یکشنبه ۱ تیر ۱۳۹۳ - ۰۶:۰۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی تهران معتقد است: مدیریت شهری از درآمد دولت سهم دارد و پولی که از دولت طلب می‌کند سهم قانونی‌اش است.

به گزارش مهر، علیرضا دبیر با اشاره به سخنان رییس جمهور مبنی بر اینکه شهرداری‌ها باید دستشان در جیب خودشان باشد گفت: دولت نیت خیر دارد و می‌خواهد به مدیریت شهری کمک کند. توصیه به اجرای مشارکتی طرح‌های شهری هم موضوع جدی و درستی است.

وی تصریح کرد: متاسفانه ما در ایران همیشه فکر می‌کنیم بخش خصوصی کار را درست انجام نمی‌دهد و به دنبال سود غیر‌قانونی است اما فساد تنها در جاهایی اتفاق افتاده که نظارت درستی بر عملکرد بخش خصوصی انجام نشده است.

رییس کمیسیون برنامه و وبودجه شورای شهر تهران با اشاره به اصل 44 قانون اساسی گفت: این اصل قانون اساسی بر استفاده بخش خصوصی همراه با نظارت تاکید دارد اما به دلیل دقیق نبودن بخش نظارتی؛ اعتماد به بخش خصوصی وجود ندارد.

دبیر اضافه کرد: درآمد شهرداری‌ها از دو محل درآمدهای نقد و غیرنقد تامین می شود و بخش مهمی از درآمدهای نقدی شهرداری تهران که باید بر اساس برنامه پنج ساله دوم شهرداری تهران سالی ۵ درصد افزایش یابد درآمدهای پایدار است.

وی با اشاره به اینکه برخی از درآمدهای پایدار شهرداری‌ها مثل عوارض سوخت؛ ارزش افزوده و ... بر اساس قانون باید از سهم درآمدهای دولت تامین شود؛ تاکید کرد: بخشی از درآمدهای پایدار شهرداریها از مالیاتی که مردم به دولت می دهند تامین می شود و مطالبه مالی شهرداری‌ها از دولت هم همین سهم است.

به گقته رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران، مطالبه مدیریت شهری از دولت چیزی فراتر از اجرای قوانین نیست. قوانینی که دولت را موظف می‌کند سهم شهرداری را از درآمدهای خودش بپردازد و نیز در توسعه حمل و نقل عمومی کلان شهرها سهیم باشد.

دبیر اضافه کرد: دولت باید در تحقق درآمدهای پایدار شهرداری کمک کند و در تصویب قوانینی که به تحقق مدیریت یکپارچه شهری می انجامد؛ پیشگام باشد.

به اعتقاد دبیر مدیریت یکپارچه شهری؛ به معنی مدیریت واحد شهری که همه دستگاه ها را زیر نظر شهرداری تهران می برد نیست بلکه به معنی هماهنگ شدن نهادهایی است که در امور اداره شهر دخیل هستند.

کد خبر 263312

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha