شنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۳ - ۱۹:۵۸
۰ نفر

درحالی‌که نظامیان و نیروهای امنیتی عربستان در روزهای اخیر به حالت آماده‌باش درآمده‌اند، یک حمله انتحاری و یک درگیری مرزی، سرانجام آتش جنگ عراق و سوریه را به خاک عربستان کشاند.

شبكه عربستاني العربيه در سايت اينترنتي خود نوشت كه 2 فرد مظنون به وابستگي به القاعده در ساعات اوليه بامداد ديروز شنبه‌خود را در ساختماني دولتي منفجر كردند. اين شبكه خبري به نقل از منابعي كه نامي از آنان نبرد، گزارش داد كه 2 فرد مسلح پس از محاصره‌شدن از سوي نيروهاي امنيتي خود را در ساختماني دولتي در منطقه شروره در نزديكي گذرگاه مرزي وديعه با يمن منفجر كردند.

العربيه اما جزئياتي درباره اين ساختمان دولتي نداد. منابع يادشده به العربيه گفته‌اند كه 2 فرد يادشده مقاومت سرسختانه‌اي از خود نشان دادند و تا آخرين لحظات با نيروهاي عربستاني درگير بوده‌اند. هنوز مشخص نيست كه افرادي از نيروهاي عربستاني هم كشته شده‌اند يا خير.

اين نخستين مورد از حمله انتحاري در خاك عربستان از سال 2006تاكنون است. چند روز پيش، القاعده در شبه‌جزيره العرب كه در يمن فعال است، از آغاز معركه شكستن مرزها خبر داده بود. اين اصطلاح همان اصطلاحي است كه گروه تروريستي دولت اسلامي عراق و شام موسوم به داعش آن را درباره مرزهاي عراق و سوريه به‌كار گرفته بود و آنها را مرزهاي ننگين خوانده بود كه بايد شكسته شوند. اشتراك عنوان حملات اين دو تشكيلات نشان از اشتراك گفتماني و سازماني آنها دارد.

اما اين دو فرد مسلح درحالي خود را منفجر كردند كه يك روز پيش از آن، مقام‌هاي رياض از تعقيب آنان درپي درگيري مسلحانه در مرز با يمن و كشته شدن يك نظامي عربستاني خبر داده بودند. عربستان 1800كيلومتر مرز خاكي با يمن دارد كه يكي از چالش‌هاي امنيتي اين كشور تلقي مي‌شود. مقام‌هاي رياض طي سال‌هاي گذشته كار ساخت ديواري امنيتي را براي مقابله با نفوذ افراد مسلح آغاز كرده‌اند، اما اين اقدام به‌علت اعتراض قبايل در منع آنان از دسترسي به مراتع همواره دچار وقفه مي‌شود.

سخنگوي وزارت كشور عربستان اعلام كرد كه افراد مسلح به سوي فرمانده گارد مرزي آتش گشوده و او را كشتند و در پي آن نيروهاي گارد مرزي 3فرد مسلح را در تبادل آتش كشتند. گذرگاه مرزي وديعه در استان حضرموت در جنوب شرق يمن واقع شده و منطقه‌اي كاملا بياباني است و يكي از مهم‌ترين پايگاه القاعده در يمن به شمار مي‌رود.

چند روز پيش هم عربستان 30هزار نظامي به مرزهاي شمالي خود با عراق اعزام كرد. عربستان 800كيلومتر مرز با عراق دارد و در هفته‌هاي گذشته مقام‌هاي بغداد اعلام كرده بودند كه افرادي از داعش به گذرگاه مرزي عرعر در مرز با عربستان حمله كرده‌اند. اقدام عربستان پس از آن صورت گرفت كه داعش ضمن اعلام خلافت، عربستان، اردن و لبنان را در نقشه مورد ادعاي خود وارد كرد.

کد خبر 264892

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha