبیر جشن خانه سینما باشند و ایشان از آقای میری خیلی تعریف کردند که البته همه ما تعریف می‌کنیم چرا که مازیار میری نه تنها در مورد کارهای اجرایی جشن بلکه در مورد هر کار صنفی حضور پررنگی دارد و امسال هم مرد بزرگی قبول کرده است تا دبیر باشد و همه ما باید کمک کنیم تا این جشن به خوبی برگزار شود.

بزرگ‌نیا: قول می‌دهم به عنوان دبیر از آراء هیأت داوران حفاظت کنم

در بخش پایانی این مراسم محمد بزرگ‌نیا دبیر جشن شانزدهم در سخنانی اظهار داشت: امیدوارم که امسال جشن خوب و موفقی داشته باشیم و قبل از هر چیز می‌خواهم از دوستان و همکاران خودم تشکر کنم.

مسئولیت بزرگی را قبول کردید و فکر می‌کنم با توجه به افرادی که در هیأت‌های داوری حضور دارند نتایج داوری‌های امسال حداقل بدون حاشیه‌های قبل باشد.

وی افزود: از همه تهیه‌کنندگان که اعتماد کردند و فیلم‌هایشان را به ما سپردند، شورای سیاستگذاری جشن و روسای صنوف تشکر می‌کنم معمولا همیشه جشن‌های سینمایی در بحث داوری با حرف و حدیث‌هایی همراه است و من به عنوان دبیر فکر کردم وظیفه‌ام بیشتر یک شکل و شمایل مدیریتی دارد برای اینکه دبیر نه اعضای هیأت داوران را انتخاب می‌کند و نه شورای سیاستگذاری را بلکه مهمترین وظیفه او فقط صیانت و حفاظت از آراء هیأت داوران است و من از طرف خودم و مازیار میری به عنوان مدیر اجرایی قول می‌دهم که از آرای شما خوب و نیک حفاظت کنم و امید دارم که در این کار موفق باشم.

دبیر جشن شانزدهم خانه سینما در خاتمه اظهار داشت: یکی دیگر از مشکلات این است که معمولا بخشی از اعضای هیأت داوران خودشان در جشن فیلم دارند اما ما هرچقدر تلاش کردیم واقعا نتوانستیم با توجه به اینکه قرار است آثار 3 سال سینمای ایران داوری شود داورانی را پیدا کنیم که هیچ فیلمی در این 3 سال نداشته باشند البته آیین‌نامه یک راه‌حل برای از بین بردن شائبه تبانی دیده است و داوری‌ها را دو مرحله‌ای کرده‌ایم به همین دلیل از اعضای هیأت داوران خواهش می‌کنم بندهای آیین‌نامه را به دقت مطالعه کنند و با توجه به بند‌هایی از آیین‌نامه هر گروه داوری یک سرگروه را برای ارتباط با سایر گروه‌ها و بخش‌ها انتخاب و معرفی کنند.

در خاتمه این مراسم سیمون سیمانیان مدیر دبیرخانه شانزدهمین جشن خانه سینما توضیحاتی را در مورد شیوه اجرایی داوری و دو مرحله‌ای بودن داوری‌ها ارائه کرد که قرار شد در مرحله اول داوری تنها 15 صنفی که در مراسم پایانی اهدای تندیس دارند حضور پیدا کنند و در مرحله دوم تمامی صنوف خانه سینما در تمامی بخش‌ها مشارکت خواهند کرد.

قاسم قلی‌پور، غلامرضا موسوی، حسن نجم، سیامک شایقی، حمید نعمت‌الله، هادی مقدم‌دوست، بهرام توکلی، ملک‌جهان خزائی، نازنین مفخم، فرهاد توحیدی، رویا تیموریان، مسعود رایگان، بهرام شاه محمد‌لو، شادمهر راستین، همایون ارشادی، روح‌الله برادری، محمد‌علی باشه آهنگر، محسن امیریوسفی، امیر اثباتی، محمود کلاری، محسن روزبهانی، آریا عظیمی‌نژاد، ناصر چشم‌آذر، فریدون شهبازیان، جواد نوروزبیگی، کاوه سجادی حسینی، کمال تبریزی، سعید عقیقی، کیوان کثیریان، سروش صحت و محمد‌رضا معینی از جمله افراد حاضر در این مراسم بودند.

کد خبر 265080

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha