دوشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۶:۴۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: نتایج پژوهشی جدید نشان می‌دهد سرطان افراد مرفه و فقیر را با درصدی مشابه تحت تاثیر خود قرار می‌دهد، اما نوع این سرطان‌ها متفاوت است: فقیرها به انواع مرگبارتر مبتلا می‌شوند.

سرطان

براساس گزارش تايم، در اين مطالعه كه نتايج آن در نشريه انجمن سرطان آمريكا منتشر شده است، ميزان ابتلاي 39 نوع سرطان در مناطق مختلف شهر لس‌آنجلس مورد بررسي قرار گرفت. محققان دريافتند ميزان ابتلا و مرگ ناشي از سرطان‌هاي ريه، رحم، روده، دهان و كبد در مناطق فقيرنشين بالاتر از مناطق ثروتمند است درحالي‌كه در مناطق مرفه ميزان ابتلا به سرطان‌هاي سينه، پروستات، تيروئيد و پوست بالاتر است. 14 سرطان كه ابتلا به آنها با فقر در ارتباط است از درصد مرگباري 107.7 در هر 100 هزار نفر برخوردارند، درحالي كه شدت مرگباري سرطان‌هاي مرتبط با ثروتمندان 68.9 درصد محاسبه شده‌است.

به گفته فرانسيس بوسكو، يكي از محققان اين پروژه،‌ سرطان‌هاي مرتبط با فقر از شيوع كمتر و مرگباري بيشتري برخوردارند و در مقابل سرطان‌هاي مرتبط با تمول از شيوع بيشتر برخوردارند و كمتر جان افراد را مي‌گيرند. به گفته محققان، در روند ابتلا به سرطان، احتمال مرگ افراد فقير دراثر ابتلا به اين بيماري بيشتر از افراد ثروتمند است.

دليل اين تفاوت هنوز مشخص نيست اما دانشمندان دريافته‌اند دليل ابتلا به سرطان‌هاي مرگبارتر در مناطق فقير‌نشين با عوامل پرخطر رفتاري مانند مصرف سيگار، الكل، مواد مخدر و رژيم غذايي نامناسب در ارتباطند. همچنين در مناطق مرفه ميزان ابتلا به سرطان‌هاي بدون نشانه از قبيل سرطان پوست، تيروئيد و پروستات آمار بالايي دارد،‌بيماري‌هايي كه تشخيص آنها به تكنولوژي‌هاي پيشرفته پزشكي نياز دارد.

از آنجايي كه افراد ثروتمند دسترسي بيشتر و راحت‌تري به تجهيزات تشخيص و درمان در مراحل اوليه بيماري را دارند، دانشمندان گمان مي‌برند اين افراد نسبت به فقرا شانس نجات بيشتري از چنگال سرطان دارند و به اين شكل آمار مرگ ناشي از اين بيماري در مناطق ثروتمند كاهش پيدا كرده‌است.

 

 

کد خبر 261282

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha