همشهری آنلاین: مسابقات جام جهانی فوتبال با شکوه زیادی در برزیل در حال برگزاری است. بسیاری از تحلیلگران و موسسات مشاوره در جریان برگزاری این رویداد که یکی از پر طرفدارترین بازی‌های ورزشی در جهان است، تحلیل‌هایی درباره تأثیرات منفی آن در رشد اقتصادی بیان کرده‌اند.

world cup

آنها با انتشار داده‌هایی مدعی شده اند که به علت تمرکز مردم به مسابقات جام جهانی فوتبال، بازدهی کاری پایین می‌آید. برای نمونه، این موسسات علت خسارت 160 میلیون دلاری شرکت‌های انگلیسی را زمان جام جهانی 2006 آلمان و کاهش 121 میلیون دلاری میزان تولید اقتصادی در آمریکا را نیز سال 2010 و برابر با المپیک لندن اعلام کرده‌اند.

با این حال، بسیاری از کارشناسان می‌گویند: این گزارش‌ها از ارزش علمی برخوردار نیستند، زیرا بیشتر موضوعات آنها حدس و تخمین است که افکار عمومی را منحرف می‌کند.

برای نمونه، در این گزارش‌ها مدعی شده‌اند کارایی کارمندان در آخرین ساعت کار با کارایی متوسط در سه ساعت آغاز کار برابر است، اما این در حقیقت درست نیست. هنگامی که کارمندان به دلایل گوناگونی کارهای خود را انجام نداده، در آخرین ساعات کار خود برای انجام آنها تلاش بیشتری خواهند کرد.

افزون بر این، نمی‌توان تنها با در نظر داشتن عامل کاهش ارزش مادی و میزان تولید، تماشای جام جهانی را یک فعالیت منفی ارزیابی کرد و باعث انحراف افکار عمومی شد. حتی از زاویه اقتصاد خالص هم، تصمیم یک کارمند درباره تماشای جام جهانی سودهای فرعی برای یک شرکت در بر دارد.

جام جهانی فوتبال یکی از رویدادهای با شکوه ورزشی جهان به شمار می‌رود و برابری انسان‌ها را نشان می‌دهد، به خصوص که در جهان امروزی، رویدادهای کمی وجود دارند که نشان می‌دهد مردم در یک رویداد جهانی در شادی‌ها و غم‌ها با یکدیگر شریک می‌شوند.

نادیده گرفتن ارزش معنوی این رویداد کاملاً غیر مسئولانه بوده و کوته بینی افرادی را در جهت افزایش کوتاه مدت میزان تولید و تفکیک ساختار اجتماعی نفرت انگیز را نشان می‌دهد.

کد خبر 263413

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha