چهارشنبه ۲۰ تیر ۱۳۸۶ - ۱۳:۲۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: فرمانده نیروی انتظامی با تشریح اولویت‌های پیشگیرانه پلیس آگاهی در سال 86، گفت:

پلیس آگاهی چه در بخش آگاهی بخشی مستقیم و چه در بخش همکاری با نشریات و رسانه ها گام های بسیار خوبی برداشته است. 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پلیس،سردار احمدی مقدم صبح روز چهارشنبه ضمن بازدید از نمایشگاه دستاوردهای پلیس آگاهی ناجا درخصوص اقدامات پیشگیرانه این پلیس گفت: طبیعت آگاهی بر این است که بعد از وقوع جرم وارد عمل شود اما رویکرد جدید آگاهی که اقدامات پیشگیرانه را دنبال می کند باعث شد تا یک گام قبل از جرم وارد عمل شود.

وی با اشاره به این که رویکرد فوق، کار جدیدی است که برای اولین بار در آگاهی مطرح و آغاز شده است، افزود: آگاهی مردم نسبت به شگردهای مجرمین و در صورت وقوع جرم برعلیه آنان، نحوه اطلاع رسانی وحفظ آثار جرم، در اقدامات پیشگیرانه آنها بسیار مهم است.

مقدم یکی از مشکلات موجود در کشف اموال را عدم ثبت اموال و وسایل از سوی مردم و افزایش اموال کشف شده بلاصاحب ذکر و تصریح کرد: باتوجه به افزایش میزان سرقت و کشفیات اموال خرد، یکی از مشکلاتی که در آگاهی با آن مواجه هستیم عدم بازگشت مال به دست صاحبش است زیرا مردم سیستم ثبتی ندارند تا در صورت سرقت با مراجعه به پلیس مال به آنها بازگردانده شود.

به گفته رئیس پلیس کشورمان، رفع مشکلات فوق به افزایش آگاهی های اجتماعی مردم برمی گردد.

وی بخش دیگری از اقدامات اجتماعی پلیس را ساماندهی مطالبات مردم و پیگیری آن از مبادی قانونی دانست و افزود: به عنوان مثال قانون دیگری که به تازگی علاوه بر طرح یک فوریتی قانون ممنوعیت حمل و تولید چاقوی نامتعارف که چندی پیش از مجلس گذشت، طرح حفاظت از حریم خصوصی مردم بود که شاید مهم تر از طرح اولی بود و مردم نسبت به آن آگاهی نداشتند.

فرمانده نیروی انتظامی در بخشی دیگری از سخنان خود به رابطه دوستانه دختر و پسر در جامعه اشاره کرد و اذعان داشت: متاسفانه اغلب این روابط سرانجام ناگواری دارد که متضرر اصلی و قربانیان آن نیز دختران هستند.

به گفته مقدم، شرایط فرهنگی جامعه منجر شده تا این موضوع در جامعه شکافته نشود و اگر حادثه ای نیز پیش آید یا مکتوم بماند یا به لحاظ موازین اخلاقی منتشر نشود؛ لذا مردم خیلی خطر را حس نمی کنند و برخی نیز با این موضوع ساده برخورد می کنند.

وی یکی از اقدامات پیشگیرانه آگاهی را در سال 86 پرداختن به همین موضوع دانست و یادآور شد: آگاهی در این خصوص نیز گام های بزرگی را آغاز کرده است.

وی همچنین به بزرگنمایی برخی از سارقان که از سوی برخی از اصحاب رسانه ها در جامعه انجام می شود، اشاره کرد و افزود: این اقدام برخی از رسانه ها احساس امنیت در جامعه را کاهش داده و به ضرر جامعه تمام می شود زیرا این گزافه گویی و مبالغه گویی، مردم را نگران و جامعه را به مخاطره می اندازد.

سردار مقدم خاطر نشان کرد: ممانعت از معرفی افراد بسیار کوچک به باندهای بسیار بزرگ جهت جذابیت خبری نیز بعد دیگر اقدامات پیشگیرانه آگاهی در سال 86 است.

وی در پایان، مجموع اقدامات اجتماعی همه بخش های نیروی انتظامی را مثبت ارزیابی و تصریح کرد: اما پلیس آگاهی چه در بخش آگاهی بخشی مستقیم چه در بخش همکاری با نشریات و رسانه ها و همچنین چاپ نشریات گام های بسیار خوبی برداشته به خصوص اینکه بخش اجتماعی در آگاهی بخش نوپایی بوده است.

کد خبر 26316

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز