کاهش ۱۰درصدی قیمت سفر به عتبات، اعزام زائران فقط از طریق هوایی به نجف، آغاز دور جدید نام‌نویسی عتبات از ۱۰تیر و تعلق سود ۱۷درصدی به سپرده‌های حج، مهم‌ترین خبرهایی بود که رئیس سازمان حج و زیارت در جمع خبرنگاران اعلام کرد.

عتبات عالیات


سعيد اوحدي با بيان اينكه براي تأمين امنيت زائران ايراني تمامي پروازها از بغداد به نجف و سفر به كاظمين حدف شده و اعزام عتبات فعلا به‌صورت هوايي خواهد بود، گفت: دور جديد نام‌نويسي از 10تير آغاز و اعزام‌ها نيز از نيمه دوم‌ماه رمضان انجام مي‌شود. هم‌اكنون مشكلي براي اعزام هوايي زائران وجود ندارد و مسير كربلا و نجف در امنيت كامل است. تا زماني هم كه امنيت اعزام‌هاي زميني به‌صورت صد‌درصد تضمين نشود اعزام‌هاي زميني انجام نمي‌شود.

كاهش قيمت سفر به عتبات

اوحدي همچنين از كاهش 10درصدي قيمت و سفرهاي 12 روزه خبر داد و افزود: در دوره قبل قيمت اعزام‌هاي هوايي يك ميليون و 223هزار تومان تا يك ميليون و 433هزار تومان بود كه در دوره جديد قيمت‌ها به يك ميليون و 130هزار تومان تا يك ميليون و 312هزار تومان كاهش پيدا كرده است. براي سفرهاي‌ماه رمضان نيز بسته ويژه‌اي تعريف شده كه 20تا 25درصد قيمت‌ها كاهش پيدا مي‌كند كه آن نيز به‌دليل شرايط امنيتي و شرايط فصلي كشور عراق است. همچنين سفرهاي 2و 3روزه به عتبات قطعي شده كه به‌زودي جزئيات آن اعلام مي‌شود.

وي دليل لغو سفر دريايي به عتبات را نيز اختلاف نظر در مورد هزينه اين سفر دانست و گفت: اعزام‌هاي دريايي يكي از ظرفيت‌هاي خوب اعزام به عتبات است. شركت كشتيراني والفجر اگر قيمت‌هاي خود را تعديل كند اين سفرها دوباره آغاز مي‌شود. پيشنهاد ما 90و قيمت كشتيراني والفجر 180هزار تومان است كه اميدواريم بتوانيم اين قيمت را به هم نزديك كرده و اعزام دريايي را انجام دهيم. رئيس سازمان حج و زيارت در پاسخ به پرسش همشهري درباره تأخير در پرواز‌هاي عتبات و اختلاف قيمت دفاتر مسافرتي كه درجه برابر دارند، گفت امسال قرارداد سازمان حج و زيارت و شركت شمسا تنظيم و به امضا رسيد و اميدواريم با هماهنگي‌هاي انجام شده مشكل قيمت‌ها حل شود و شاهد چنين مسائلي نباشيم. ما نيز نگران تأخير پروازها در عتبات و عمره هستيم، زيرا زائران كلافه مي‌شوند و مشكلات ديگري هم بروز مي‌كند. در آخرين سميناري كه هفته گذشته برگزار شد نمايندگان شركت‌هاي هواپيمايي حضور داشتند و مقرر شد با بازنگري قراردادها، ميزان جديد خسارت تأخير در پروازها تعيين شود.

بررسي نرخ سود سپرده گذاران حج

رئيس سازمان حج و زيارت همچنين ديگر پرسش همشهري درباره ميزان نرخ سپرده حج تمتع و عمره و دليل تفاوت آن نرخ با سودي كه به ساير سپرده‌ها تعلق مي‌گيرد را اينطور پاسخ داد: سال‌هاي پيش تنها 7درصد سود به سپرده‌هاي حج تعلق مي‌گرفت با پيگيري‌هاي سازمان حج و زيارت ابتدا به 15درصد و هم‌اكنون سود 17درصدي به سپرده‌هاي زائران تمتع و عمره پرداخت مي‌شود. در جلسه‌اي كه با حضور نماينده ولي فقيه و سرپرست حجاج ايراني و رئيس‌كل بانك مركزي برگزار شد درخواست كرديم تا سود سپرده حج بايد مانند سود سپرده‌هاي مردم عادي محاسبه شود و درصد آن افزايش پيدا كند. اميدواريم در نخستين جلسه شوراي‌عالي حج به يك نرخ كارشناسي‌شده دست‌يابيم.

افزايش 63درصدي اعزام عمره‌گزاران

در دوره عمره 93-92حدود 807هزار زائر به سرزمين وحي اعزام شده‌اند كه در مقايسه با دوره قبل 63درصد افزايش يافته است. در دوره قبل 490هزار زائر ايراني به عمره اعزام شدند.

8 ميليون و 100 هزار نفر در صف

تا سال گذشته فقط در پروازهاي تهران فرصت مدينه قبل را داشتيم اما امسال 17 استان مي‌توانند انتخاب كنند كه آيا مايلند مدينه قبل يا بعد باشند.
اكنون 6 ميليون و 800 هزار نفر در صف انتظار عمره و 1 ميليون و 500 هزار نفر نيز در صف انتظار تمتع هستند.
كاروان‌هاي حج تمتع صددرصد بسته شده و پروازهاي زائران از 19ايستگاه پروازي كشور انجام مي‌شود.
در عمره گذشته 490 هزار نفر اعزام شدند كه در مجموع 63درصد افزايش ظرفيت داشتيم. با وجود شيوع كورونا در عربستان، حتي يك نفر از زائران ايراني به اين بيماري مبتلا نشده است.
امسال 3 عدد ساك هم‌اندازه و يك شكل توسط شركت‌هاي هواپيمايي تهيه شده و به‌طور رايگان در اختيار زائران حج تمتع قرار مي‌گيرد كه قيمت آنها 160هزار تومان است.

 

کد خبر 264269

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha