سه‌شنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۶
۰ نفر

اصغر اصغری: ماه مبارک رمضان را از آن جهت بهار قرآن نامیده‌اند که فضیلت قرائت و قرابت با این کتاب آسمانی هزاران برابر ماه‌های دیگر است.

وقت خوب قـرآن

اصلا واژه قرآن يعني خواندني، يعني كتابي كه براي خواندن و‌ انديشيدن از مرتبه‌اي والا به زمين ما نازل شده و در اختيارمان قرار گرفته است. حالا به واقع فرصتي طلايي دست داده كه در اين روزها و شب‌ها دل بسپاريم به آيه‌هاي وحي و پاسخ‌مان را از درون واژه‌هاي نوراني آن بجوييم. اما قرائت كتابي كه نام «خواندني» را برايش برگزيده‌اند نبايد اين قدرها هم سخت باشد. هر چقدر هم كه فرصت‌مان ‌اندك باشد و هر چه كه سوادمان تعريفي نداشته باشد باز راهي پيدا مي‌شود؛ راهي كه شما را تا سرمنزل مقصود برساند و خواندن كتاب خدا را برايتان آسان كند. با ما در اين گزارش همراه شويد و روش‌هاي ساده آموختن خواندن قرآن را بياموزيد.

كتاب‌هاي قرآني

اگر به كلاس‌هاي آموزش قرآن‌كريم دسترسي نداريد نگران نشويد چرا كه مباحث مطرح شده در اين كلاس‌ها را مي‌توانيد از كتاب‌هاي مناسب علم قرائت آموزش ببينيد. خوبي استفاده از كتاب‌هاي آموزش روخواني و روانخواني قرآن اين است كه مباحث مختلف را به‌صورت مجزا و كاملا تشريحي بيان مي‌كنند و مثال‌هاي فراواني براي هر بخش مطرح مي‌سازند. در حال حاضر ۲ كتاب بسيار معروف «حليه‌القرآن» و «روخواني و روانخواني نور» براي شما كه مي‌خواهيد قرآن را راحت‌تر تلاوت كنيد مناسب خواهد بود. كتاب حليه‌القرآن توسط استاد سيدمحسن موسوي بلده نگارش و در ۲ سطح به چاپ رسيده كه سطح يك آن بيشتر به مباحث روخواني و روانخواني مي‌پردازد. كتاب نور هم توسط ۲ استاد بزرگوار محمد خواجوي و احمد حاجي شريف به رشته تحرير درآمده است. البته كتاب نور كمي‌امروزي‌تر و درك مفاهيم آن آسان‌تر است. اما كتاب حيله القرآن جامع‌تر و حاوي مثال‌هاي بيشتري است.

قلم هوشمند قرآني

چند سالي مي‌شود كه محصولي به نام قلم هوشمند قرآني وارد بازار محصولات فرهنگي شده تا خواندن قرآن را براي همه آسان‌تر كند. اين قلم هوشمند به حسگرهاي ويژه‌اي مجهز شده‌ كه به محض قرار گرفتن نوك آن روي صفحه قرآن، به راحتي كدهاي مخفي آن قسمت را شناسايي مي‌كند و آيه را براي شما مي‌خواند. با استفاده از قلم‌ هوشمند قرآني به راحتي مي‌توانيد تلاوت سوره‌هاي مختلف قرآن را بشنويد و سپس آن را تكرار كنيد. با اين روش روخواني و روانخواني شما تقويت مي‌شود. معمولا قلم‌هاي هوشمند همراه با قرآن ويژه خودشان در يك بسته عرضه مي‌شوند و قيمت مناسبي دارند. قلم هوشمند قرآني براي آن دسته از مخاطبان كتاب وحي كه به استاد دسترسي ندارند اما مقدمات قرائت را مي‌دانند توصيه مي‌شود. در حال حاضر مؤسسه قرآني بصير پيشرفته‌ترين نوع اين قلم‌ها را وارد بازار كرده است. قيمت انواع مختلف اين قلم‌ها با توجه به امكاناتشان از ۱۰۰ هزار تا ۲۰۰‌هزار تومان است.

نرم‌افزارهاي قرآني

اين روزها كافي است سري به نمايشگاه بين‌المللي قرآن‌كريم بزنيد تا با انبوه نرم‌افزارهاي آموزش عمومي‌ و تخصصي قرآن‌كريم آشنا شويد. از مزيت‌هاي مهم نرم‌افزارهاي قرآني مي‌توان به شكل و طراحي جذاب، تشريح همه مباحث روخواني و روانخواني همراه با مثال‌هاي كاربردي، امكان يادگيري كلمات، عبارت‌ها و آيات با پخش سيستم صوتي و تغييرات گرافيكي اشاره كرد. نرم‌افزارهاي قرآني علاوه بر آموزش مباحث روخواني و روانخواني، به‌راحتي مي‌توانند علم تجويد و مباحث مربوط به صوت و لحن را نيز به كاربر آموزش دهند. همچنين علاقه‌مندان مي‌توانند صداي قاريان مختلف داخلي و خارجي را از طريق همين نرم‌افزارها بشنوند و يك تمرين جدي همراه با آنها داشته باشند. امكان قرائت يك آيه با تكرار هم باعث مي‌شود تا شما روخواني و روانخواني بخش‌هاي مختلف را با تسلط پيش ببريد. از معروف‌ترين نرم‌افزارهاي آموزش قرآن‌كريم مي‌توان به الرحمن، الانوار، ذكر و بشارت اشاره كرد.

هميشه همراه قرآني

گوشي تلفن همراه علاوه بر كاربردهاي فراواني كه مي‌تواند داشته باشد، اين قابليت را هم دارد كه شما را بيشتر با كتاب وحي مأنوس سازد. براي اين كار بايد يكي از نرم‌افزارهاي قرائت قرآن‌كريم را روي گوشي‌تان نصب كنيد و همه آيه‌هاي نوراني را هميشه همراه‌تان داشته باشيد. امروزه نرم‌افزارهاي قرآني متعددي براي گوشي‌هاي تلفن همراه طراحي و ارائه شده‌اند كه بيشترشان روي مباحث روخواني و روانخواني تأكيد دارند. نكته جالب اينكه نرم‌افزارهاي موبايلي قرآن به‌طور رايگان و به راحتي در دسترس شما هستند. نرم‌افزار مبين، يكي از معروف‌ترين و پرطرفدارترين نرم‌افزارهاي موبايلي و قرآني است. اين نرم‌افزار به همراه‌ترجمه فارسي و كتاب تفسير، امكان مطالعه و قرائت قرآن را برايتان فراهم مي‌آورد. اين نرم‌افزار در گوشي‌هاي‌اندرويد 2.2و بالاتر و همچنين آيفون‌ها قابل اجراست و تنها 7مگابايت از فضاي تلفن همراه‌تان را به‌خود اختصاص مي‌دهد.

سايت‌هاي قرآني

دنياي مجازي اينترنت با گستردگي خاص خود اين فرصت را در اختيار شما قرار مي‌دهد تا بتوانيد به راحتي به دروس مربوط به روخواني، روانخواني و تجويد قرآن‌كريم دسترسي پيدا كنيد. در حال حاضر، ده‌ها سايت تخصصي آموزش قرآن‌كريم در كشورمان فعال هستند كه هر كدام با روش خاص خودشان مطالب را طبقه‌بندي كرده و با مثال‌هاي شيوا كار را برايتان آسان مي‌كنند. شهر مجازي قرآن‌كريم به آدرس quranct. ir يكي از همين سايت‌هاست كه شما را از مرحله مقدماتي تا پيشرفته همراهي مي‌كند. همچنين مطالب آموزشي سايت اينترنتي basaer. ir و سايت samenquran.ir براي آموزش اصول تلاوت قرآن و مفاهيم آن ويژه كودكان و نوجوانان طراحي شده است. اما پر و پيمان‌ترين سايت اينترنتي آموزش قرآن telavat. com است. اين سايت متعلق به سازمان دارالقران الكريم است. در اين سايت مطالب هر بخش روخواني، روانخواني و تجويد به‌صورت مجزا و با روشي آسان به مخاطبان آموزش داده مي‌شود. در هر بخش از اين سايت 4درس به‌صورت مستمر ارائه مي‌شود و در بخش پنجم، ارزشيابي مطالب آموزش داده شده با پرسش چند سؤال مطرح مي‌شود.

پله پله تا ملاقات نور

حالا كه تصميم گرفته‌ايد در همين‌ماه مبارك رمضان كار روخواني و روانخواني قرآن را دنبال كنيد بهتر است به چند نكته مهم هم توجه داشته باشيد. با رعايت اين نكات مي‌توانيد يك‌ماه پربركت واقعي و اندوخته‌اي علمي داشته باشيد و بيشتر با قرآن مانوس شويد.

1- پيوسته حركت كنيد: اگر به‌دنبال قرآن‌آموزي هستيد به ياد داشته باشيد كه اين امر مستلزم پيگيري فراوان و مستمر و تمرينات منظم است. در طول روز يا هفته فرصت‌هاي مشخصي را براي يادگيري قرآن اختصاص دهيد و به آن پايبند باشيد.

2- پله پله جلو برويد: مباحث مربوط به روخواني، روانخواني و تجويد قرآن كريم هر كدام به‌صورت مستقل آموزش داده مي‌شود. هر درس را به خوبي فرابگيريد و تا مثال‌ها و تمرين‌هاي آن را كامل انجام نداده‌ايد سراغ درس جديد نرويد.

3- شنيداري و ديداري: يكي از بهترين روش‌هاي آموزش روخواني و روانخواني قرآن اين است كه همزمان آيه‌ها را ببينيد و بشنويد. اين كار باعث مي‌شود تا شكل واژه‌ها همراه با صدايشان در ذهن‌تان باقي بماند.

4- قرآن استاندارد: داشتن يك قرآن خوش خط يا قرآني كه شما با نوع خط آن راحت هستيد كار آموزش آيات وحي را راحت‌تر مي‌كند. از آنجا كه خط «عثمان طه» به‌عنوان خط بين‌المللي قرآن پذيرفته شده، بهتر است تمرينات‌تان را روي همين خط شروع كنيد.

5- قرائت در جمع: معمولا جلسات مختلف روخواني و قرائت قرآن در محله‌هاي مختلف مخصوصا در اين‌ماه مبارك برگزار مي‌شود. اگر فرصت داريد حتما سري به اين جلسه‌ها بزنيد و تلاوت در جمع را تجربه كنيد.

6- شما بهترين مردمان شويد: اگر امكان خواندن قرآن برايتان ميسر نيست يا به هر دليلي امكان يادگيري قرآن را نداريد تا مي‌توانيد گوش‌تان را به آيه‌هاي وحي بسپاريد. در روايات آمده هر كه يك حرف از كتاب خدا را بدون آنكه بخواند، گوش دهد يك حسنه براي او نوشته مي‌شود و يك درجه بالا مي‌رود. حديث معروف پيامبر(ص) هم در اين‌باره ختم كلام است كه فرمود: بهترين امت من كساني‌اند كه قرآن را ياد مي‌گيرند و آن را به ديگران آموزش مي‌دهند.

 

کد خبر 264454

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha