سه‌شنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: گروهی از محققان با همراهیی دانشمندی ایرانی موفق به ارائه سیستم انتقال دارویی شده‌اند که می‌تواند با هدفگیری سلول‌های سرطانی داخل استخوان، از سرعت گسترش بیماری در استخوان‌های بیمار بکاهد.

امید فرخزاد

اميد فرخزاد، رئيس لابراتوار نانوپزشكي و زيست‌مواد بيمارستان بيرگام و زنان، BWH، به همراه گروهي از محققان موسسه سرطاني دانا-فاربر با به‌كار گرفتن فناوري‌هاي نانوپزشكي موفق به ابداع سيستم انتقال دارويي شده‌اند كه مي‌تواند سلول‌هاي سرطاني درون بافت استخوان را با دقت نشانه‌گيري كرده و هدف قرار دهد و در عين‌حال به استحكام استخوان افزوده و از كاهش حجم آن تحت تاثير فرسايش ناشي از سرطان جلوگيري مي‌كند.

به گفته آرچانا سوامي از محققان BWH استخوان محيطي مناسب براي رشد سلول‌هاي سرطاني است كه مي‌توانند در دوران گسترش بيماري خود را از ديگر اندام‌هاي بدن به استخوان رسانده در آن پراكنده شوند. اما سيستم نانوذرات هدف‌گيري‌شده جديد مي‌تواند به صورت انتخابي ريزمحيط استخواني را هدف گرفته و داروهاي درماني را به شكلي كنترل شده آزاد ساخته و از گسترش بيماري در استخوان جلوگيري كند.

اين سيستم درحالي ارائه شده‌است كه به گفته محققان تعداد گزينه‌هاي درماني براي سرطان‌هاي استخواني بسيار محدود است. اين نانوذرات از تركيبي از پليمرهاي زيست‌تجزيه‌پذير و آلندرونات،‌ نوعي عامل درماني مجاز كه به گروه بيس‌فسفونات دارويي تعلق دارند، ساخته شده‌اند. بيس‌فسفونات‌ها داراي پيوند كلسيمي هستند و بزرگترين ذخيره كلسيم بدن انسان نيز استخوان‌ها هستند،‌ از اين رو تراكم اين ماده در استخوان‌هاي بدن زياد است.

نانوذرات كه با سطحي از آلندرونات پوشانده شده‌اند، مي‌توانند درون استخوان انسان جاي گرفته و داروهايي كه به همراه دارند را آزاد كرده و تومورها را نابود كنند و در عين حال رشد نسوج سالم استخوان را بهبود ببخشند.

اين سيستم جديد روي موشي مبتلا به نوعي سرطان استخوان با نام ميلوماي مالتيپل يا چندگانه مورد آزمايش قرار گرفت. ابتدا موش دوره پيش‌درماني را با دريافت نانوذرات حاوي داروي ضد‌سرطان پشت گذاشت و سپس سلول‌هاي ميلوما به جاندار تزريق شد. اين درمان منجر به كاهش سرعت گسترش سرطان و افزايش طول عمر موش شد و علاوه بر‌آن، حجم و استحكام استخوان‌هاي موش نيز به واسطه اين تكنيك درماني افزايش يافت.

اميد فرخزاد رئيس لابراتوار نانوپزشكي و زيست‌مواد BWH و از محققان ارشد اين پروژه مي‌گويد اين يافته‌ها نشان مي‌دهند سيستم درماني نانوذرات ضدسرطان هدف‌گيري شده شيوه‌اي نوين براي انتقال حجمي مشخص و متمركز از دارو به شيوه‌اي كنترل شده و هدفمند است كه مي‌تواند از گسترش و رشد بيشتر تومورها ممانعت كند. رويكردي كه مي‌تواند در درمان متاستاز استخوان كه در 60 تا 80 درصد از بيماران سرطاني رواج دارد، كاربرد داشته و مالتيپل ميلوما را در مراحل اوليه‌اش درمان كند.

ايرنه گوبريال از موسسه سرتان دانا-فابر نيز مي‌گويد اين نتايج نشان از قابليت هدف‌گيري مغز استخوان در به‌تاخير انداختن متاستاز استخواني دارد؛ سيستمي كه مي‌تواند مسير توليد درمان‌هاي باليني مبتلايان به سرطان‌هاي استخواني و مبتلايان به سرطان‌هايي كه در معرض ابتلا به متاستاز استخواني هستند،‌ هموار سازد.

کد خبر 264438

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha