مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: محقق واحد علوم و تحقیقات در حال ساخت حسگری است که نصب آن روی خودرو، مانع جذب آلایندگی‌ها می‌شود.

به گزارش ایرنا، سامیار اسفندیاری گفت: درتحقیقاتی توانستیم از ترکیب دی‌اکسید تیتانیوم و تیتانات کبالت که هر دو خواص الکتریکی خوبی دارند، پودری را تولید کنیم که در نهایت از این پودر به ساخت قطعه یا حسگری قابل نصب بر روی خودرو برسیم.

وی با بیان این مطلب که دی اکسید تیتانیوم یکی از مواد بسیار ارزشمندی است که به سبب غیرسمی بودن آن در صنایع مختلفی مانند رنگدانه‌های سرامیکی، حسگرها و صنایع آرایشی و بهداشتی مورد استفاده قرار می‌گیرند، گفت: دی اکسید تیتانیوم و تیتانات کبالت از خانواده سرامیک‌ها به شمار می‌روند و از ترکیب این مواد، پودری با خاصیت خود تمیزشوندگی ایجاد می‌شود که تاکنون چنین ترکیبی با این خصوصیت تولید نشده است.

این حسگر به اندازه یک بند انگشت است و می‌تواند بر عدم جذب آلایندگی‌های هوا بر روی حسگر خودرو تاثیرگذار باشد.

اسفندیاری با بیان این که علاوه بر خاصیت فیزیکی و الکتریکی، خاصیت خودتمیزشوندگی این ماده سرامیکی باعث شده تا از ارزش دو چندانی برخوردار شود، یادآور شد: در این پژوهش ماده سرامیکی به اسم تیتانات کبالت به ماده اولیه اضافه و نانو کامپوزیتی ساخته شد که هم خواص الکتریکی و هم خاصیت خودتمیزشوندگی دارد.

از آنجا که تیتانات کبالت به طور وسیع برای ساخت حسگرهای گازی مورد استفاده قرار می‌گیرد، تصمیم بر آن شد تا با ترکیبی جدید و ساخت نانو کامپوزیتی که دارای دو جز تیتانات کبالت و دی اکسید تیتانیوم می‌باشد، به بررسی خواص الکتریکی و خودتمیزشوندگی آن بپردازیم.

اسفندیاری با بیان این که تاکنون تقریبا 60 درصد کار تولید حسگر پیش رفته است، ابراز امیدواری کرد به زودی به تولید حسگر برسیم.

بعد از سنتز و ساخت نانوکامپوزیت نانو تیتانات کبالت و دی اکسید تیتانیوم و آزمایشات متعدد مشخص شد که طبق فرمولاسیون بهینه به دست آمده، این نانو کامپوزیت نه تنها خاصیت الکتریکی خوبی از خود به عنوان یک نیمه رسانا بروز می‌دهد بلکه خاصیت خودتمیزشوندگی قابل قبولی نیز دارد.

اسفندیاری تصریح کرد: بدین ترتیب می‌توان در آینده‌ای نه چندان دور حسگر گازی خودتمیزشونده‌ای ساخت تا علاوه بر آن که به عنوان یک حسگر گازی در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد، به سبب خاصیت خودتمیزشوندگی طول عمر و کارایی بیش‌تری داشته باشد. 

کد خبر 264425

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha