چهارشنبه ۴ تیر ۱۳۹۳ - ۰۴:۳۳
۰ نفر

آزاده جعفریان: عصر جمعه ششم تیرماه افتتاحیه‌های مختلفی در نگارخانه‌های تهران برپا می‌شود؛ ازجمله اینکه در نگارخانه‌های آریانا، روژ و هما ۲نمایشگاه و یک رونمایی کتاب انجام خواهد شد.

نگارخانه

نگارخانه آريانا كه چندي است رويكردي موزه - نگارخانه يافته و به ارائه چند دهه آثار بزرگان تجسمي ايران و چاپ كاتالوگ‌هاي رزومه‌اي از آنها همت گماشته، عصر جمعه پيش رو گزيده‌اي از 4دهه نقاشي و طراحي‌هاي منوچهر معتبر را به نمايش مي‌گذارد. اين مهم‌ترين نمايشگاه معتبر به‌شمار مي‌رود كه در آن ٧٠ اثر ارائه مي‌شود. او سال۱۳۱۵ در شيراز متولد شد، در هنرهاي زيبا نقاشي خواند و پس از آن براي ادامه تحصيل راهي نيويورك شد. معتبر كه برنده مدال و ديپلم افتخار از نمايشگاه نقاشان معاصر جهان در موناكو در سال ۶۴ شده، به شكل جدي طراحي را دنبال مي‌كند. او ٤٠ سال پيش بساط نقاشي‌اش را به خيابان‌ها برد تا بتواند بي‌واسطه طراحي كند و به قول خودش با يك مداد و بدون بزك، چهره آدم‌ها را بسازد. صندلي از عناصر ثابت نقاشي‌هاي معتبر است؛ صندلي‌هايي بيشتر خالي كه ذهن را وامي‌دارد به يك غايب بينديشد.

در همين روز كتاب «تاريخچه كامل دوبله به فارسي» در 2جلد مشتمل بر ١٤٤٥ صفحه توسط انتشارت كتاب كوله‌پشتي در نگارخانه روژ رونمايي مي‌شود. اين كتاب بازگوكننده سير تاريخي دوبله فيلم در ايران از شيوه‌هاي ابتدايي و اوليه استفاده از ديلماج‌ها تا دوبله فيلم به فارسي در خارج ازجمله هند، مصر، شوروي، تركيه، ايتاليا، فرانسه، آمريكا و آلمان را شامل مي‌شود. ضمن اينكه دوبله فيلم در ايران در هر دهه از 20 تا 90 را همراه فيلم‌هاي به نمايش درآمده و بهترين نمونه‌هاي دوبله هر سال معرفي مي‌كند. بخش‌ جذاب ديگر كتاب شامل 100دوبله درخشان و 100گوينده برگزيده است كه شناسنامه دوبله فيلم‌ها، معرفي مديران دوبلاژ و گويندگان برگزيده را شامل مي‌شود. اين كتاب حاصل سال‌ها تحقيق احمد ژيرافر است.

ديگر رويداد نگارخانه‌ها در عصر جمعه كلاژهاي كاغذي سيما شاهمرادي در نگارخانه هماست؛ «آينه‌خانه» عنوان اين مجموعه است كه در آنها هنرمند با به‌كار گرفتن شكست تصوير در آينه و شيشه مشجر از طريق خرده‌نماها، به آفرينش معاصر از مينياتور دست يافته است.

 

کد خبر 263746

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha