سرانجام پس از مدت‌ها مکاتبه و نشست‌های متعدد وزارت صنعت گامی عملی درجهت حمایت از رشد دوباره بورس برداشت.

بورس

به گزارش همشهري، دريك رويداد تأثير‌گذار، از شنبه 14تيرماه، قيمت ارز در بازار آزاد مبناي تعيين قيمت پايه محصولات پتروشيمي در بورس كالا خواهد بود. به باور كارشناسان بازار سرمايه، اين موضوع درعين حال كه جذابيت‌هاي سرمايه‌گذاري در بورس كالا را افزايش مي‌دهد مي‌تواند موجبات رشد و رونق گروه سهام پتروشيمي‌ها را در بورس اوراق بهادار و فرابورس فراهم كند.

شركت‌هاي پتروشيمي در حال حاضر بزرگ‌ترين گروه فعال در مجموعه بازارسرمايه را تشكيل مي‌دهند و اثر نوسان قيمت سهام اين شركت‌ها بر منحني شاخص بورس غيرقابل اغماض است. اين مصوبه، يكي از مواردي است كه در جلسه هفته گذشته وزراي اقتصاد، صنعت، نفت، رئيس‌كل بانك مركزي، رئيس سازمان بورس، پيشنهاد و پس از موافقت وزارت صنعت، معدن و تجارت، براي اجرا به بورس كالا ابلاغ شد.

وزارت صنعت در ابلاغيه تازه خود تأكيد كرده همه محصولات پتروشيمي بايد در بورس كالا عرضه شود اين بند از ابلاغيه هم در شفاف‌تر شدن روند بازار محصولات پتروشيمي در بورس كالا اميدآفرين است. شوراي بورس، در نشست هفته گذشته خود مبناي محاسبه قيمت پايه محصولات پتروشيمي در بورس كالا را از ارز مبادله‌اي به ارز آزاد تغيير داد. پيرو اين مصوبه، وزارت صنعت، معدن و تجارت هم در ابلاغيه‌اي خطاب به بورس كالاي ايران بر مصوبه شوراي بورس صحه گذاشت تا اين مصوبه جنبه اجرايي پيدا كند.

ابلاغيه قائم‌مقام وزير صنعت

در ابلاغيه قائم‌مقام وزير صنعت، معدن و تجارت خطاب به مديرعامل بورس كالاي ايران، آمده است: پيرو جلسه شوراي بورس و حسب نظر وزير صنعت، معدن و تجارت مبني بر ايجاد تعادل در عرضه و تقاضاي بازار و جلوگيري از دلالي و واسطه‌گري و ملاحظه درصدي تخفيف براي مصرف‌كنندگان داخلي محصولات پتروشيمي، قيمت پايه محصولات پتروشيمي در بورس كالاي ايران براساس فرمول زير تعيين مي‌شود؛ معادل ريالي ارز آزاد ضرب‌در 95درصد ضرب‌در ميانگين قيمت فوب خليج‌فارس = قيمت پايه در بورس.
در اين ابلاغيه آمده است:

با توجه به تعديل نرخ‌هاي پايه و همچنين به‌منظور رصد كردن مداوم بازار و تأمين نياز داخلي، همه توليدكنندگان محصولات پتروشيمي، اعم از دولتي و خصوصي موظف هستند همه محصولات خود را از طريق بورس كالا عرضه كنند. در تبصره اين ابلاغيه آمده است: درصورتي كه محصولات عرضه شده در بورس كالا در 2مرحله متوالي عرضه به فروش نرسد، واحد عرضه‌كننده مجاز است به همان ميزان كه فروش نرفته، در خارج از بورس به فروش رساند.

کد خبر 264750

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha