همشهری آنلاین: دانشمندان ناسا از برنامه‌های جدید خود برای ساخت یک تلسکوپ رونمایی کردند که می‌تواند سرنخ‌هایی از امکان وجود حیات بیگانه در سیارات دیگر را در فواصل میلیون‌ها کیلومتری ارائه کند.

فضانوردان برای ساخت بزرگ‌ترین تلسکوپ فضایی جهان به فضا می‌روند

به گزارش ایسنا، تلسکوپ فضایی فناوری پیشرفته دیافراگم بزرگ (Atlast) قوی‌ترین تلسکوپ در جهان خواهد بود و می‌تواند جوهای سیارات و سیستم‌های ستاره‌ای را تا فواصل 30 سال نوری بررسی کند.

امید است این تلسکوپ به ستاره‌شناسان بینش بهتری را در مورد امکان وجود اشکال حیات غیرزمینی در مناطق کشف شده فضا ارائه کند.

برای بررسی این سیارات، تلسکوپ مذکور باید بزرگ‌تر از همه نمونه‌های پیشین و تا چهار برابر بزرگ‌تر از تلسکوپ فضایی 13.5 متری هابل باشد.

درون Atlast یک آینه با قطر 15.8 متر قرار خواهد گرفت که بزرگ‌ترین آینه ساخت دست بشر تا کنون است.

به دلیل اندازه بزرگ این تلسکوپ، هیچ موشکی نخواهد توانست آن را به فضا منتقل کند از این رو، تیمی از کارگران ساختمانی فضانورد توسط موشک اوریون ناسا به منطقه‌ای در فاصله 305 هزار کیلومتری زمین برای مونتاژ آن ارسال خواهند شد.

به گفته محققان، تلسکوپ Atlast برای ستاره‌شناسان امکان کشف حدود 60 سیاره جدید را فراهم کرده و اطلاعاتی را درباره سطح اکسیژن و گازهای دیگر که می‌تواند نشانگر وجود حیات احتمالی باشد، ارائه خواهد کرد.

برای اینکه این تلسکوپ بتواند به سرعت مراحل برنامه‌ریزی شده را پشت سر بگذارد، به نظر می‌رسد که مشارکت جهانی بین همه سازمان‌های فضایی جهان مورد نیاز باشد.

جزئیات این پروژه قرار است در نشست ملی نجوم در پورتسناوث ارائه شود.

کد خبر 263897

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha