همشهری آنلاین: دولت آمریکا به منظور مقابله با کاهش بی‌سابقه جمعیت زنبورها در این کشور ضمن تخصیص ۸ میلیون دلار بودجه، یک گروه عملیاتی ویژه تشکیل داد.

به گزارش ایرنا، کاخ سفید روز گذشته (جمعه) اعلام کرد که وزارت کشاورزی و سازمان حفاظت محیط زیست، مدیریت این برنامه را بر عهده خواهند داشت و تلاش خواهند کرد به شرایط زیست زنبورها بهبود ببخشند.

جمعیت زنبورها در آمریکا فقط ظرف زمستان گذشته 23 درصد کاهش یافته است. علت این کاهش چشمگیر، فقدان تنوع ژنتیکی، آفت و بیماری مهلک و دلایل دیگری که هنوز بر دانشمندان آشکار نیست اعلام شده است.

یک چهارم غذایی که آمریکاییان روزانه تناول می‌کنند به زنبورها وابسته است. میوه‌جات و صیفی‌جات مانند سیب و هویج نیاز مبرمی به زنبورها دارند که در باروری و گرده‌افشانی به آن‌ها کمک کنند.

بنابر اعلام کاخ سفید، زنبورها هر سال نقشی به ارزش حدود 15 میلیارد دلار در کشاورزی آمریکا بازی می‌کنند.

کاهش جمعیت زنبورها همچنین به کاهش منابع علوفه طبیعی، ازدیاد جمعیت هیره‌ها و شیوع بیماری در میان زنبورها نسبت داده شده است.

هیره جانورانی از شاخه بندپایان و ردهٔ عنکبوتیان هستند.

ولی شمار زیادی از گونه‌های هیره به عنوان انگل بر روی گیاهان، حیوانات و کپک‌ها زندگی می‌کنند.

در همین حال، پدیده "سقوط کندو" در سال‌های اخیر افزایش یافته است. در این پدیده، تعداد زنبورهای یک کندوی عسل به سرعت و به طرز فاجعه باری کاهش می‌یابد.

همزمان با کاهش جمعیت زنبورها، برخی دیگر از انواع حشرات، همچون پروانه سلطان که نقش مهمی در گرده‌ افشانی و باروری گیاهان دارد هم با کاهش جمعیت روبه‌رو شده است.

برخی از فعالان محیط زیست در آمریکا، باراک اوباما، رئیس جمهوری این کشور را مورد انتقاد قرار می‌دهند و می‌گویند او باید مستقیما وارد عمل می‌شد و برای مثال جلوی استفاده از حشره‌کش‌هایی نظیر نئونیکوتینویدها را می‌گرفت.

کاهش جمعیت زنبورها به استفاده از این نوع حشره‌کش‌ها هم نسبت داده شده است.

کد خبر 263192

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha