سه‌شنبه ۳ تیر ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: صورت زنی که مدعی است در نتیجه پرتودرمانی برای سرطان دچار بدشکلی صورت شده است، در یک عمل جراحی ۲۴ ساعته رایگان در آمریکا ترمیم خواهد شد.

به گزارش ای بی سی لسیا کوتلوسکایای 30 ساله ده سال پیش در زادگاهش قراقستان در یک مسابقه بسکتبال در حال بازی بود که یکی از تماشاگران به طور تصادفی ضربه‌ای به فکش زد. به دنبال این ضربه تورمی مداوم در فک او به وجود آمد، پزشکان با تشخیص سرطان او را تحت دوره‌های طولانی پرتودرمانی قرار دادند که در نتیجه آن توانایی غذا خوردن و صحبت کردنش دچار اختلال شد.

لسیا در نتیجه درمانی برای توموری که هرگز وجود نداشت به وزن 40 کیلوگرم رسید، شغلش و شوهرش را از دست داد و نهایتا بی‌خانمان شد.

او متقاعد شده بود که دچار سرطان پیشرفته است تا اینکه پسرعمویش اسنیک که ساکن آمریکا بود او را در سال 2012 پیدا کرد. این دو پیش از فروپاشی اتحاد شوروی با هم در اوکراین بزرگ شده بودند اما از سال 1986 به بعد یکدیگر را ندیده بودند.

لسیا به کمک اسنیک همراه پسر شش ساله‌اش در سال 2013 به ایالت کنتاکی آمریکا آمد و پزشکان در بیمارستان دانشگاه لوئیزویل درمان او را به عهده گرفتند. پزشکان پاییز سال پیش دو جراحی مقدماتی روی انجام دادند تا پوست دور فک لسیا را بکشند تا بتواند از آن برای بازسازی صورتش استفاده کنند.

دکتر جارود لیتل جراح ترمیمی از پزشکان دانشگاه لوئیزویل که قرار است این عمل جراحی چندمیلیون دلاری را به رایگان انجام دهد، می‌گوید: «ما بیماران بسیاری با چنین مشکلاتی برخورد داریم، اما مورد لسیا یکی از بدترین موارد است.»

به گفته دکتر لیتل لسیا فقط می‌تواند حدود یک میلی‌متر دهانش را باز کند و توانایی جویدن غذا را هم ندارد. لسیا برای غدا خوردن مجبور است که غذا را تکه تکه کند و آن را پشت دندان‌هایش بگذارد و شیره آن را بمکد.

دکتر لیتل درباره بیماری اولیه لسیا می‌گوید: «او احتمال دچار یک کیست خوش‌خیم استخوان فک بوده است که بسیاری از افراد مبتلا به آن هستند و در محل کیست استخوان شکننده است. ضربه وارد شده به فک لسیا باعث شکستگی فکش شده است. بعد پزشکان کیست او را کشف کرده‌ و از آن نمونه‌برداری کرده‌اند. اگر اگر تجربه زیادی در مورد کیست‌های فکی نداشته باشید، یا آسیب‌شناس در این مورد اطلاعات کافی نداشته باشد، ممکن است در بررسی میکروسکوپی اشتباها تشخیص سرطان را بدهد.»

به گفته دکتر لیتل درون دهان، فک و بیرون گونه و گردن لسیا به شدت تحت پرتودرمانی قرار گرفته است و مقدار زیادی از بافت‌ها مرده‌اند. او سوراخی در گونه‌اش دارد و تقریبا چیزی از استخوان فکش باقی نمانده است.

در عمل جراحی دکتر لیتل قرار است بر روی لسیا انجام دهد، بافت‌های مرده برداشته می‌شود، بعد بخشی از استخوان ساق او برداشته و به صورتش پیوند زده خواهد شد. از پوست و رگ‌های خونی متصل به استخوان برای ساختن پوشش درونی دهان استفاده خواهد شد و استخوان برش داده می‌شود تا با پیچ و یک صفحه تیتانیومی از آن فک جدیدی ساخته شود.

انتظار می‌رود که لسیا سه هفته در بیمارستان بستری شود و به گفته دکتر لیتل 72 ساعت اول به علت خطر سکته مغزی، حساس خواهد بود.

Lessya Kotelevskaya۲

به گفته اسنیک آسیب اولیه به فک لسیا کوتلوسکایا هنگامی رخ داد که ۱۹ ساله، متاهل و باردار بود. پزشکش در قزاقستان متقاعد شده بود که او دچار سرطان است و دستور انجام پرتودرمانی را داده بود.

اسنیک مدعی است که پزشکان علاوه بر دستور انجام پرتودرمانی شدید، جنین لسیا را هم بدون رضایتش سقط کرده بودند.

به لسیا گفته شده بود که یک تا سه ماه بیشتر زنده نخواهد ماند، اما او زنده ماند و دوباره باردار شد. پزشکان به او توصیه کردند که با توجه سرطان پیشرفته‌اش جنین را سقط کند.

در همین هنگام اسنیک که برای گزیز از فاحعه اتمی چرنوبیل به کنتاکی آمریکا نقل مکان کرده بود شروع به جستجوی لسیا و بقیه اعضای خانواده‌اش کرد. او در سال ۲۰۱۲ توانست از طریق یک سایت روسی مشابه classmate.com که عکس‌های خواهر لسیا در آن پست شده بود، بستگان آشنایش را شناسایی کرد. او در تماس‌های بعدیش با بستگانش از مشکل لسیا خبردار شد و چند باری به اوکراین بازگشت و او را به نزد دکتری برد که به آنها گفت لسیا اصلا سرطان نداشته است.

اسنیک که در لوئیزویل آرایشگاه دارد، و از یکی از زنان مراجعش که همسر یک دکتر بود شنید که همکاران شوهرش در دانشگاه لوئیزویل ممکن است بتوانند به لسیا کمک کنند. و به این ترتیب بود که امکان عمل جراحی او فراهم شد.

دکتر لیتل می‌گوید هنگامی که قصه غمبار زندگی لسیا را شنید بلافاصله تقاضای کمک به او را پذیرفت.

او می‌گوید: «جراحی پلاستیک را معمولا با اعمال زیبایی مربوط می‌دانند، اما جراحی ترمیمی بخش دیگری از جراحی پلاستیک است که من پس از کالج ۱۱ سال را صرف تعلیم‌دیدن برای آن کرده‌ام. درمان چنین بیمارانی است که صرف چنین مدتی برای این تخصص را ازرشمند می‌کند.»

کد خبر 263591

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha