همشهری آنلاین: یک محقق ایرانی موفق به تولید پارچه‌هایی شده است که در برابر اشعه ماوراء خورشید مقاوم هستند و خاصیت ضد میکروبی و باکتری تا ۹۵ درصد دارند.

به گزارش مهر، لیلا زارعی - محقق و فارغ‌التحصیل رشته فیزیک کاربردی گرایش مواد گفت: طی تحقیقاتی که از سال گذشته در خصوص اثر نانو ذارت بر روی منسوجات صورت گرفت، به فکر تولید منسوجاتی با خاصیت نانویی شدیم تا این منسوجات را ضمن تولید در اختیار عموم مردم نیز قرار دهیم.

برای تولید پارچه‌های نانویی، نانو ذرات اکسید روی و نقره مناسب است که در این پروژه از نانو ذرات اکسید روی بر روی منسوجات استفاده شده چرا که از اکسید نقره به‌صرفه‌تر و کم هزینه‌تر است و همچنین به کار بردن اکسید روی در پارچه‌هایی که در آینده به لباس تبدیل می‌شوند مشکلی برای بدن ایجاد نخواهند کرد.

این محقق درباره خواص نانویی این منسوجات توضیح داد و گفت: استفاده از اکسید روی، خاصیت ضد میکروبی را به پارچه می‌دهد که می‌تواند محیطی را فراهم کند تا در شرایط آلوده از ورود 95 درصد باکتری به پارچه جلوگیری کند.

زارعی در این خصوص اظهار داشت: خاصیت آنتی‌باکتریال پارچه‌های نانویی بیشتر می‌تواند مورد توجه صنایع پزشکی، بهداشتی درمانی و همچنین صنایع نظامی قرار بگیرد.

این محقق خاصیت دیگر استفاده نانو ذرات اکسید روی در پارچه را مقاوم بودن در برابر اشعه ماوراء بنفش خورشید دانست و گفت: استفاده از نانوذرات اکسید روی در پارچه علاوه بر خواص آنتی باکتریال، قابلیت محافظت 70 درصدی از بدن در برابر اشعه ماوراء بنفش خورشید را دارد که همین می‌تواند دلیل پیشگیری از سرطان پوست ناشی از این اشعه برای افراد باشد.

البته این پارچه‌هایی که نانوذرات اکسید روی در آنها به کاربرده برده شده است، خاصیت نسوز یا دیرسوز دارند که می‌تواند برای لباس آتش‌نشان‌ها نیز مناسب باشد.

تولید پارچه با استفاده از نانو ذرات اکسید روی هنوز در مرحله آزمایشگاهی است و امیدواریم که بتوانیم این پارچه‌ها را به تولید انبوه برسانیم.

کد خبر 263641

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha