یکشنبه ۱ تیر ۱۳۹۳ - ۱۷:۳۸
۰ نفر

محمد کرباسی: شبه نظامیان داعش با نیروهای پارتیزانی خود همچنان با وجود تشکیل گروه‌های مقاومت مردمی در حال پیشروی در عراق هستند.

عراق

گفته مي‌شود كه شهر رطبه در 150كيلومتري شرق مرز اردن هم به تصرف اين گروه در آمده است. تصرف اين شهر پس از حمله به شهرهاي راوه و عنه صورت مي‌گيرد كه به‌دنبال عقب نشيني تاكتيكي ارتش عراق صورت گرفت. شهر قائم كه در نقطه حساس مرزي ميان عراق و سوريه قرار دارد هم گفته مي‌شود به تصرف نيروهاي داعش درآمده است. تصرف ناگهاني شهرهاي عراق خيلي‌ها را شگفت زده كرد.

اما چه شد كه نيروهاي داعش به راحتي توانستند راه خود را تا نزديكي پايتخت عراق باز كنند ؟ گفته مي‌شود در موصل حدود 150هزار نيروي امنيتي شهر را در مقابل حدود هزار تا 2هزار نيروي داعش رها كردند. نوري مالكي نخست‌وزير عراق هم به تازگي 4مقام ارشد ارتش را بركنار كرد و از محاكمه و پيگرد فرماندهاني خبر داد كه به وظايف خود عمل نكردند. بعد از حمله نيروهاي ائتلاف به رهبري آمريكا به عراق ارتش اين كشور از هم پاشيد و قانون بعثي‌زدايي در دوران زمامداري پل برمر حاكم آمريكايي عراق تصويب شد.

آمريكايي‌ها مي‌گويند در دوران بازسازي عراق 2/20ميليارد دلار براي تجهيز و آموزش ارتش عراق هزينه كرده‌اند اما حالا اين سؤال را خود آمريكايي‌ها هم دارند كه اين پول در واقع صرف چه چيزي شده است؟ در مقطعي كه حملات القاعده در شهرهاي عراق افزايش پيدا كرد گروه‌هاي شبه‌نظامي سني موسوم به بيداري از نيروهاي سني تشكيل شدند و بعدها همين نيروها توسط آمريكايي‌ها وارد ارتش عراق شدند. تعداد نيروهاي فعال ارتش عراق در حال حاضر 271هزار و 500افسر و سرباز در كنار 528هزار و 500نيروي ذخيره است.

بودجه ارتش 17.9ميليارد دلار يا 8 درصد شاخص توليد داخلي اين كشور اعلام شده كه رقم كمي به‌حساب نمي‌آيد. با اين عدد و رقم اكنون برخي مي‌گويند نيروهاي داعش آموزش ديده‌تر و مجهزتر از قواي دفاعي يك كشور شده‌اند. زماني كه نوري مالكي چند‌ماه قبل با درخواست دريافت تسليحات جنگي مانند بالگردهاي جنگي به واشنگتن رفت با جواب رد كاخ سفيد دست خالي بازگشت و نيويورك تايمز هم به تازگي گزارش دادكه يك‌ماه قبل اوباما به درخواست حملات هوايي عليه داعش پاسخ منفي داد.

نيروي هوايي عراق كه تقريبا فاقد جنگنده است، 2هفته پيش آخرين موشك‌هاي هل فاير آمريكايي خود را عليه داعش شليك كرد. ساختار و خيانت برخي مقام‌هاي ارتش در كنار محدوديت‌هايي كه آمريكا در ارائه تسليحات به تلافي امضانشدن توافقنامه امنيتي با بغداد اعمال كرد باعث شد تا برخي اين شبهه را مطرح كنند كه آمريكايي‌ها روندي مرموز و 2پهلو را درباره عراق در طول سال‌هاي گذشته در پيش گرفته‌اند. عراق نه از داعش بلكه از درون ارتش خود ضربه خورد و حالا بايد چشم اميد به فداكاري و اتحاد مردم اين كشور داشت.

کد خبر 263407

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خلیج‌ فارس

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha